جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوه نوردی چیست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

در بین فعالیت های گردشگری و ورزشی شاید یکی از پر مخاطب ترین آنها کوه پیمایی و کوه نوردی باشد . کمتر کسی است که حتی یک بار هم پایش به کوهی نرسیده باشد. از کوهنوردانی که برای فتح قله ها برنامه ریزی می کنند تا کسانی که در یک روز تعطیل تا آنجا که توان دارند در یک مسیر کوهستانی کوهپیمایی می کنند و روزی را در طبیعت می گذرانند ، در این طیف قرار دارند .آرامش و سکوت هدیه کوهستانی است که قدم در آن نهاده اند . این کار یکی از کم هزینه ترین و راحت ترین فعالیت های گردشگری است . هیچ محدودیت سنی در این کار وجود ندارد و افراد با هر سطحی از تخصص می توانند به آن بپردازند . باعلاقمندی بیشتر ، افراد می توانند به صورت حرفه ای به کوهنوردی روی آورند و یا در شاخه های سنگنوردی ، یخنوردی و یا غار نوردی به کنکاش بیشتر در طبیعت روی آورند . کوهنوردی در سطوح بالا نیاز به گذراندن دوره های فنی بوده و شخص باید مهارت های لازم برای صعود و فرود را آموزش ببیند .

تاریخچه
اتزی (مرد یخی)۵۳۰۰ سال پیش ۳۰۰۰ متر در کوه‌های آلپ در مرز ایتالیا و اتریش بالا رفته بود. بقایای او در این ارتفاع یافت شده‌است.
در تاریخ سنتی ایران آمده‌است که آرش کمانگیر از قله کوه دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر، مرز ایران و توران را مشخص سازد.
نخستین کوهنوردی ثبت شده در تاریخ مربوط به صعود سرداران ایرانی آرتاخه و بوبراندا بر فراز کوه آتوس در زمان خشایارشا، جهت ثبت نقشه‌برداری برای ساخت دالانه یا کانال آبی است که کشتی‌های نیروی دریایی ایران از آن گذر کنند.
پادشاه رومی هادریان کوه اتنا (۳۳۵۰ متر) را بالا رفت تا طلوع خورشید را ببیند.
آثار به جامانده، خبر از نشانه‌هایی از کوهنوردی پیشرفته در ایران در پایان قرن پنجم هجری (دوران سلجوقیان و اسماعیلیان) دارد. در کتاب «خداوند الموت» چنین آمده‌است:
کوه‌پیمایان بعد از گردش اطراف کوه گفتند اگر بالای این کوه کسی نباشد و سنگ بر سرمان نبارد ما می‌توانیم از دامنه جنوبی بالا برویم و خود را به قله برسانیم و هنگام بالا رفتن، طنابی با خود می‌بریم که وسیلهٔ ارتباط ما با پایین کوه باشد و بوسیلهٔ آن طناب می‌توانیم چیزهای ضروری را برای نصب یک چرخ بالا ببریم و بعد از اینکه چرخ نصب شد، می‌توان از زمین چیزهایی دیگر را بالا برد تا اینکه چندین چرخ بالای کوه نصب گردد و از آن پس بین پای کوه و قله آن، رابطهٔ بیش‌تری برقرار خواهد گردید و می‌توان سربازان را بوسیلهٔ چرخ بالا کشید… کوه‌پیمایان گفتند ما با خود میله‌های آهنی چون پله می‌بریم و آن‌ها را در دامنهٔ کوه نصب می‌نماییم و صعود می‌کنیم تا اینکه به قلهٔ کوه برسیم.

پیتر سوم در قرن سیزدهم از کوه کانیگو در پیرنه صعود کرد.
کوه اورست (۸۸۴۸ متر) برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ توسط ادموند هیلاری و تنسینگ نورگی از سمت جنوبی آن در نپال فتح گردید.
بسیارند قلعه های تاریخی که بر فراز کوهها ساخته شده اند . قلعه هایی چون تخت سلیمان ، قلعه رودخان ، قلعه دختر و …
کوهها ۵۴ درصد خاک ایران را در بر گرفته اند پس می توان ایران را یک کشور کوهستانی دانست . با کوههای سر به فلک کشیده ای چون دماوند ، تفتان ، علم کوه و…

کوهنوردی 3 کوه نوردی چیست ؟

مجموعه کوهستان های ایران به پنج گروه عمده زیر تقسیم می شود .
۱- رشته کوههای شمالی یا البرز
۲- رشته کوههای غرب و جنوب غرب فلات ایران یا زاگرس
۳- کوههای شمال دریای عمان یا پهنه مکران
۴- کوهستانهای شرق فلات ایران در ناحیه ایرانشهر و بیرجند
۵- نواحی مرکزی فلات ایران

بیش از ۱۵۰۰ کوهستان با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر و ۶۰۰ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر در ایران قرار دارد .
قله دماوند با ۵۶۷۱ متر بلندترین قله خاورمیانه ، در رشته کوه البرز و علم کوه با ۴۸۵۰ متر ارتفاع در رشته کوه البرز در جایگاه دوم قرار دارد . سومین کوه بلند ایران قله سبلان با ۴۸۱۵ متر ارتفاع است . کوه سبلان به دلیل دریاچه دهانه آتشفشان آن که یکی از مرتفع ترین دریاچه های جهان است از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مساحت این دریاچه در حدود ۷۰۰۰ متر مربع بوده و بین ۲۵ تا ۵۳ متر عمق دارد . یخ این دریاچه فقط در فصل تابستان ذوب میشود و در بقیه سال پوشیده از یخ است .
با توجه به شرایط جغرافیایی ایران یکی از پر جاذبه ترین نقاط از نقطه نظر کوهنوردی می باشد در هر جای ایران دسترسی به کوه امکان پذیر است . تجهیزات مورد نیاز نیز بستگی به سطح کار کوهنوردی داشته و در سطوح پایین هزینه پایینی برای این فعالیت مورد نیاز است . در تمامی استانهای کشور هیئت های استانی کوهنوردی وجود دارد و در تمامی شهرهای ایران در گروههای گردهم آمده اند و تشکل هایی را برای کوهنوردی تشکیل داده اند .
حدود ۴۵ باشگاه ، انجمن و موسسه فعال در این زمینه در سراسر کشور وجود دارد . افراد علاقمند می توانند با عضویت در این باشگاهها و موسسات از آموزش های لازم بهره مند شوند . طبق آمار فدراسیون کوهنوردی تعداد افرادی که دوره کوهنوردی را در این موسسات دیده اند بالغ بر ۲۰۰۰ نفر است . بیش از ۱۵۰ گروه کوهنوری در سطح کشور ثبت شده و در فدراسیون کوهنوردی وجود دارد . نام و ارتفاع کوهها به تفکیک استانی در سیری در ایران آورده شده است .

کوهنوردی 1 کوه نوردی چیست ؟
کوهنوردی کوه نوردی چیست ؟

نکات و فواید ورزش کوهنوردی
کوهنوردی یکی از ورزش‌ها یا از جمله تفریحات است. برای برخی نیز کوهنوردی به عنوان شغل اصلی یا بخش الزامی شغل اصلی است.کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام گیرد.برای این که کوهنوردان و سایر اقشار مختلف مردم که برای استفاده از هوای پاک کوهستان به این مناطق عزیمت می کنند صعود خوب و موفق داشته باشند لازم است توصیه های ایمنی زیر را رعایت کنند:

۱) به خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت داشته و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است.
۲) وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال ها تجربه عملی طراحی شده اند تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آن ها را فرا گیرید.

۳) هیچ گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به طور گروهی اقدام به کوهنوردی کنید کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.
۴) اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنید.
برای صعود مؤثر به کوه‌ها نیاز به ابزارهای متفاوتی است. البته در هر صعود بسته به نوع صعود، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه ممکن است ابزار و تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *