رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پناهگاه پلنگ‌چال تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ خرداد ۱۳۹۸

پناهگاه پلنگ‌چال یکی از پناهگاه‌های کوهنوردی در مسیر صعود به قله توچال واقع در کوهستان البرز در قسمت مشرف بر شهر تهران است. سرتاسر مسیر تا پناهگاه پلنگ‌چال از داخل درهٔ زیبای پلنگ‌چال و از کنار رودخانه می‌گذرد و یکی از زیباترین مسیرهای صعود به ارتفاعات شمال تهران است.پناهگاه پلنگ‌چال در ارتفاع ۲۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از درکه است. پناهگاه پلنگ‌چال دارای خوابگاهی به ظرفیت ۷۰ نفر است. مدت زمان حرکت از میدان درکه تا رسیدن به پناهگاه پلنگ‌چال در تابستان، ۲ تا دو ساعت و نیم است.از میدان درکه تا پناهگاه حدود شش کیلومتر فاصله است.
سرتاسر مسیر تا پناهگاه از داخل درهٔ زیبای پلنگ‌چال و از کنار رودخانه می‌گذرد و یکی از زیباترین مسیرهای صعود به ارتفاعات شمال تهران است. از پناهگاه پلنگ‌چال مسیری در جهت شمال‌شرقی با ۳ تا ۴ ساعت کوهپیمایی به قله توچال می‌رسد. از پلنگ‌چال علاوه بر توچال، مسیرهایی به امامزاده داوود، قله شاه‌نشین و ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال وجود دارند. بنابراین برای رسیدن به قله توچال، مسیر دیگری نیز وجود دارد که از پلنگ چال به ایستگاه ۵ توچال و سپس به قله توچال منتهی می‌شود. مسیر پناهگاه پلنگ چال به ایستگاه ۵ نیز راهی پر سنگلاخ می‌باشد .

-پلنگ‌چال-1 پناهگاه پلنگ‌چال تهران

در میانه راه مسیری برای ورود به جنگلی کوچک و زیبا به نام کارا قرار دارد، که در دل کوهستان واقع شده‌است. در طول مسیر تعدادی استراحتگاه وجود دارد، که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها به نام استراحتگاه اذغال چال، دارای قدمتی از سال ۱۳۵۴ می‌باشد .
محلی که در حال حاضر پناهگاه پلنگ‌چال قرار دارد و پیرامون آن را کوه‌ها دربرگرفته‌اند و حالت چاله مانندی به آن داده‌اند که در زمان‌های نه‌چندان دور کنام پلنگان بوده‌است.در نیمه راه درکه به پلنگ چال در ضلع غربی ارتفاعات مشرف به رودخانه، دره‌ای پردرخت وجود دارد که به درهٔ کارا موسوم است. این جنگل با درختان میوه و چشمه ای زیبا، حدود نیم ساعت از مسیر اصلی درکه – پلنگ چال فاصله دارد.

اطلاعات
سال ساخت: ۱۳۴۹
ارتفاع از سطح دریا: ۲۱۵۰ متر
قله‌های قابل دسترس: شاه نشین، پلنگ چال و …
فاصله از روستا: ۲ الی ۳ ساعت
فاصله تا قله: ۴٫۵ الی ۵ ساعت
وسعت: ۳۰۰ متر مربع
ظرفیت: ۸۰ نفر با امکانات کامل
نگهبان دائم آقای عبداللهی ۰۹۱۱۲۴۵۷۳۳۴
تلفن تماس : ۰۲۱۴۲۳۸۸۰۳
آدرس : تهران، شمیران، درکه، آب ذغال چال، پلنگ چال

-پلنگ‌چال-2 پناهگاه پلنگ‌چال تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *