جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیچیدگی جلب گردشگری آشوراده به زودی حل می شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مهر ۱۳۹۲

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- در این جلسه مسئولان مختلف مرتبط با حوزه گردشگری به ارائه گزارش کاری از مجموعه فعالیت های خود در مورد رشد و توسعه گردشگری گلستان که در میان هشت استان محروم ایران رتبه شش را به خود اختصاص داده است پرداختند.

اگر چه بحث ها بیشتر پیرامون گزارش های عنوان شد، اما سخنرانان این نشست در موارد اندکی به بخش آسیب شناسی شرایط موجود نیز پرداختند.

این نشست در شرایطی برگزار شد که جشنواره بین المللی اقوام گلستان در فهرست مراسم جمهوری اسلامی ایران در سازمان گردشگری جهانی (VNWTO) به ثبت رسید.

نجفی در این جلسه کارگروه گردشگری استان گلستان را یکی از فعال ترین و منظم ترین کارگروه های سراسر ایران دانست و گفت: «امروز جامعه ما با چالش های فراوانی روبه روست. اما اگر با دقت به این چالش ها بپردازیم و اگر کمی درایت به خرج دهیم می توانیم بسیاری از آن ها را به فرصت تبدیل کنیم. به عنوان مثال مشکلاتی که به واسطه تحریم ها و فشارهای غربی برای مردم به وجود آمد موجب شد که ما کمی جدی تر به قابلیت ها و توانایی هایی درونی خودمان بپردازیم تا بدون اتکا به درآمدهای نفتی بتوانیم کشور را اداره کنیم. یکی از این توانایی ها گردشگری است.»

نجفی گردشگری را صنعت سبز خواند و در ادامه گفت: « امروز گردشگری دیگر حالت تشریفاتی خودش را از دست داده است. با دست یابی به امکان هایی که امروز در دنیا وجود دارد چه در فضاهای حقیقی و چه در محیط مجازی، جاذبه های گردشگری در حوزه پیوندهای فرهنگی و اجتماعی شکل می گیرد. به شکلی شاید بشود گفت این ملاقات فرهنگی است که جذابیت ایجاد می کند.»

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشکل سرمایه گزاری در بخش خصوصی را نبود امنیت در سرمایه گزاری عنوان کرد و گفت: « دولت به عنوان یک مدیر و سیاست گزار کلان مقیاس، بایدبتواند موانع را در سرمایه گزاری برطرف کند و جهت فکری مردم را تغییر دهد. وقتی مردم بدانند که در بخشی امنیت در سرمایه و تضمین سود مناسب وجود دارد، حتما سرمایه خود را متوجه آن بخش می کنند. البته دولت نباید فراموش کند که به حوزه بخش خصوصی و بخش های مردم نهاد ورود پیدا نکند. اما جایگاه خودش را بشناسد و با این شناخت مشکلات را در حوزه وظایف خودش بر طرف کند. »

در این جلسه بار دیگر بحث جنجال برانگیز و حساس تبدیل جزیره آشوراده که مدت ها محل بحث سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی بوده و حساسیت های بخش های مردمی و خبرنگاران را نیز به خود برانگیزانده بود، مطرح شد.

نجفی در مورد آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر، گفت:« مسئله ورود گردشگری به جزیره آشوراده پیچیدگی هایی دارد. اما قابل حل است. ما باید بخش ها و نظرات کارشناسی سازمان های مرتبط مخصوصا محیط زیست را بپذیریم و طبق اصول آن ها رفتار کنیم تا بتوانیم جاذبه ممتاز آشوراده را حفظ کنیم.»

نجفی در پایان صحبت های خود موضوع گردشگری را رفتاری فرهنگی توصیف کرد. معاونت میراث فرهنگی رییس جمهور بخش های مختلف مرتبط با صنعت گردشگری، از ریاست مجموعه های مختلف تاراننده های تاکسی را موثر در جذب توریست خارجی دانست وگفت: « مسئله آشنا کردن مردم با فرهنگ گردشگری در ارتباط با گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد. باید زنجیره ای از فعالیت ها و تحولات اتفاق بیافتد. متاسفانه ما در این حوزه نگاه کوتاه مدتی داشته ایم. ما باید ورود توریست خارجی به کشور را یک نعمت بدانیم. گردشگری باید فرهنگ خودش را تقویت کند.»

عیسی امامی، نماینده مردم گلستان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز، در این نشست، با تاکید بر فقر و محرومیت این استان گفت: «استان گلستان در میان بیست و هشت استان ایران جز هشت استان محروم به حساب می آید. برای ما هنوز مشخص نشده که منابع توزیع شده در سطح کشور بر مبنای سرانه است یا شاخص های دیگری دارد. متاسفانه ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه برای گلستان اجرا نشد که من در مجلس نیز این تذکر را به ریاست مجلس دادم. اما با توجه به ذخایر و امکان های بالقوه استان گلستان جا دارد توجه بیشتری به این استان بشود.»

محمد علی نجفی با توجه به سفر انتخاباتی رییس جمهور به گلستان و مذاکرات بعدی در خصوص گردشگری در این استان گفت: «در سفری که دکتر روحانی به گلستان داشتند به مسئله گردشگری بسیار توجه کردند و به دلیل منابع غنی و ذخایر و ویژگی های خاص استان تاکید داشتند که گلستان پایلوت گردشگری سلامت و طبیعت است.»

پس از پایان این نشست، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی کشور به همراه همراهان و مسوولان استانی به محل برگزاری جشنواره بین المللی اقوام گلستان رفتند تا پس از بازدید از غرفه ها در مراسم اختتامیه شرکت کنند.

 

IMAGE635163258480409452 پیچیدگی جلب گردشگری آشوراده به زودی حل می شود

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد