جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پازل مفقوده‌ای که مشهود می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ مرداد ۱۴۰۰

کاوش‌های باستان شناسی تلاشی برای شناخته شدن مناطق ناشناخته هستند؛ مناطقی که باید تاریخشان از دل خاک بیرون آید تا سبک زندگی پیشینیان نمایان شود.تاریخچه باستان شناسی ترکیبی از مردم، مکان‌ها، نهادها، عقاید، ملت‌ها، اشیاء و جوامع است. زمانی که دوست داری ببینی تاریخچه عقایدی و زندگی ملل پیش از تو چگونه بوده است.خراسان جنوبی، مناطق ناشناخته بسیاری دارد که نیازمند کاوش هستند؛ مناطقی که یک تاریخ را در خود مدفون دارند و نیازمند علمی به وسعت باستان شناسی دارند.به گزارش ایسنا، آنچه از کاوش و باستان شناسی حاصل می‌شود بیان چگونگی زندگی مردمانی است که حال وجود ندارد، اما تاریخشان نباید فراموش شود؛ تاریخی از معرفت، دوستی و وفاداری و سبک زندگی شرقی.تپه تاریخی مود در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی از جمله مکان‌های مورد بررسی در کاوش‌های باستان شناسی به جهت اهمیت منطقه است.

مود 2 پازل مفقوده‌ای که مشهود می‌شود

فصل سوم کاوش آموزشی در محوطه گبری مود

حسین بارانی، رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند، ضمن تشکر از اقدامات و فعالیت‌های هیئت کاوش که در شرایط سخت آب و هوایی منطقه انجام می‌پذیرد، گفت: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به پیشینه و گذشته خود بی اعتنا باشد و دراین بین، استان خراسان جنوبی و بویژه شهر بیرجند با توجه به پیشینه بسیار غنی فرهنگی و تاریخی که دارد، از جایگاه و اهمیت زیادی در بین تمدن‌های بشری برخوردار است، لذا انجام این کاوش‌های دقیق علمی می‌تواند نسل امروز را از گذشته و تاریخ باشکوه این منطقه آشنا سازد.

وی با اشاره به فصل سوم کاوش آموزشی در محوطه گبری مود، افزود: ۲۰ دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بیرجند در این کاوش شرکت کردند.

بارانی با بیان اینکه سازه‌های معماری، سفال، داده‌های استخوان و یافته‌های فلزی جزء کشفیات است، تصریح کرد: در این کاوش ۴۵ روزه لایه برداری سطح به سطح انجام و تصاویر و اطلاعات آن ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه یافته‌های بدست آمده مربوط به دوره اشکانیان است، اظهار کرد: نتایج این کاوش‌ها به صورت گزارش و در نهایت به صورت مقاله و کتاب منتشر می‌شود.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند بیان کرد: منطقه گبری مود به‌دلیل قدمت و ویژگی‌های خاص آن به مدت پنج سال برای کاوش‌های آموزشی در اختیار دانشگاه بیرجند قراردارد.

مود پازل مفقوده‌ای که مشهود می‌شود

مناطقی که هنوز ناشناخته‌اند

سیداحمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: تپه تاریخی مود در دشت مود شامل دو تپه با ارتفاع کم و نزدیک به هم است؛ تپه شمالی دارای ارتفاع بیشتری نسبت به تپه جنوبی است. این تپه در سال ۱۳۷۶ از طرف میراث فرهنگی خراسان گمانه‌زنی و تعیین حریم شده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های سطحی که در محدوده محوطه صورت گرفته سفال‌هایی مربوط به بازه زمانی هزاره چهارم تا ساسانی به دست آمده که نشان از اهمیت این تپه و مشابهت داده‌های آن با یافته‌های به دست آمده با مناطق مشخصی چون کلاته شاهپوری و چهارفرسخ نهبندان، تپه یحیی کرمان، نادعلی و قلعه کهنه قندهار در جنوب افغانستان و دامب کوه در منطقه بلوچستان دارد.

برآبادی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل قرارگرفتن در محدوده خراسان بزرگ(مرکز قدرت گیری اشکانیان) یکی از مهم‌ترین استقرارگاه‌های دوره پارتی بوده که محوطه‌های دیگری را هم دوره با محوطه گبری می‌توان معرفی کرد ولی از لحاظ کیفیت داده‌های فرهنگی محوطه گبری مود یکی از بهترین محوطه‌ها در سطح استان متعلق به دوره اشکانی است.

وی با بیان اینکه این محوطه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۳۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: خراسان جنوبی همچنان جزء نقاط ناشناخته یا کمتر شناخته شده از دید کاوشگران است که نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: کاوش‌های باستان شناسی بخشی از پازل مفقوده و ناشناخته را برای بیان بهتر گذشته این سرزمین معرفی می‌کنند.

مود1 پازل مفقوده‌ای که مشهود می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد