رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ تیر ۱۳۹۸

پیست اسکی آلوارس سرعین

اشتراک گذاری

پیست اسکی آلوارس در روستای الوارس در ۳۰ کیلومتری سرعین در دامنه کوه سبلان قرار دارد. پیست اسکی آلوارس بزرگترین پیست اسکی ایران از نظر وسعت می‌باشد. خاص بودن پیست اسکی آلوارس به خاطر امکانات اسکی کردن در آن نیست، بلکه به دلیل مکانی‌ است که این پیست در آن واقع شده است. پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان و در نزدیکی روستای آلوارس واقع شده است. روستای آلوارس یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آن منطقه است که قبلا محل ییلاق شاهسون‌ها بوده است.
این پیست اسکی به بالابر و تله‌سیژ مجهز است. پیست آلوارس در بین ۸۴–۸۵ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به علت ارتفاع زیاد پیست از سطح دریا دمای این پیست حتی بسیار سرد‌تر از دما در شهرستان اردبیل است بطوریکه حتی در برخی تابستان‌ها بارش برف در این پیست اسکی مشاهده شده‌است.
پیست اسکی آلوارس در فاصله ۱۲ کیلو‌متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در طول پاییز و زمستان پر از برف است و در حدود شش تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. همچنین برای بالا رفتن از کوه نیز دارای امکاناتی نظیر بالابر و تله‌سیژ است.
روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان و ایران است.
جریان آب و چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، هر بیننده‌ای را به شوق و تأمل وامی‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند.
عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند. به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.
با توجه به اینکه میزان بارش برف و ماندگاری برف در اردبیل بالا است، اردبیل قابلیت پیاده‌سازی گردشگری زمستانی و ورزش‌های مرتبط با برف را دارد. اقلیم استان اردبیل و واقع شدن در میانه ارتفاعات موجب شده تا اردبیل مستعد ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمستانی باشد.

پیست اسکی آلوارس سرعین

منابع:
ویکیپدیا
باشگاه خبرنگاران جوان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *