جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چالش اصلی توریسم غذا در ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آذر ۱۳۹۵

دنیای اقتصاد: «سفره ایرانی» منطقه ۶کشور شامگاه شنبه در در اصفهان بسته شد. بر این اساس پنج استان اصفهان، تهران، قم، مرکزی و البرز برترین پیش غذا، غذای اصلی، دسر و بهترین نوشیدنی‌های خود را شناختند. به گزارش «ایسنا»، آش انار، آبگوشت به و بادمجان، سالاد لبو و انار، سرکه و شیره به ترتیب به عنوان برترین پیش غذا، غذای اصلی، دسر و بهترین نوشیدنی استان قم انتخاب شد. در اصفهان کشک و بادمجان، ته‌چین با مرغ، خورش ماست و دمنوش گل‌گاوزبان به عنوان غذاهای شاخص معرفی شدند. کشک و بادمجان به عنوان برترین پیش غذای استان تهران و کباب لاری، زرد آلود و دمنوش آب‌زرشک و انار نیز به ترتیب برترین غذای اصلی، برترین دسر و برترین نوشیدنی این استان در این جشنواره بودند. شوربا، داغلاما، مسقطی و دمنوش ریشه ماهوت از استان مرکزی و حلقه سیب، دمی بلغور، مشکفی و شربت سکنجبین استان البرز به عنوان برترین پیش‌غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی معرفی شدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پنجمین جشنواره ملی «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» که از یازدهم تا سیزدهم آذرماه به میزبانی اصفهان برگزار شد، بخشی از تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طی چند ماه اخیر است که پتانسیل‌های غذایی کشور را کشف کند و آنها را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهد. در حال حاضر، گردشگری غذا یکی از پردرآمدترین گونه‌های گردشگری در جهان به‌شمار می‌رود و سهم غذا در صنعت گردشگری جهان ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اختتامیه این جشنواره با اشاره به همین آمار خیره‌کننده گفت: «ایران با ۲ هزارو ۵۰۰ نوع غذای سنتی، یکی از غنی‌ترین سفره‌های جهان را دارد و می‌تواند از آن در توسعه صنعت گردشگری استفاده کند.» مرتضی رحمانی موحد، برگزاری جشنواره مذکور را موجب هم‌افزایی و تقویت ارتباط سه حوزه زیرمجموعه این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: «آشنایی بیشتر هموطنان و گردشگران خارجی با فرهنگ، رسوم و میهمان نوازی و غذاهای سنتی ایرانیان در مناطق مختلف از دیگر دستاوردهای برگزاری این جشنواره است.»

به گفته این مقام مسوول، برگزاری این جشنواره موجب می‌شود اطلاعات غنی از میراث فرهنگی ناملموس مردم ایران برای انجام کارهای پژوهشی و مطالعات در اختیار محققان و پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد. به باور رحمانی موحد، با معرفی و احیای این سفره می‌توان گردشگری را تقویت و برای جذب گردشگران خارجی برنامه‌ریزی کرد. وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده نیز بتواند غذاهای ایرانی را بیش از پیش معرفی کند و استانداردهای بین‌المللی سفره ایرانی در صنعت گردشگری را ارتقا دهد.

لذت غذا، زیر دندان گردشگر

در این مراسم عضو هیات‌علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسین اسکات آمریکا، یکی از لذت‌های توریست را چشیدن غذاهای محلی دانست و گفت: «کشورهایی که در این بخش کارکرده‌اند، در حوزه گردشگری قوی وارد می‌شوند.» به گفته پروفسور جعفر جعفری‌، یکی از سوال‌های معمول توریست‌ها در تمام کشورها از بخش پذیرش هتل‌ها، در مورد آدرس رستوران‌هایی است که غذای محلی سرو می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: «غذای ایرانی محدود نیست اما به شکل محدود ارائه می‌شود. بارها پیش‌آمده که گردشگران خارجی پرسیده‌اند آیا غذای محلی دیگری به غیر از چلوکباب در ایران وجود دارد!؟ و این به‌دلیل محدودیت ارائه غذاهای سنتی و محلی در رستوران و هتل‌ها است.»

بنیان‌گذار آکادمی بین‌المللی مطالعات گردشگری با تاکید بر اینکه بهترین خاطره گردشگران از سفر، خاطره غذا است، یادآور شد: «با این‌همه باید بدانیم نحوه سرو آن نیز اهمیت دارد. سرو غذاهای محلی باید با آیین‌های آن انجام شود و گارسون‌ها باید آن‌قدر با غذا آشنا باشند که بتوانند به پرسش گردشگران در خصوص غذا پاسخ دهند.» جعفری تصریح کرد: «فرصت‌های بیشتر برای تولید بهتر غذاهای محلی باید فراهم شود. برای تولید غذاهای بومی باید مطمئن باشیم که مواد اولیه به‌کار رفته در آن در شعاع ۵۰ کیلومتری همان منطقه تولید شده باشد.» وی با ذکر یک نمونه خارجی، اظهار کرد: «یکی از افتخارات رستوران‌ها در کشور کانادا این است که مواد اولیه به‌کار رفته در غذاها در شعاع ۵۰ کیلومتری آن تهیه شده است؛ این مساله کمک می‌کند غذای تازه‌تری در رستوران‌های سرو شود.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، این جشنواره با هدف احیا و فرهنگ‌سازی غذای بومی و منطقه‌ای و ارائه آنها در فهرست رستوران‌های کشور، در سه منطقه دیگر به میزبانی شهرهای شیراز، کرمان و آبادان در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.

غذای محلی24 چالش اصلی توریسم غذا در ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    دوستان خارجي من از نانهاي ايراني نيز خيلي لذت مي برند، بربري و سنگك رو خيلي دوست دارند

    ۲۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *