جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۳۹۸

وسایل و لوازم ضروری و مجاز برای سفر به کربلا را در ادامه ذکر خواهیم کرد. شهرهای زیارتی کربلا و نجف در طول چند سال گذشته از لحاظ امکانات رفاهی رشد بسیار خوبی داشته‌اند اما به نقطه ایده‌آل و مطلوبی که بتواند پاسخگوی پذیرایی از حدود بیست تا سی میلیون زائر اربعین حسینی باشد فاصله زیادی دارد. به سبب شرایط امنیتی سال جاری در عراق حتی الامکان گذرنامه خود را در پیاده روی به همراه داشته باشید، هر چند کمتر پیش می‌آید که لازم باشد. همچنین اگر قصد انجام خرید زیاد در کربلا دارید، سعی کنید مقداری از پولتان را به دینار تبدیل کنید. خرید با ریال (تومان) به دلیل عدم اطلاع بعضی از کسبه با مشکلاتی همراه است.
کفش مناسب به عنوان یکی از لوازم اساسی پیاده روی محسوب می‌شود. ویژگی یک کفش مناسب برای پیاده روی نه در قیمت و نه در شکل و شمایل آن است. بلکه یک صندل، کتانی یا حتی دمپایی خوب (مانند اکثریت خود زائران عراقی) هم می‌تواند مناسب باشد. البته کفش علاوه بر سبک بودن و برخورداری از یک کفی مناسب، نباید بسیار بزرگ باشد به نحوی که پا در آن کاملا رها باشد و به گونه ای کوچک نباشد که پا در آن تحت فشار قرار گیرد.

سفر اربعین وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

۱ ) گذرنامه ( تحویل به مدیر گروه )

۲ ) کارت شناسایی ویژه ( توسط دفتر زیارتی صادر می‌شود )

۳ ) پول ایرانی یا ارز ( صرفاٌ به میزان مورد نیاز )

۴ ) لباس متناسب با فصل

۵ ) مهر ، تسبیح ، کتاب دعای کوچک ، ساعت

۶ ) حوله دستی ، حوله حمام ، ملحفه (۲عدد )

۷ ) لیوان نشکن

۸ ) دستمال پارچه ای یا کاغذی

۹ ) مسواک و خمیر دندان ، شانه یا برس کوچک

۱۰ ) پودر شوینده ،صابون(داخل جاصابونی) شامپو کوچک

۱۱ ) دم پایی نخ و سوزن ، ناخنگیر ساده

۱۲ ) بیسکویت یاتوت خشک درصورت تمایل(به مقدارنیاز )

۱۳ ) داروهای تجویزی توسط پزشک معالج ( به مقدار نیاز برای مدت سفر ) به همراه نسخه آن داروها

۱۴ ) کیف دستی ، ساک یا چمدان محکم قابل قفل شدن

۱۵ ) طناب پلاستیکی متوسط

۱۶ ) کیسه کوچک جهت گذاشتن کفش ها

۱۷ ) دوربین عکاسی یافیلم برداری ساده درصورت تمایل

۱۸ ) تلفن همراه معمولی در صورت تمایل

۱۹ ) صندلی چرخدار ، عصا ، چتر در صورت نیاز

از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ تاپ، تبلت و هر آنچه اشیای قیمتی محسوب می شوند حتی الامکان پرهیز کنید، وگرنه به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات و … به دردسر زیادی خواهید افتاد. استفاده از کوله پشتی برای حمل مختصر وسایلی که دارید مناسب تر و راحت تر است.
به یاد داشته باشید وسایلی مثل عصا، چوب‌دستی، پرچم هایی که دارای دسته باشند، به داخل حرم حضرت سیدالشهدا (ع) ممنوع است و جایی هم این وسایل رو به‌عنوان امانت قبول نمی کنند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد راهپیمایی اربعین امسال نسبت به سال گذشته با استقبال بیشتری از جانب مردم ایران روبرو شود، این موضوع هرچند شرایط بسیار مناسبی را برای یک حضور معنوی در شهرهای مذهبی عراق فراهم می‌کند اما بواسطه نبود امکانات رفاهی مناسب در این کشور با مشکلاتی همراه است که با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

کربلا وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

۱) تذکرات و یاد آوری های مهم سفر کربلا
۱ – ۱ چنان که می دانیم ، کشور عراق در دهه های اخیر و به ویژه در سه سال گذشته همواره با دشواری ها و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ناشی از دخالت اشغالگران مواجه بوده است و بر اثر همین نابسامانی ها ، در حال حاضر نظم و ترتیب مورد انتظار و متناسب با شان این سرزمین مقدس را ندارد . با این وجود در پی تلاش های پیگیر مسئولین ، اکنون در شهرهای زیارتی کربلای معلی و نجف اشرف و جاده های منتهی به مرز ایران ، آرامش نسبی حکمفرماست و نیروهای امنیتی بر مراحل مختلف سفر نظارت نسبی دارند .

۱ – ۲ بنا به تشخیص مسئولین ، درحال حاضر سفر زائران ایرانی به صورت زمینی انجام می شود و انجام سفرهای هوایی مستلزم انجام مذاکرات و تجهیز و آماده سازی فرودگاه های این کشور و تامین امنیت پروازهاست . در شرایط کنونی ، مدت سفر ۷ شب و ۸ روز ( ۳ شب اقامت در نجف اشرف و ۳ شب در کربلای معلی و ۱ شب کاظمین ) می باشد .

۱ – ۳ عزیمت به سایر شهرهای عراق ، از جمله کاظمین ، سامرا و بغداد ، با صلاحدید مسئولین مربوطه امکان پذیر است . همچنین در شهرهای نجف و کربلا نیز زیارت مناطقی چون وادی السلام و طفلان مسلم ، با صلاحدید مسئولین مربوطه امکان پذیر است .

راهپیمایی اربعین وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

۲ ) توصیه های بهداشتی و اجرایی سفر کربلا

۲ – ۱ در صورت وجود هر گونه ابهام یا پرسش ، مراتب را حضوری یا تلفنی ، از دفتر کارگزار زیارتی یا مدیر راهنما و یا روحانی گروه خود جویا شوید .

۲ – ۲ به تاریخ ، ساعت و محل حرکت اتوبوس که از سوی کارگزار اعلام می شود ، توجه کنید و در موقع ثبت نام ، با توجه به وضعیت شغلی ، امکان عزیمت مورد توجه قرار گیرد زیرا تغییر تاریخ اعزام و افزایش یا کاهش مدت سفر مقدور نمی باشد .

۲ – ۳ از به همراه آوردن وسایل و اشیای ممنوعه خودداری کنید و لوازم شخصی مورد نیاز خود را با توجه به طول مدت سفر از قبل آماده نمایید .

۲ – ۴ برای حمل وسایل خود ، از ساک و چمدان محکم و قفل دار استفاده کنید و نام و نام خانوادگی ، شماره تلفن و نام دفتر زیارتی و شهر خود را به صورت واضح بر روی چمدان ها بنویسید .

۲ – ۵ در صورت اعلام کارگزار زیارتی . به موقع برای تزریق واکسن های ضروری اقدام کرده( ۱۵ روز قبل از حرکت ) ، کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشید . برای ورود به عراق همراه داشتن کارت واکسن الزامی است .

۲ – ۶ در جلسه توجیهی که چند روز پیش از حرکت توسط کارگزار و مدیر راهنما برگزار می گردد ، حتماٌ شرکت کنید و توصیه ها و نکات مطرح شده در جلسه را همواره مد نظر قرار دهید .

۲ – ۷ استفاده از تلفن همراه در داخل حرم های مطهر و بعضی اماکن زیارتی ممنوع است ، اما امکان برقراری تماس با ایران در محل های دیگر مهیا بوده و دفاتر مخابراتی نیز در مناطق مختلف آماده ارائه خدمات و برقراری ارتباط با ایران می باشند .
۲ – ۸ برخی از زائران تمایل دارند مسیر نجف-کربلا را با پای برهنه پیاده‌روی کنند اما این کار در اکثر افراد و به‌خصوص کسانی که تجربه اول را دارند موجب تاول‌های بزرگ در کف پا شده و مانع از ادامه پیاده روی می‌شود در این صورت باید بیشتر مسیر را با خودرو طی کرد. در صورت تاول زدن پا از ترکاندن تاول ها خودداری کنید، گرچه مردم و پزشکان عراقی اقدام به این کار می کنند، اما توصیه اکید پزشکان ایرانی این است که تاول‌ها ترکانده نشود و برای کم کردن درد تاول میتوانید از ایستگاه های هلال احمر عراق( با نام المفرزة طبیة) که به فواصل مختلف بین راه مستقر هستند پنبه (قُطن) تهیه کنید و بخش تاول زده را با آن بپوشانید، این کار اصطکاک تاول با کفش رو کم می کند.

کربلای معلی وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

۳ ) نکات قابل توجه پیش از حرکت سفر کربلا

۳ – ۱ حداقل یک ساعت پیش از موعد اعلام شده ، در محل مقرر حاضر شوید و حضور خود را به مدیر راهنما اعلام کنید.

۳ – ۲ چمدان و اثاثیه خود را به مسئول بار تحویل دهید و در صندلی مربوط به خود مستقر شوید .

۳ – ۳ پیش از زمان حرکت ، با بدرقه کنندگان خداحافظی کنید و مسئولین کاروان را برای حرکت به موقع و بدون تاخیر یاری دهید .

۳ – ۴ رعایت آداب و اخلاق اسلامی از نشانه های ایمان است . با رعایت آرامش و حفظ خونسردی در تمام مراحل سفر ، تلاش کنید خاطره ای خوش از سفر زیارتی و سرشار از معنویت عتبات عالیات ، برای خود ، اعضای خانواده و همسفران برجا بماند .

۳ – ۵ به منظور رعایت بهداشت ، در بین راه و در طول سفر ، از لیوان های مشترک استفاده نکنید و در صورت نیاز به تهیه خوراکی در بین راه ، نسبت به بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید .

۳ – ۶ نماز های یومیه را حتی المقدور در اول وقت شرعی اقامه نمایید. در مورد انتخاب محل مناسب و اقامه نماز به صورت جماعت یا فرادی ، به تذکرات روحانی گروه توجه کنید .

۳ – ۷ پس از ورود به شهر مرزی خسروی / مهران و قرارگرفتن در نوبت انتظار ورود ، برای صرف صبحانه حتماٌ با مدیر راهنمای خود هماهنگی نموده و از خوردن و آشامیدن مواد غذایی که نسبت به سالم بودن آن اطمینان ندارید ( مانند شیر ، خامه یا سرشیر که توسط افراد بومی به فروش می رسد ) خودداری کنید .

۳ – ۸ منطقه ای که در نقطه مرزی خسروی به عراق وارد می شوید ((منزریه)) عراق و از مرز مهران به عراق (( زرباطیه )) نام دارد .

۳ -۹ به منظور تامین امنیت زوار ، کاروانی متشکل از چند دستگاه اتوبوس به همراه نیروهای امنیتی به حرکت در می‌ آید بدیهی است تاخیر یک اتوبوس – به هر دلیل – موجب تاخیر در حرکت سایر اتوبوس ها خواهد شد .

۳ – ۱۰به دلیل عدم وجود رستوران های مناسب ، غذای بین راهی داخل اتوبوس ها توزیع میگردد .

۴ ) ورود به نجف اشرف

۴ – ۱ به منظور تامین امنیت در اطراف حرم مطهر امیر مومنان (علیه السلام ) ، ورود خودروها به خیابان های منتهی به حرم ممنوع است . بنابراین ، ممکن است راننده اتوبوس مسافران را در محلی پیاده کند که برای رسیدن به هتل محل سکونت ، بخشی از مسیر را پیاده یا با خودروهای منظور شده طی کنند .

۴ – ۲ هنگام پیاده شدن از اتوبوس ، دقت کنید وسایل و چمدان ها در اتوبوس جا نماند . ضمناٌ در صورت نیاز به چرخ دستی برای حمل اثاثیه ، ابتدا کرایه حمل را تعیین کنید .

۴ – ۳ پس از تقسیم اتاق ها و دریافت کلید ، کارت حاوی نام ، نشانی و شماره تلفن هتل را نیز از مدیر راهنما دریافت کنید تا هنگام بازگشت به هتل ، با مشکل مواجه نشوید .

۴ – ۴ شرایط و امکانات عراق با سایر کشورهای زیارتی ، هم چون عربستان و حتی سوریه قابل مقایسه نیست ، لذا انتظارات زائران محترم در خصوص کیفیت هتل ها باید در حد امکانات موجود در عراق باشد .

۴ – ۵ در مورد کیفیت و چگونگی طبخ غذا ، عنایت به این نکته ضروری است که با توجه به نظارت مستمر بر عملکرد هتل ها ، معمولاٌ برای زائران ایرانی مواد اولیه فراوان و مرغوب در نظر گرفته می شود ، اما ممکن است روش پخت غذا ها با ذائقه زوار ایرانی چندان سازگار نباشد . به منظور رفع این مشکل ، آشپزهای ماهر ایرانی به شهرهای نجف و کربلا اعزام شده اند تا نیروهای خدماتی محلی را در زمینه روش های طبخ غذای ایرانی آموزش دهند ، یا خود غذا طبخ نمایند .

۴ – ۶ به زائران محترم ( به ویژه خوهران ) توصیه می شود در طول سفر، همواره به صورت گروهی به زیارت و بازار بروند و در تمامی ساعات روز و شب ، مراقب همراهان باشند .

۴ – ۷ کشور عراق از لحاظ تامین برق در شبکه سراسری با مشکلات فراوان روبه رو است . از این رو ، احتمال قطع برق و خاموشی و از کارافتادن آسانسورها همواره و به طور مکرر وجود دارد . ژنراتورهای هتل ، روشنایی را به طور محدود تامین می کنند .

۴ – ۸ معمولاٌ در هتل های محل اسکان زائران دو یا چند گروه به طور همزمان اقامت دارند ، لذا از زائران محترم انتظار می رود با سعه صدر و اخلاق اسلامی ، رفتاری متناسب با شان نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته ، الگویی شایسته برای برادران و خواهران دیگر کشورها باشند .

برای ناهار و شام چه کنیم؟
به برکت حضرت سید الشهدا(ع) در مواکب میان راه لوازم پذیرایی برای ناهار و شام به اندازه کافی فراهم است اما سعی کنید تا جایی که ممکن است غذاهای ساده را برای خوردن انتخاب کنید. انواع میوه و خرما می‌تواند یک پیشنهاد خوب باشد. خوردن زیاد ماست برای از بین بردن عوارض ورود ریزگردها به مجاری تنفسی و جلوگیری از مسمومیت احتمالی راهکار ساده و مناسبی باشد.

Arbaeen in Karbala 47 HR وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 125 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • زینی

    سلام
    به نظرم پلاستیک هم چندتا ببرید لازم میشه برای لباس های کثیف و ‌‌… که بزارید توش

    ۱۵ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • زهرا

    من واکسن نزدم‌یکشنبه هم عازمم اگه کسی اطلاع داره ک دم مرز گیر میدن بهم بگه لطفا

    ۱۰ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • طلبه

      ارع

      ۲۱ مرداد, ۱۴۰۲
  • فاطی

    چی درسته دو دوز یا سه دوز واکسن

    ۴ شهریور, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • فلور شاد

    سلام برای سفر به کربلا چند دز واکسن لازمه

    ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • موسوی

      هر سه دز باید بزنید واجبه

      ۱۷ تیر, ۱۴۰۱
    • n

      دو دز لازمه به ما گفتن

      ۲۸ تیر, ۱۴۰۱
  • معصومه عزیزی اصفهان.نجف آباد

    عالی بود ممنونم از زحمات شما

    ۲۳ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • اصغرترقه

    درست است

    ۱۹ مرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد