رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ فروردین ۱۳۹۳

چشمه علی بلاغی

لینک این مطلب کپی شد!

چشمه علی بلاغی یکی از چشمه هایشهرستان ابهر در جاده ابهر به قیدار واقع شده است.این چشمه که در هر ثانیه ۱۰ لیتر آبدهی دارد دارای ویژگی های مذهبی نیز بوده و مردم در مناسبتهای مختلف جهت برآورده شدن راز و نیازهای خود در آن حضور پیدا میکنند و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان ابهر می باشد

در لغت نامه دهخدا امده است:

علی بلاغی . [ ع َ ب ُ ] (اِخ ) دهی است جزء دهستان ابهررود بخش ابهر شهرستان زنجان . واقع در ۲۷ هزارگزی شمال ابهر و ۱۸ هزارگزی راه شوسه ? زنجان . ناحیه ای است کوهستانی و سردسیر و دارای ۱۶۳ تن سکنه . آب آن از چشمه تا?مین می شود. و محصول آن غلات و عسل است . اهالی به زراعت اشتغال دارند. وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲).

این چشمه در سمت جنوب ابهر در دامنه ملا داغی و ارتفاع حدود ۷۰۰ متری از سطح جاده قرار گرفته است ؛ روستاهای چالچوق و چشین در اطراف آن قرار دارند. آب آن فراوان است و از دامنه کوه بیرون می آید که بسیار زلال و خنک و گواراست و درفصول مختلف به یک اندازه جاری است. در قسمت شرق آن غارهای متعددی وجود دارد که مهمترین آنها غار “زگیل” است که چند صد متر طول دارد و در صورت کاوش احتمال وجود غاری بزرگ در این قسمت زیاد است، زیرا حذف از سنگهای رسوبی تشکیل شده و وجود آب نیز مزید بر علت است.

راه آن در جاده قیدار، پس از عبور از روی پل “کینه و رس” نرسیده به “آق سو” در سمت چپ، قرار دارد که پس از عبور حدود ۲ کیلومتر جاده و با اندکی پیاده روی در بالای تپه مشاهده می شود.

مرحوم حکیم هیدجی نیز در این رابطه شعری دارد : “تیکیلدی چگنمه هیدجده داغداغان آغاجی”آب این چشمه به اطراف جاری است و کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات از آن استفاده می کنند. از نظر املاح معدنی تا کنون آزمایشی انجام نیافته که امید است درآینده این کار انجام گیرد. در گذشته اطاقکهائی برای زائرین و سیاحان ساخته شده بود که به مرور سقف آنها ریزش نمود و توجه مسوؤلان را می طلبد. این منطقه برای گردشگری بسیار مناسب است.

-علی-بلاغی-1 چشمه علی بلاغی

-علی-بلاغی چشمه علی بلاغی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *