جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر شورآب سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اسفند ۱۳۹۷

کویر شورآب در جنوب شرقی شهرستان سمنان، در استان سمنان قرار دارد. رودخانه شورآب با جهتی شمالی جنوبی پس از عبور از عرصه این کویر به کویر مرکزی ایران میریزد.عبور این رودخانه باعث شده است که زمینهای باتلاقی و پفکی عمده عرصه این کویر را فرا بگیرد و به همین خاطر پوشش گیاهی زمین بسیار اندک است. در حاشیه رود شورآب رملهای ماسه ای قابل مشاهده است.

پوشش گیاهی منطقه فقیر بوده و به منظور جلوگیری از طوفان شن توسط منابع طبیعی تاغ کاری شده است هر چند به صورت تنک انواع گون نیز در آن دیده می شود که در اعماق کویر دیگر از آنها خبری نیست . از جانوان منطقه می توان به مار، شتر و بزمجه اشاره داشت.
آب رودخانه شورآب در این نقطه کاملاً اشباع شده از نمک است. رودخانه دارای ویژگیهای بسیار جالبی است. آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. در کناره های رودخانه نیز لایه ضخیمی از نهشته های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. بعد از عبور از رودخانه شورآب زمین کاملاً عاری از پوشش گیاهی است و کوه سرخ در حدود ۵ کیلومتری جنوب شرقی خود نمایی می کند. کوه سرخ بدلیل وجود تپه های سرخ به این نام شهرت یافته است. فرسایش در دامنه این کوه مناظر زیبایی را بوجود آورده است بگونه ای که در اثر وزش باد زیر سنگهایی که بصورت ورقه ورقه تا بالای تپه ها امتداد یافته اند، خالی شده و اشکال زیبایی را بوجود آورده است. از اینجا می توان در حاشیه کوه سرخ حرکت کرد. در مسیر صعود جذابیت های زیادی وجود دارد که می توان به بلور های نمکی میان دره ها و همچنین گسل های ایجاد شده و لایه های رنگین زمین اشاره کرد.
مسیر خودروی شخصی برای دسترسی به این منطقه ۱۰ کیلومتر از سمنان به سمت غرب و در مسیر جاده به سمت تهران حرکت کنید. از پمپ بنزین سمت چپ عبور و وارد جاده روستای صوفی آباد به سمت جنوب شوید. مسیر را به سمت جنوب شرق و از میان زمینهای کشاورزی ادامخ دهید. در طول مسیر راه های فرعی بسیاری جهت دسترسی به زمینهای کشاورزی و چاه های آب وجود دارد که ممکن است شما را دچار اشتباه کند. بنابراین مسیر را به سمت جنوب شرقی و بدون انحراف به طرفین ادامه دهید. در کیلومتر ۱۹ جاده خاکی، مسیر به سمت شرق انحراف یافت. البته اگر خودروی شما مناسب کویر است می تواند از کیلومتر ۱۹ به سمت جنوب حرکت کنید.
در کیومتر ۲۲ از ابتدای جاده خاکی، رودخانه شوراب مسیر تردد خودروها را بریده است. با خودروهای سواری امکان عبور از آن وجود ندارد.

کویر شورآب سمنان 1 کویر شورآب سمنان
کویر شورآب سمنان 2 کویر شورآب سمنان
کویر شورآب سمنان 3 کویر شورآب سمنان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *