رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ مرداد ۱۳۹۳

کاشت چمن در تهران باید محدود شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – آب و هوای خشک تهران با گونه‌های گیاهی که نیاز به مصرف آب بالایی دارد سازگار نیست. ضمن اینکه فضای سبزی که در شهرها ایجاد می‌شود باید با کمترین مصرف آب بیشترین بازدهی در تولید اکسیژن و ایجاد رطوبت هوا را داشته باشند. در حالیکه چمن با وجود مصرف بالای آب ارزش زیست محیطی چندانی ندارد.

کارشناسان محیط زیست معتقدند به جای کاشت چمن در تهران باید از کف‌پوش‌های گیاهی استفاده کرد که نیاز آبی کم‌تری و فایده زیست محیطی بیشتری دارند و توانایی تولید اکسیژن و رطوبت بیشتری دارند. هرچند نمی‌توان گفت نباید به صورت مطلق از چمن استفاده شود بلکه باید چمن در حاشیه فضای سبز مورد استفاده قرار بگیرد.

محمد حقانی،‌ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم در گفتگو با CHN بر این موضوع تاکید دارد که شهرداری به علت کمبود آب در تهران و نداشتن فایده زیست محیطی باید کاشت چمن را محدود کند.

به اعتقاد او شهرداری «تا جای ممکن بایستی از کاشت چمن که در واقع نیاز به آب فراوان دارد خودداری کند» و تا آنجا که می‌تواند از گونه‌های که نیاز آبی کمتری دارند در محوطه‌های پارک‌ها و عمومی استفاده کند.

او معتقد است شهرداری باید به مصوبه شورای شهر تهران درباره محدود کردن کاشت چمن احترام بگذارد. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید در این‌باره «باز هم به شهرداری تذکر» خواهد داد و در صورتیکه اجرا نکنند باز هم به این تذکردادن ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارشی که معاونت مالی و اداری شهرداری در سال ۸۵ ارائه کرده است شهرداری می‌تواند با اجرای طرح جایگزینی چمن با گیاهان پوششی و درختچه‌ در بخش‌هایی از فضای سبز مناطق ۲۲‌ گانه تهران سالانه ۴ میلیارد تومان از هزینه‌ نگهداشت فضای سبز بکاهد.

محمد مختاری،‌ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری هم پیش از این به CHN گفته بود کاشت چمن در سطح تهران محدود شده است. با این وجود چمن در بوستان‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها همچنان اصلی‌ترین گونه گیاهی است که در پهنه‌های وسیع کاشته می‌شود.

تعادل در کاشت چمن و استفاده از گونه‌های گیاهی که سازگاری بیشتری با آب و هوای تهران دارند راهکار مناسبی برای ایجاد فضای سبز در شهر است. با وجود همه این توصیه‌ها شهرداری هنوز در ابعاد گسترده از چمن استفاده می‌کند.

معصومه ابتکار در مقام رئیس کمیته محیط زیست شورای سوم شهر تهران بارها در این‌باره به شهرداری تذکر داده بود حالا شاید این‌بار تذکرهای محمد حقانی که جانشین او شده بتواند جلوی این کار شهرداری را بگیرد.

IMAGE635417390134415876 کاشت چمن در تهران باید محدود شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *