جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ شهرستانک کرج

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ فروردین ۱۳۹۷

در محور کرج – چالوس، در قسمت شمال شرقی سد امیر کبیر (سد کرج)، در محل روستای دوآب جاده آسفالته ای به طول ۱۳ کیلومتر منشعب و به روستای شهرستانک منتهی می شود. پس از طی ۲ ساعت پیاده روی در کنار رودخانه و باغ های سر سبز، به محل قصر تاریخی ناصر الدین شاه خواهیم رسید. این بنا در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به دستور وی جهت استفاده و ییلاق شاهان قاجار احداث شده است.ناصر الدین شاه در شهرستانک هر سال مراسم آشپزان راه می انداخت. اعتماد السلطنه در کتاب خاطرات خود در این باره می نویسد: هر سال در یک روز معین ناصر الدین شاه به اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می آمد و مراسم مخصوص آشپزان را به راه می انداخت. ناصر الدین شاه برای سفر به شهرستانک از جاده مخصوص شاهی عبور می کرد. این جاده از راه پس قلعه و توچال به شهرستانک می رسید. اما خدمه و چاکران شاه مجبور بودند از راه باریک و خطرناک رودخانه به شهرستانک بروند. همیشه در جریان این رفت و برگشت تعدادی از خدمه و چاکران شاه به رودخانه سقوط کرده و جان می سپردند. به همین دلیل، ناصر الدین شاه در سرخ حصار قصری ساخت و مراسم آشپزان خود را به آنجا منتقل کرد.

کاخ شهرستانک یا همان کاخ ییلاقی ناصری در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره گل کیله شهرستانک یکی از روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد و تنها راه ارتباطی آن جاده چالوس ــ کرج است.
این بنا که در فهرست آثار ملی قرار داره، دارای ۱۹ اتاق در دو جبهه شمالی و شرقی است که در گذشته عملکرد خدماتی داشته. این مجموعه دو حمام داره که یکی مورد استفاده همراهان شاه بوده و دیگری به شاه اختصاص داشته است .
این بنا دارای معماری ویژه ای است و نقاشی آن را کمال الملک کشیده است. کاخ شهرستانک پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و در اثر عواملی چون یخبندان های متعدد و سخت و تخریب های انسانی دچار آسیب های فراوان شد.

کاخ شهرستانک 1 کاخ شهرستانک کرج

کاخ شهرستانک 2 کاخ شهرستانک کرج

کاخ شهرستانک کاخ شهرستانک کرج

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    چیزی از کاخ نمونده
    راهشم خیلی بده
    اصلا کسی بعنوان نگهدارنده نداره
    حیف که تا چند وقت دیگه احتمالا با خاک یکسان میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    کاش رسیدگی میشد بهش بسیار جای زیبا و خوبی خواهد بود اگر ازش به عنوان خانه بومگردی استفاده میشد

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد