رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

کنیسه یهودیان سنندج

لینک این مطلب کپی شد!

کنیسه یهودیان سنندج مربوط به دوره قاجار می باشد که حدود ۱۵۰ سالی قدمت دارد .نمای بیرونی این کنیسه بسیار ساده و بدون تزیینات خاصی می باشد .ورودی ساختمان بسیار ساده می باشد به طوریکه پس از گذر از سر درب، وارد حیاطی با کفپوش موزاییکی شده . طاق نماهای زیبای دیوارهای حیاط، حوض و درختان جلوه و تقدسی خاص به بنا بخشیده است.بخش اصلی بنای کنیسه یهودیان، فضای اعیانی است که دارای شبستانی با شانزده ستون چوبی به ارتفاع سه متر و سقف مسطح چوبی است. سقف کنیسه به وسیله یک درب پنجره چوبی و به دلایل مختلف عقیدتی و آداب نیایش مذهبی به دو قسمت تقسیم شده است.

-یهودیان-سنندج کنیسه یهودیان سنندج

بکب از زیبایی هایی که در این بنا می توان به آن اشاره داشت نوع ردیف طاقچه های نواری دیوار شبستان است که با نمایی از قوس جناغی تند جلوه گر فضای داخلی می‌شود.سرستونهای چوبی و تابلوهای تعبیه شده در قاب گچ بری‌های داخلی شبستان که نوع خط تابلوها عبری و در جایی جای دیوارها و اطراف محراب جلوه پردازی می‌کند و نوع سر ستونها معمول و بومی محل می‌باشد و مشابه بسیاری از سر ستون های مساجد منطقه می‌باشد از خصو صیات بارز بنا دوقسمته بودن محراب آن می‌باشد که طبق بررسی‌های به عمل آمده قسمت جلو به قرار دادن جا نمازها و کتاب های مقدس و قسمت پشتی آن به محل دعا کردن و نیایش اختصاص یافته است.

کلیمی‏های قدیمی سنندج همیشه مورد احترام برادران مسلمان خود بوده ‏اند و الان هم رابطه خوبی با برادران مسلمان خود دارند. شغل یهودیان قدیمی در سنندج، پارچه‏ فروشی و خرازی بوده است و بعضی از کلیمیان ایرانی، با پای پیاده، در زمان قدیم، به عراق می‏ رفتند و لوازمی برای فروش می ‏آوردند. هم‏چنین، بعضی از بناهای قدیمی سنندج، کار یهودیان قدیمی سنندج است.

در ضمن کنیسه یهودیان به شماره ۲۶۹۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *