رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه

لینک این مطلب کپی شد!

پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه قرار دارد . روستای سرهه یکی از آن روستاهای دنج و دیدنی است که با وجود تمام زیبایی‌های طبیعی‌اش از نظر گردشگران و مسافران پنهان مانده است ؛ شاید جاده پرپیچ و خم و کوهستانی این روستای زیبا یکی از دلایل اصلی بکر ماندن آن است.روستای سرهه از توابع دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ استان البرز بوده و را ه منتهی به این روستا از اتوبان کرج قزوین خروجی روستای کردان که به جاده برغان منتهی است و بعد از امین آباد نرسیده به روستای برغان سه راهی سمت چپ بالای جاده واقع شده است .

-زاده-بی-بی-نساء-و-امام-زاده-موسی2 پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه

فاصله این روستا تا شهر هشتگرد حدود ۳۶ کیلومتر است و تا روستای برغان تقریبا ۳ کیلومتر است .و همسایه روستاهای سنج .وامکوه .بریان چال. می باشد و دارای آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی است که در زمستان هوای سرد و یخبندان بوده و در تابستان دارای آب هوای خشک می باشد.سُرهه از شمال به روستای سنج و وامکوه، از سمت جنوب به روستای برغان، از سمت شرق به روستای بریان‌چال و از غرب به روستای ورده می‌رسد.

224 پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه

جمعیت این روستا بالغ بر ۱۰۴ نفر بوده و فعالیت آنان در امر باغداری است و عمده محصولاتشان هم گردو و توت است و دامداری هم کم و بیش وجود دارد . اهالی میدان سرهه، «لوسر» می‌نامند. عصرهای تابستان و شب‌های سرد زمستان، آتش کوچکی درست می‌کنند، دور آن می‌نشینند و برای هم قصه و حکایت‌های شنیدنی تعریف می‌کنند.

درست در ابتدای ورود به این روستا، مسجد را می‌بینید. مسجد این روستا حسینیه بزرگی دارد که سال‌ها تعزیه‌خوان‌های روستایی در آن برنامه اجرا می‌کردند. البته حسینیه قدیمی این روستا سال‌هاست که دیگر تعزیه‌ای ندارد. تعزیه‌خوان‌های روستا معمولاً در حسینیه روستای برغان جمع می‌شوند و اهالی سرهه هم برای دیدن تعزیه به آنجا می‌روند.

-زاده-بی-بی-نساء-و-امام-زاده-موسی پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه

امام زاده بی بی نساء و امام زاده موسی در این روستا واقع است. مزار امامزاده موسی، پسر امام زین‌العابدین (ع) کمی بالاتر از مزار بی‌بی نسا، خواهرش قرار دارد. فضای ساده و معنوی این دو امامزاده و نوای دلنشین قرآن، آرامش خاصی را به زائران می‌دهد. موقعیت جغرافیایی آن از سمت شمال به روستای سنج و وامکوه از سمت جنوب به روستای برغان و از سمت شرق به روستای بریان چال و از غرب به روستای ورده منتهی می شود هنوز به این روستا عملیات گاز کشی صورت نگرفته است واز نفت وهیزم استفاده می کنند.
اگر در تابستان سری به سرهه بزنید از دیدن انبوه درختان توت و گردو تعجب می‌کنید؛ درختان توت این روستا معمولاً از اواسط تابستان توت‌های رسیده خود را به مردم هدیه می‌دهند و کام گردشگران تابستانی را شیرین می‌کنند.

سرهه و تمام روستاهای اطراف آن آب ‌و هوای معتدل و خنکی در تابستان دارد، اهالی این روستا اغلب به کار زراعت و باغداری مشغول هستند، اما متأسفانه نبود امکانات حمل و نقل مناسب و امکانات گردشگری باعث ناشناخته ماندن این روستای زیبا شده است.

-های-صخره‌-ای-سرهه2 پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه
پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه در ۱۹ کیلومتری کرج، در ضلع شرقی روستای توریستی برغان و در ۳ کیلومتری روستای سرهه واقع شده است. این منطقه خوش آب و هوا از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه، شامل هفت پناهگاه است که در منطقه سُرهه توسط حمید حریریان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی شناسایی‌شده و با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان البرز پرونده ثبتی‌اش کامل شده است .غار صخره‌ای سرهه تابستان سال ۹۶ به کمک یکی از باستان شناسان که برای کوهنوردی و در راهپیمایی به روستای سرهه ساوجبلاغ رفته بود کشف شده است..باستان شناسان استان البرز موفق شدند غاری را درساوجبلاغ کشف کنند که بقایای ارزشمندی از انسان‌ها را نشان می‌دهدکه به بیش از هفتاد هزار سال می‌رسد.

-های-صخره‌-ای-سرهه1 پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه
با آثار به‌ دست‌ آمده از محوطه ازبکی و تپه چگینی نظرآباد، تپه مرادآباد و حسین‌آباد کرج، دیرینگی آثار تاریخی استان مربوط به دوره نوسنگی حدود ۹هزار سال پیش بوده است، اکنون پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه این تاریخ را به ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش تغییر داده است. باستان شناسان درپناهگاه صخره‌ای در ارتفاعات البرز به نمونه‌هایی رسیدند که نشان می‌دهد محوطه روستای سرهه اولین محوطه پارینه سنگی شناسایی شده استان البرز است.کشف بقایای ۷۰ هزار ساله در این غار با یافته کنونی کاملا مطابقت دارد و برای بررسی بیشتر نیازمند آزمایش‌های سال‌یابی و سن سنجی و تحلیل دقیق‌تر دست‌افزار سنگی است که به زودی به انجام می شود. تعدادی استخوان‌های حیوانی و دست افزار‌های سنگی و ابزار‌هایی که برای انسان‌های اولیه بوده در این کاوش یافت شده که برای آزمایش قطعی دوره به کشور آلمان و آزمایشگاه ناندرتال ارسال می‌شود.

احتمالاً بر اساس ارتفاع محوطه کشف شده از سطح دریا که چیزی در حدود ۲۰۰۰ متر است و مربوط به دوره‌های میان یخچال بوده حدس بر آن است که زمان استقرار انسان به حداقل به ۱۲۵ هزار سال پیش برگردد که قدیمی‌ترین استقرار شناخته‌شده‌ در منطقه استان البرز است. ابزارهای به دست آمده شامل مصنوعات سنگی استخوان و زغال بوده که این سبک از ابزار سازی از ۱۲۵ هزار سال پیش رایج بوده و در صورت اینکه بتوان از نمونه‌های زغال و استخوان با آزمایشهای تخصصی گاه نگاری کرد این احتمال وجود دارد تاریخ گذاری سرهه به ۷۵ هزار سال پیش و یا حتی ۱۲۵ هزار سال پیش نیز برسد.
در زمان حاضر کاوش این محوطه به کمک یک گروه ایرانی به صورت مشترک با کشور آلمان انجام شده و موزه ناندرتال آلمان تمامی هزینه‌های این کاوش را متقبل شده است.
غار صخره‌ای سرهه تابستان سال ۹۶ توسط یکی از باستان شناسان کشف شد و او موضوع را به اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان البرز اطلاع داد و سال گذشته این بنا در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

-های-صخره‌-ای-سرهه3 پناهگاه‌ های صخره‌ ای در روستا سرهه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *