جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همه به کمک گردشگری می‌آیند

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ شهریور ۱۳۹۹

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد که براساس سند راهبردی گردشگری، وظایف ۱۷ دستگاه برای توسعه این صنعت ارزآور مشخص شد. همچنین خبر دیگر این که رایزنان فرهنگی ایران از این پس وظیفه رایزن گردشگری را نیز به عهده می‌گیرند.گردشگری می‌تواند موتور محرکی برای رشد اقتصادی باشد. از همین روست که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی درباره سند راهبردی گردشگری کشور گفت: این سند پس از سال‌ها تدوین شد و برای ۱۷ دستگاه در این سند راهبردی گردشگری وظیفه تعیین شده است. این سند پیش از این برای بررسی‌های مختلف به صحن دولت آمد و مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته و طی روزهای گذشته از سوی معاون رییس جمهوری به تمام دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. یکی دیگر از نشانه‌های این امر وظیفه‌دار شدن رایزنان فرهنگی ایران برای معرفی ایران به خارجی‌ها است.

گردشگری 1 همه به کمک گردشگری می‌آیند

رایزنان فرهنگی و گردشگری یکی شدند

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: در پی تصویب سند توسعه گردشگری که توسط دولت تصویب و ابلاغ شده رایزنان فرهنگی از این پس رایزنان گردشگری نیز به شمار آمده و یکی شدند.

تیموری در نشست با سید محمد حسین طباطبایی رایزن جدید فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور فرانسه اظهار داشت: کشور فرانسه با دارا بودن رتبه نخست جذب گردشگر در دنیا از ۲ بخش اصلی برای صنعت گردشگری کشور حائز اهمیت است؛ نخست دارا بودن دانش فنی و تخصصی مورد نیاز که تجربه موفق آن در زمینه به‌روزرسانی ضوابط درجه‌بندی تاسیسات گردشگری و نیز تدوین استراتژی توسعه صادرات گردشگری کشور، دستاوردهای موثری به همراه داشته است.

وی افزود: در کنار موفقیت کشور فرانسه در جذب گردشگر، این کشور در اعزام گردشگر به کشورهای مختلف نیز جایگاه ویژه دارد و ایران به عنوان یک مقصد تاریخی و فرهنگی در اذهان گردشگران این کشور شناخته شده است؛ از این رو یکی از بازارهای اصلی گردشگری جمهوری اسلامی ایران نیز به شمار می‌آید.

معاون گردشگری همچنین با بیان اینکه کسب اطلاعات صحیح از این بازار در تدوین برنامه علمیاتی حوزه بازاریابی گردشگری یاری خواهد رساند؛ افزود: آنچه به عنوان تحقیقات بازار و یا خوراک علمی شامل سلیقه سفر مردم فرانسه، شبکه اجتماعی مورد علاقه‌شان، تاثیرگذاری نوع تبلیغات و غیره نیاز داریم می‌تواند از طریق رایزن فرهنگی اخذ شود.

ارائه آیین‌نامه اجرایی «برند ملی گردشگری» به دولت

محمدرضا زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش از ارائه آیین‌نامه اجرایی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران به هیات دولت خبر داد و این آیین‌نامه را بالاترین سند حمایتی از برند ملی گردشگری دانست.

شفیعی بیان کرد: طی چند روز آینده آیین‌نامه اجرایی برند ملی گردشگری برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شود. مقدمات اولیه انجام شده و در صورت تصویب آن، برند ملی گردشگری کشور برای اولین‌بار صاحب آیین‌نامه می‌شود.

او با تأکید بر اهمیت این آیین‌نامه در حمایت از برند ملی گردشگری افزود: با تصویب این سند وظایف و تعهدات سایر دستگاه‌های عضو شورای راهبردی برند ملی گردشگری در قبال ساخت، مدیریت، عرضه و ترویج مشخص می‌شود و اجماع بین‌دستگاهی برای حمایت از برند شکل می‌گیرد.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش با اشاره به اهمیت اهدا نشان برند ملی گردشگری، ادامه داد: برند ملی گردشگری فاخرترین نشانی است که به کالاها و خدمات ویژه گردشگری و کسانی که در مسیر تعالی و توسعه گردشگری تلاش می‌کنند، داده خواهد شد.

طرح موضوعات اساسی صنعت گردشگری با حضور ۳۰ کشور

یکصد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری با حضور ۳۰ کشور جهان برای مطرح کردن موضوعات اساسی صنعت گردشگری از سوی وزرای گردشگری و با حضور ولی تیموری معاون گردشگری وزارت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور «گرجستان» برگزار می‌شود.

مباحثی از جمله آغاز فرآیند انتخاب دبیرکل جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، ارائه راهکارهای اجرایی کشورهای عضو در چارچوب شعار سازمان جهانی گردشگری شامل «گردشگری و توسعه روستایی» با رویکرد اصلی حفظ و احیای سنت‌ها، بهبود شرایط اقتصادی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای روستاییان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این نشست مطرح خواهد شد.

درآمدهای گردشگری می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی و اشتغال را مرتفع کند

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، در جلسه دیدار وزیر و تعدادی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ویژگی‌ها و جاذبه‌های متعدد گردشگری ایران گفت: ایران از ویژگی‌های منحصر به فرد تمدنی و تاریخی برخوردار است و بسیاری از گردشگران جهان علاقه‌مند هستند از طبیعت، جنگل‌ها، سواحل و جاذبه‌های مذهبی، تاریخی وتمدنی ایران بازدید کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطر نشان کرد: امروز در دوره‌ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته‌ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است و توصیه‌های پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیب‌ها و خسارات مالی فراوانی شوند.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تصریح کرد: امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.

گردشگری 2 همه به کمک گردشگری می‌آیند

معرفی اصفهان به جهان از سوی اکو

نخستین جلسه شورای عالی گردشگری فرهنگی اکو در خصوص اصفهان در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به جلسه‌ای که پیش از این در اصفهان به منظور همین برنامه برگزار شده گفت: امیدواریم همکاری میان اکو و مسوولان اصفهان منجر به نتایج ارزشمند و خوبی شود. ظرفیت گسترده گردشگری اصفهان به خوبی معرفی شود.

وی نخستین گام را انتشار مجله‌ای به نام میراث اکو (اکو هریتیج) با تیراژ هزار نسخه در سازمان فرهنگی اکو با محتوای معرفی گردشگری فرهنگی اصفهان اعلام کرد و گفت: این نخستین بار است که تمام یک مجله به معرفی اماکن گردشگری فرهنگی استانی از یک کشور اختصاص می‌یابد، زیرا پیش از این هر کدام از صفحات مجلات به معرفی اماکن گردشگری کشورهای عضو اکو اختصاص داشت.

وی افزود: در نظر داریم در کنار این مجله انگلیسی زبان یک لوح فشرده نیز که محتوایی با معرفی فیلم‌هایی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان دارد، تهیه و تدوین کنیم.

بختی گفت: این مجله و لوح فشرده پس از تهیه و تدوین به سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی این کشورها و همچنین به ۱۱۰ نمایندگی سیاسی مستقر در ایران نیز ارسال می شود.

توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و معرفی جاذبه‌های گردشگری، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه زیر ساخت‌های این حوزه از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل بوده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای استان اشاره کرد.

صفایی اظهار داشت: به سرمایه‌گذاران ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌های مختلف استان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

وی افزود: امسال با برنامه‌ریزی های انجام شده پرداخت تسهیلات ملی ارزان قیمت بوم‌گردی به سرمایه‌گذاران این استان اولویت‌کاری این اداره کل خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای بوم‌گردی زودبازده هستند و ایجاد آن‌ها راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و معرفی بهتر استان به گردشگران در ایران و خارج از کشور است.

کشف ۱۳ شیء به جا مانده از اشکانیان در گیلان

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: ۱۳ شیء اسلامی و اشکانی در خانه یک حفار غیر مجاز در رشت کشف و هفت نفر در این راستا دستگیر شدند.

جهانی افزود: اشیاء کشف شده توسط حفاران غیر مجاز از محوطه‌های باستانی گیلانی بدست آمده است. سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که ۶۵ درصد آنها محوطه‌های باستانی هستند.

وی ادامه داد: آثار بدست آمده شامل دو سنگ وزنه و مهره هستند که از گورستان‌های باستانی کشف شده‌اند و امروز در قالب یک کوله‌پشتی، پس از کسب نیابت قضایی از خانه یک حفار غیر مجاز در بخش خشک‌بیجار رشت بدست آمد.

حریم میدان نقش جهان گرفتار درد مزمن ساخت و سازها

ساخت و ساز در اطراف میدان نقش جهان و حریم محور فرهنگی تاریخی به اشکال گوناگون بر نگرانی‌ها افزوده و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ادامه این روند را برای تاریخ اصفهان سخت و دشوار توصیف می‌کنند و از مسوولان امر خواستند که به این چالش مزمن و دنباله‌دار خاتمه دهند.

۲ گذر سعدی و پشت مطبخ در ضلع غربی میدان نقش جهان از حساس‌ترین محدوده‌ها در دولتخانه صفوی هستند که در سال‌های اخیر با استناد به حق مکتسبه مالکین و یا به بهانه بازسازی، طعمه ساخت و سازهایی شده‌اند که به تاکید کارشناسان در صورت بی‌توجهی و ادامه این روند می‌تواند تبدیل به الگویی نادرست و مخدوش شدن هرچه بیشتر حریم دولتخانه صفوی، میدان نقش جهان و محور تاریخی فرهنگی اصفهان شود.

ساخت مجتمع تجاری در خیابان استانداری که فراتر از حق مکتسبه موفق به دریافت مجوز ساخت سه طبقه زیرزمین و سه طبقه ساخت صد درصد شده، همچنین ساخت و سازهایی به بهانه بازسازی در گذر سعدی نمونه‌هایی از این تخطی‌ها از حریم ارتفاعی میدان نقش جهان و دولتخانه صفوی هستند.

شهر تاریخی اصفهان از مناظر مختلف به ویژه در بخش میراث فرهنگی از شهرهای کم نظیر جهان اسلام است و وقوع هر اتفاقات در محورهای تاریخی آن مشکلات عدیده‌ای برای این شهر ایجاد می‌کند که ضروری است مسوولان امر نسبت به این مهم بیش از پیش توجه وافر داشته باشند.

معاون غرب آسیای شورای جهانی صنایع‌دستی ابقا شد

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در پست معاونت غرب آسیایی شورای جهانی صنایع‌دستی برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ ابقا شد.

در جلسه‌ای که به صورت آنلاین بین پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و هیئت‌مدیره منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی برگزار شد، ۲۳ نفر از اعضای منطقه آسیا و اقیانوسیه این شورا حضور داشتند. یکی از موارد مطرح شده در این نشست انتخاب معاونان مناطق شش‌گانه بود که هرچهار سال یک بار به صورت دوره‌ای در بین کشورهای عضو صورت می‌گیرد.

نیکاراگوئه بر توسعه روابط فرهنگی موزه‌ها

در دیدار ایساک لنین براوو سفیر نیکاراگویه در تهران با رییس کل موزه ملی ایران، دو طرف بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور در زمینه همکاری‌های موزه‌ای تاکید کردند.

لنین براوو در دیدار با جبرییل نوکنده در محل موزه ملی ایران بر توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور خصوصا در زمینه همکاری‌های موزه‌ای تاکید کردند. در ابتدای این دیدار رییس کل موزه ملی ایران با خیرمقدم به سفیر نیکاراگویه، به معرفی مختصری از تاریخچه موزه ملی ایران و فعالیت‌های آن در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با بیش از ۵۰ موزه بزرگ دنیا نشانه‌ای از تمایل و تلاش موزه ملی ایران برای مشارکت پویا در شبکه موزه‌های جهان و در سطح بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه کشور نیکاراگوئه از لحاظ استاندارد موزه‌ای در سطح بالا قرار دارد گفت: موزه ملی ایران آمادگی دارد تا با امضای تفاهم‌نامه با موزه ملی نیکاراگوئه در زمینه همکاری‌های مشترک بین موزه‌ها از جمله طرح‌های مشترک پژوهشی، نمایشگاه‌های متقابل، سخنرانی‌های تخصصی بستر ساز توسعه روابط فرهنگی دو کشور باشد.

گردشگری 3 همه به کمک گردشگری می‌آیند

گسترش نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای ایران و سوئیس

محمد حسین طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از گسترش همکاری‌ ایران و سوییس در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای خبر داد.

طالبیان در دیدار با مارکوس لایتنر سفیر سوئیس و توماس ویدمر دبیر اول و رایزن فرهنگی این کشور با اشاره به سابقه ارتباطات فرهنگی دو کشور و پیشینه ۱۰ هزار ساله تمدنی ایران عنوان کرد: بیش از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بنا، محوطه و بافت تاریخی در ایران شناسایی‌ شده است که از این تعداد، حدود ۳۳ هزار اثر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و تلاش برای ثبت آثار دیگر ادامه دارد.

او با بیان اینکه ۲۴ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی قرار گرفته، افزود: ایران به دلایل شروع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به مدت ۲۴ سال هیچ پرونده‌ای را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارسال نکرد و از سال ۸۳ تاکنون ۲۴ اثر را در این فهرست به ثبت رسانده و در حال حاضر در رده نهم جهان قرار دارد.

کاروانسرای ۴۰۰ ساله سمنان در یک قدمی آزادی

کاروانسرای تاریخی سمنان واقع در مرکز شهر تا چندی پیش با کارکرد زندان چهره شهر را خدشه‌دار کرده بود. اما با انتقال زندان، یکی از لازمه های آزادسازی این بنای تاریخی انجام شده است.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد و براساس گزارش‌ها بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان شناسایی شده و ۸۵۶ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

یکی از این آثار تاریخی ارزشمند کاروانسرای تاریخی است و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و قول‌های مساعد وی امید است این گره کور باز شود.

اولین نشست مشترک گردشگری ایران و روسیه برگزار شد

در نشست مجازی کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و روسیه که به ریاست هیات ایرانی محمد قاسمی مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و ریاست هیات روسی دمیان اسمیلوتس رئیس اداره کل همکاری‌های بین‌المللی آژانس فدرال گردشگری روسیه برگزار شد.

در نشست مذکور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، امور بین‌الملل و کارشناسان دو طرف در نشست حاضر شدند و ضمن تبادل نظر در فضایی دوستانه در مورد موضوعات مختلف گردشگری گفت‌وگو کردند.

همچنین اهم موارد مطرح شده در کمیته فنی مشترک ایران و روسیه شامل ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری دو کشور، اشتراکات فرهنگی و روابط دو جانبه گردشگری کشور، اشتراک تجارب در زمینه مقابله با پاندمی کرونا و پشتیبانی طرفین از صنعت گردشگری کشور خود و بررسی کارشناسی برنامه اقدام مشترک جهت اجرای موافقتنامه لغو روادید گروهی سفر شهروندان ج. ا. ایران و فدراسیون روسیه به یکدیگر بوده است.

موافقتنامه لغو روادید گروهی میان دو کشور در سال ۱۳۹۶(۲۸ مارس ۲۰۱۷) در مسکو به امضا طرفین رسیده بود. برای اجرای آن، ضرورت داشت برنامه اقدام مشترکی تنظیم شود تا فرایند اجرای آن را مشخص سازد. برنامه اقدام مشترک دو کشور برای بازه سه ساله ۲۰۲۲-۲۰۲۰ تنظیم شده است که امکان تمدید و بازنگری آن وجود دارد.

پیرو برگزاری این نشست مصوب شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در آینده نزدیک به منظور امضای سند در راس هیاتی به روسیه سفر کند تا هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری نشست تجارت با تجارت/ B۲B میان بخش خصوصی دو کشور در جریان سفر وزیر به روسیه انجام شود.

گردشگری 4 همه به کمک گردشگری می‌آیند

طالبیان در مراسم اهدای لوح ثبت ملی به استاد امیرخانی

مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت ملی میراث زنده بشری استاد غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سید مجتبی حسینی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رییس گروه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر و جمعی از هنرمندان و شاگردان استاد بعدازظهر سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۹ به میزبانی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

طالبیان با ابراز خرسندی برای حضور در این جمع و تشکر از حضار بیان کرد: در دهه گذشته معنا و مفهوم میراث‌فرهنگی تغییر کرده و سعی بر پرداختن به دانش و محتوایی بوده که پشت خلق این آثار عظیم بوده است. یکی از افتخارات چند سال اخیر ما تهیه فهرست نادره‌کاران (حاملان) میراث ‌فرهنگی بوده که نام هر کدام از این هنرمندان این فهرست را مزین کرده است.

او افزود: در این پرونده‌ که در حد بضاعتمان تهیه شده نام هر یک از اساتید متعلق به فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است که نشان از زیبایی‌های این مرز و بوم و تاریخ ایران دارد. ثبت نام این افراد کمترین کاری ‌است که باید اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد