جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

تاریخ بروزرسانی :
۷ خرداد ۱۴۰۰

نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر را در این مطلب برای آن دسته از افراد که عاشق سفر و ماجراجویی هستند آورده ایم .با رسیدن فصل بهار و تابستان و آغاز سفر در طبیعت بسیاری از دوستداران سفر می خواهند با ماشین به مقاصد گوناگون بروند و چه بهتر که این ماشین مجهز باشد و امکان استراحت و حتی استحمام هم داشته باشد تا دیگر نیازی به اقامت در هتل نباشد .اگر شما جز افرادی هستید که علاقه به فراز و نشیب های غیرمنتظره جاده دارید یا خیلی وقت هست که می خواهید یک کمپر برای خود بخرید این مطلب دقیقا راه حل نهایی شما است .

اگر بخواهم خیلی لغت‌نامه‌ای کمپر را تعریف کنم، باید چنین چیزی بگویم: کمپر (Camper) اتاق یا خانه متحرکی است که می‌تواند به حالت‌های مختلف به خودرو شما متصل شود یا حتی جزئی از خودرو شما باشد. احتمالا در خیابان ون‌هایی را دیده‌اید که داخلشان را به محل فروش بستنی، قهوه یا ساندویچ تبدیل کرده‌اند، یک تختخواب، دست‌شویی، حمام، اجاق گاز، ظرف‌شویی و میز هم به طراحی داخل این ون‌ها اضافه کنید، نتیجه می‌شود کمپری نقلی و کوچولو.

البته همه کمپر‌ها نقلی و کوچولو نیستند، بعضی کمپر‌ها از تغییر طراحی داخلی مینی‌بوس یا اتوبوس به وجود می‌آیند و حسابی لوکس هستند. اصلا بگذارید اول درباره انواع کمپر‌ها صحبت کنیم، بعد برویم سراغ قیمت و طریقه خرید یا ساختشان و کمی از جزئیات زندگی در این خانه‌های متحرک بگوییم.

کمپر نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

خرید یک ماشین کمپر براساس نیاز

تعداد افراد حاضر در سفر

توجه به این نکته بسیار ضروری است؛ زیرا خودرو باید فضای مورد نیاز شما را برای سفری راحت داشته باشد و بتوانید از آن به صورت بهینه استفاده کنید، تعداد افرادی که قرار است با شما سفر کنند تعیین کننده اندازه ، نوع طراحی ، امکانات داخل کمپر شماست.باید به این نکات ریز اما مهم نیز توجه کنید که اگر افراد غیربزرگسال ( کودکان) نیز همراه شما هستند ،فضای داخلی کمپر باید کاملا بهینه شده باشد و حتما از دسترس نبودن وسایل غیر‌ضروری اطمینان حاصل کنید، زیرا برای کودکان می تواند خطرآفرین باشد.

خرید یک کمپر مجهز یا تبدیل یک خودرو ساده به کمپر حرفه ای

راه اول : گردشگران می توانند براساس بودجه ، امکانات و انتظاراتی که از یک کمپر دارند اقدام به خرید کنند، حتی می توانند اقدام به خرید یک کمپر دست دوم از بازار آزاد کنند.

راه دوم: اگر بودجه شما محدود است یا امکانات و تجهیزات کمپر ها مورد پسند شما نیست ، می توانید یک ماشین که مناسب کمپر است پیدا کنید سپس آن را خریداری کنید و اقدام به تجهیز کردن آن کنید .

توجه کنید اگر بخواهید خودروی آماده بخرید، باید خود را با شرایط و طراحی داخلی آن سازگار کنید.

اما در صورتی که می خواهید خودروی ساده بخرید و به ماشین ایده آل خود تبدیلش کنید، باید به این نکته توجه کنید که اگر چه دستتان برای طراحی ماشین کاملا باز است، اما باید به هزینه‌ای که برای خرید وسایل و تجهیزات آن می خواهید بکنید فکر کنید.در صورتی که اطلاعات کافی تو زمینه تجهیز کردن ماشین ندارید باید از یک فکر متخصص که توی این زمینه تسلط کافی دارد کمک بگیرید؛ زیرا در صورت عدم آشنا نبودن و نداشتن مدیریت هزینه می تواند به شما ضرر وارد کند.اگر راه حل دوم رو انتخاب کرده باشید باید هزینه های آن را متحمل شوید.

کمپر5 1 800x473 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

نکات خرید کمپر دسته دوم یا بازسازی آن

زمانی که یک کمپر معمولی خریداری می کنید، باید به مدل ، کیفیت خودرو و میزان سلامت بودن موتور آن توجه کنید. به این نکته مهم توجه کنید که ممکن است گاهی با مسیرهای صعب العبور یا ناآشنا مواجه شوید که پر از دست انداز و چاله هست.کیفیت فنی موتور و سایر قسمت های ماشین اعم از ترمز ، دنده ، دیسک ، کمک فنر های ماشین و… اهمیت بسیار زیادی دارند.اگر قصد تبدیل، بازسازی ماشین ساده به ماشین کمپر را دارید ، از ظرفیت و مقاومت ماشین اطلاعات کسب کنید و حتما قبل اقدام برای بازسازی ماشین با یک مکانیک مشورت کنید.

موردی که ذهن افراد را درگیر می کند تقسیم بندی هزینه ها است. با خودتان تصور کنید که بخش عمده هزینه شما صرف خرید خوردو خواهد شد و می توانید مثل فیلم های تبلیغاتی با حداقل هزینه خودروی خود را به خودرو کمپر رویایی خود تبدیل کنید.

اگر طرز تفکر شما این است قطعا در مراحل بازسازی در مدیریت بودجه خود به مشکل خواهید خورد، به همین دلیل شما باید منطقی فکر کنید؛ نصف هزینه خود را صرف خرید خودرو کنید و نصف دیگر را صرف بازسازی و طراحی آن در نظر بگیرید.

آب و بنزین را در نظر بگیرید

در خودرو های کمپر بر اساس مدل ، سایز به احتمال زیاد به سرویس بهداشتی و حمام نیاز دارید یا اینکه حداقل یک شیر برای بیرون خودرو برای پخت پز یا دوش گرفتن نیاز دارید .به میزان آب مصرفی خود خیلی اهمیت بدهید؛ به این دلیل که در یک دوش ۹ دقیقه ای حدود ۶۵ لیتر آب مصرف می شود. دسته کم گرفتن میزان آب قطعا شما را با مشکلات زیادی روبه رو می کند.قبل از خرید خودرو کمپر خود باید تصمیم گیری لازم کنید.مخزن آب استیل ضد زنگ با ظرفیت بسیار زیاد نیاز است. ( حجم مخزن با توجه به تعداد افراد و مقصد شما یا مدت زمان سفر باید تعبیه شود)

اما به جز در نظر گرفتن آب ، بنزین هم یکی از آن مسائلی است که باید در تصمیم گیری آن مقدار زیادی تفکر کنید. تعبیه ۲ یا ۳ باک بنزین اضافه بر روی ماشین حائز اهمیت می باشد.

شما باید میزان مصرف خودرو خود را به صورت دقیق محاسبه سپس براساس فاصله ای که قصد پیموندن آن را دارید حداقل بنزینی که نیاز خواهید داشت را محاسبه کنید.

حمل بنزین اضافه در داخل گالن های چند لیتری ، در داخل ماشین و در فضای داخلی به دور از دست عموم بسیار مهم است زیرا می تواند خطر آفرین باشد.

موتور برق

موتور برق وسیله ای است که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود، با بنزین یا گازوئیل کار می کند.شما قطعا برای سکونت در کوه یا جنگل نیاز به برق دارید و داشتن یک موتوربرق برای تبدیل انرژی سوخت به برق کاربرد دارد.وجود یک موتور برق در کمپر شما مهم است ، لازم به ذکر است باتوجه به تعداد روز سکونت سوخت کافی برای موتور برق همراه داشته بشید که دچار کمبود و بروز مشکل نشوید.

خرید ماشین های کمپر لوکس پیشنهاد نمی شود

زمانی که مقصد شما سفر در دل طبیعت است، مسلما در چنین مکان هایی که دور از شهر و امکانات رفاهی ، خدماتی؛ پیدا کردن مراکز مکانیک خودرو چندان کار راحتی نیست. خصوصا اگر همه افراد نیز در این حوزه تخصص ندارند و اگر خودروی شماجز دسته خودروهای کمپر لوکس باشد؛ قطعا دچار مشکل خواهید شد.ماشین های کمپر ساده تر را برای مسافرت های این چنینی انتخاب کنید، شک نکنید که خودروهای ساده تر هم نیازهای شما را برآورده خواهند کرد.

انتخاب لوازم آشپزی

در سفر یکی از نیاز های اولیه درست کردن غذا مورد علاقه است؛ در نظر گرفتن آشپزخانه نیز یکی از مواردی است که قبل از خرید خودرو کمپر باید در نظر بگیرید.

در این مرحله باید به درستی تصمیم گیری کنید؛ برخی افراد در طبیعت در کنار آتش طبیعی غذا درست می کنند، بعضی افراد دوست دارند داخل اتومبیل خود آشپزی کنند و یک کابینت ساده داخل کمپر برای گذاشتن وسایل آشپزی خود کافی است.

برخی از مردم که به سفرهای طولانی مدت می روند به یک آشپزخانه با امکاناتی مثل گاز رومیزی و یک یخچال مسافرتی نیاز دارند. لازم به ذکر است برخوردار بودن از تمام امکانات آشپزخانه هزینه شما را بسیار بالا می برد ، اگر قصد رفتن به سفرهای طولانی رو ندارید می توانید از آن صرف نظر کنید.

پمپ آب کمپر

پمپ آب از موارد کاربردی و لازم یک کمپر است ، زیرا شما قطعا برای استفاده از فشار مناسب آب باید از پمپ خوب استفاده کنید به عنوان مثال:

شستن دست های خود
حمام کردن
غذا درست کردن
استفاده از سرویس بهداشتی
خوردن آب آشامیدنی
نیاز به یک فشار آب قوی دارید ، تا به راحتی بتوانید نیازهای اولیه خود و هم سفرهای خود را در دل طبیعت برآورده کنید.

تعمیر ماشین

افرادی که دست به آچار هستند و می توانند از پس تعمیرات هر خودرویی بر بیایند هیچ وقت به مشکل نمی خورند ، در صورتی هم که به مشکلی برخورد کنند سریع آن را رفع می کنند.

اکثر افراد هیچ شناختی و درکی از مکانیک و تعمیرات ماشین خود ندارند و این خود باعث بروز مشکل می شود. زمانی که شما یک خودرو کمپر تهیه می کنید قطعا باید تسلط کافی را بر امکانات خدماتی مثل مکانیک و تعمیرات خودرو داشته باشید.

از طرفی در انتخاب خودرو باید خودروهایی رو انتخاب کنید که با بروز کوچک ترین مشکلی بتوانید سریع آن را تعمیر کنید.

اغلب خودرو های مدرن با وجود آنکه گران قیمت هستند به ندرت خراب می شوند اما اگر خراب بشوند تعمیرات قطعا نیاز به حضور متخصص ویژه آن ماشین را دارد و همین مسئله می‌تواند برای شما مشکل ساز باشد. پس بهتر است به دنبال خودرویی ساده باشید.

لوازم یدکی

در مورد قبلی راجب مکانیک و تعمیرات کمپر توضیحاتی داده شد.

هر چقدر هم که تعمیرات خودرو ساده باشد گاهی اوقات برای تعمیر خودرو نیاز به ابزار یا لوازم یدکی آن خودرو خواهید داشت.

ابتدا در خرید خودرو کمپر خود باید این مورد را در نظر داشته باشید که قطعات این خودرو آیا در شهر مختلف کشور وجود دارد ؟ به راحتی یافت می شود؟ آیا قطعات این خودرو گران است؟

اگر خودرویی که می خواهید آن را خریداری کنید بسیار خاص است قطعا در یافتن لوزام یدکی یا قطعات آن دچار مشکلات متفاوت می شوید.

بهتر است از بین خودروهای معمولی تر و رایج در کشور انتخاب و استفاده کنید تا در سفر به مشکل برنخورید.

لازم به ذکر است برخی لوازم یدکی مهم خودرو را همیشه همراه خود داشته باشید.

کمپر11 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

سوالاتی که در مورد کمپر برایتان پیش می آید

آیا راندن کمپر‌ها مشکل قانونی دارد؟

یک سؤال مهم درباره کمپر‌ها این است که آیا راندن آن‌ها از لحاظ قانونی مشکل دارد؟ طبق قانون هرگونه تغییر کاربری خودرو سواری خلاف قانون است و اگر پلیس چنین خودروی را بگیرد، آن را متوقف خواهد کرد. این یعنی راندن کمپرون‌ها و سایر هوم‌موتور‌هایی که در کارگاه ساخته می‌شوند، خلاف قانون است. البته صاحبان این کمپر‌ها می‌گویند اگر ظاهر کمپر از بیرون با یک خودرو معمولی فرق نداشته باشد، معمولا پلیس سخت نخواهد گرفت. راندن هوم‌موتور‌های کارخانه‌ای و کمپر‌های کشنده، ولی کاملا قانونی است، پلاک مجزا دارند، در کارت خودرو ظرفیت و نوع کاربریشان قید می‌شود و مشکلی در رفت‌وآمد ندارند.

ماجرای کمپر‌های وانتی کمی متفاوت است، صاحبان این کمپر‌ها به‌نوعی قانون را خم می‌کنند و از زیرش رد می‌شوند. وانت‌ها بر اساس قانون اجازه حمل بار با وزن و حجمی مشخص را دارند. کمپر‌های وانتی طوری ساخته می‌شوند که از این حجم و وزن تخطی نکنند. اگر پلیس یک کمپر وانتی را متوقف کند، صاحب خودرو می‌گوید دارد باری را جابه‌جا می‌کند که قابل پایین آوردن از خودرو و منطبق بر قوانین حمل بار است. یک جور‌هایی خودشان هم می‌دانند دارند کلک می‌زنند، ولی به گفته چند نفری که تجربه داشتن کمپر وانتی دارند، پلیس به آن‌ها هم سخت نمی‌گیرد. اما به هرحال هر خودرو کمپری، چه ون یا مینی‌بوس که طراحی داخلش عوض شده باشد، چه وانت که رویش کمپر نصب کرده باشند، وقت تعویض پلاک باید به شکل اولش دربیاید.

تهیه کمپر چقدر هزینه بر می دارد؟

برویم سر اصل مطلب. داشتن کمپر چقدر برایتان آب می‌خورد؟ اگر بخواهید بروید سراغ کمپر‌های کارخانه‌ای باید دست‌کم یک میلیارد تومان ناقابل کنار بگذارید. پول زیادی هم نیست! همین الان قیمت یک نیسان شاسی‌بلند ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون به بالاست.

حالا فکر کنید کلی تجهیزات زندگی هم داخلش داشته باشد. کمپر‌های مینی‌بوسی و اتوبوسی هم که بالای یک میلیارد قیمت دارند. اگر بودجه‌تان در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون است، می‌توانید بروید سراغ خرید یک کمپر کشنده و خودروی قوی که کمپر را ببندید پشتش.

کمپر‌های کشنده خوب که مجهز به دست‌شویی، حمام، تلویزیون، صندلی، تختخواب، ظرف‌شویی، پمپ و مخزن آب، تلویزیون، کولر و بخاری و… است، از ۷۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون قیمت دارند.
چند شرکت ایرانی کارشان ساخت کمپر‌های کشنده استاندارد است و کیفیت کارشان هم بدک نیست، این را مشتریانشان در اینستاگرام تأیید می‌کنند.

با همین بودجه می‌توانید سراغ کمپر وانتی هم بروید و ۲۰۰ میلیون بدهید برای یک وانت قوی. مثلا یک تویوتا لندکروز مدل پایین و ۱۰۰ میلیون هم بدهید برایش یک کمپر بسازند و روی وانت سوار کنند. شرکت‌هایی که چنین کاری را برایتان انجام بدهند، در ایران زیاد نیستند و شاید مجبور باشید برای تهیه چنین کمپری به تبریز یا تهران بروید.

اگر بودجه‌تان در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون است، بروید سراغ تبدیل یک استیشن یا ون به کمپر. هرچه پول بیشتر بدهید، خودرو بهتر و تجهیزات داخلی بیشتر نصیبتان می‌شود. چندتا کارگاه اسم‌ورسم‌دار هستند که کارشان تبدیل خودرو به کمپر است و در اینستاگرام و دیوار می‌شود به‌راحتی پیدایشان کرد.

انواع و اقسام کمپر‌

 

کمپر‌های کشنده

این مدل از کمپر‌ها سوئیت کوچکی هستند که زیرش ۴ تا (یا ۲ تا) چرخ دارد و به یک خودرو قوی بسته می‌شوند و در جاده‌ها به حرکت درمی‌آیند. کمپر‌های کشنده در دنیا خیلی رایج هستند، چون نسبت به سایر کمپر‌ها امکانات بیشتری دارند، از طرفی از خودرو جدا می‌شوند و کاربری خودرو را محدود نمی‌کنند که این خودش امتیاز بزرگی است. مثلا راننده می‌تواند کمپر را از خودروتان جدا کند و برود اسنپ چندتا مسافر بزند، ولی با خودروی که داخلش تختخواب و حمام و دست‌شویی دارد، نمی‌شود در اسنپ کار کرد. از شوخی بگذریم، کمپر‌های کشنده در کنار نقاط قوتشان یک ضعف بزرگ دارند، این کمپر‌ها به درد زدن به دل جاده‌های خاکی و بیابان نمی‌خورند، چون وزن زیادی دارند و ممکن است در مسیر ناهموار چپ شوند. این کمپر‌ها بیشتر راست کار جاده‌های آسفالت هستند و برای کشیدنشان خودروی پرقدرت نیاز است.

کمپر9 800x600 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

کمپر‌های هوم‌موتور

از اسمشان مشخص است، خانه‌ای که یک موتور و ۴ چرخ دارد. این کمپر‌ها معمولا محصولات جانبی شرکت‌های خودروسازی هستند. بدنه همان بدنه مینی‌بوس، اتوبوس، ون یا خودرو استیشن است، ولی کاربری داخلی آن فرق کرده است. قیمت این‌طور خودرو‌ها قطعا بسیار زیاد است و اگر بخواهد به ایران بیاید، خیلی نجومی می‌شود. ولی راه ساخت آن در داخل کارگاه‌های شخصی باز است. یک مینی‌بوس یا ون می‌برید داخل کارگاه و داخل خودرو تبدیل می‌شود به خانه‌ای کوچک. در ایران چند شرکت معتبر هستند که کارشان تبدیل خودرو به کمپر است، البته این کار مشکلات قانونی هم به‌دنبال دارد که در ادامه مفصل درباره‌اش خواهیم گفت.

کمپر هوم موتور نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

کمپرون‌ها

کمپرون‌ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است، ون‌هایی هستند که داخلشان به خانه تبدیل شده است. این‌ها در حقیقت نوعی هوم‌موتور هستند، ولی، چون در ایران بیشتر کمپر‌ها شامل این مدل می‌شوند، برایشان دسته جدایی باز کردیم. مدل‌های ایرانی کمپرون‌ها بیشتر در کارگاه ساخته می‌شوند، چون مدل‌هایی که کارخانه‌های خودروسازی مثل بنز، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، فولوکس و… تولید می‌کنند بسیار گران است. معمولا علاقه‌مندان فولوکس واگن‌های قدیمی یا تویوتا هایس، غزال‌های روسی، ون‌های دلیکا و… را می‌خرند و در کارگاه به کمپرون تبدیل می‌کنند.

کمپر6 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

کمپر‌های وانتی

یک راه دیگر تبدیل خودرو به کمپر این است که یک وانت بزرگ و قوی بخرید، بعد یک کانکس مناسب و مجهز بسازید و روی وانت سوار کنید. این‌طوری یک کمپر وانتی (truckcamper) خواهید داشت. این کمپر‌ها نسبت به کمپرون‌ها و کمپر‌های کشنده یک مزیت بزرگ دارند، جان می‌دهند برای زدن به دل طبیعت و طی‌کردن مسیر‌های خاکی و پر چاله‌چوله. به‌ویژه که روی وانت‌های قوی و ۲ دیفرانسیل مثل تویوتا، نیسان، فوتون و… سوار می‌شوند.

کمپر10 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

ساخت کمپر چقدر زمان می‌برد؟

این را باید بگوییم که ساخت کمپر علاوه بر پول، به صبر هم نیاز دارد، چون ساخت یک موتورهوم در کارگاه دست‌کم ۲ هفته وقت می‌برد و ممکن است بیش از یک ماه هم زمان ببرد. کم و زیادش به امکاناتی بستگی دارد که مشتری می‌خواهد به خودرو اضافه کند. ساخت کمپر برای وانت هم زمان‌بر است و حتما باید بعد از خرید وانت و به‌صورت اختصاصی برای خودرو انجام شود. تنها راه سریع برای کمپردارشدن، رفتن سراغ کمپر‌های کشنده استاندارد است که از قبل در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها ساخته و انبار می‌شود.

امکانات رفاهی یک کمپر چقدر است؟

بیشتر کمپر‌ها معمولا امکاناتی مثل تختخواب، ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، یخچال، دست‌شویی، حمام، منبع آب، میز، کابینت و… دارند. بستگی به ذوق و هزینه‌ای که خرج شود، می‌شود برای کمپر امکانات بیشتری مثل سامانه صوتی و تصویری، دستگاه تصفیه آب، کمد لباس، ماکروویو و… هم تهیه کرد. اگر کمپر از نوع کشنده یا مینی‌بوسی و اتوبوسی باشد، فضای بیشتر آن، امکان نصب مبلمان، کتابخانه و خیلی چیز‌های دیگر را هم خواهد داد. کمپر‌های اتوبوسی لوکسی در دنیا وجود دارد که می‌شود داخلش یک خودرو پارک کرد تا هر وقت اتوبوس سواری دل راننده را زد، بزند کنار و خودرو‌ش را از داخل اتوبوس بیرون بیاورد و با آن این‌طرف و آن‌طرف برود.

کمپر‌ها فاضلابشان را در طبیعت می‌ریزند؟

موضوع آب‌وفاضلاب در کمپر‌ها خیلی مهم است. بیشتر کمپر‌ها منبع آبی دارند که می‌تواند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر (کمتر و بیشترش کاملا به نیاز صاحب کمپر ربط دارد) آب در خودش جا بدهد. این منبع را می‌شود با پمپ از چشمه‌ها یا آب شهری پر کرد. معمولا آبی که در کمپر برای دست‌شویی و حمام استفاده می‌شود، در منبعی داخل خود کمپر ذخیره می‌شود و بعد از رسیدن به شهر‌ها داخل چاه‌های فاضلاب تخلیه می‌شود.

برق و گاز کمپر‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

کمپر‌ها مولد برق جداگانه ندارند، برق آن‌ها از طریق دینام خودرو تأمین می‌شود. کمپر‌ها یک باتری قوی و بزرگ دارند که این برق را در طول حرکت خودرو در خودش ذخیره می‌کند و در طول اقامت و اسکان در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. گاز اجاق‌های کمپر‌ها هم با کپسول‌های گاز کار می‌کند، البته که امکان استفاده از اجاق‌های برقی هم وجود دارد.

آیا می‌شود به‌جای خرید، کمپر اجاره کرد؟

چرا نشود. همین الان اگر در دیوار جست‌وجو کنید، با آگهی‌های مختلفی دراین‌باره مواجه می‌شوید. برای اجاره یک کمپرون جادار با ظرفیت ۵ نفر روزانه باید حدود یک میلیون تومان اجاره پرداخت کنید. قبل از اجاره هم طبق قاعده باید وثیقه لازم و مناسب به صاحب کمپر بدهید. البته سفر با خودرو ناشناس همیشه نگرانی‌هایی به‌دنبال دارد. اگر خودرو قوی داشته باشید، می‌توانید یک کمپر کشنده اجاره کنید و به آن ببندید.

با کمپر می‌شود سفر خارجی هم رفت؟

با کمپر‌هایی که در کارگاه‌ها ساخته می‌شود، نمی‌شود از مرز خارج شد. برای خروج از مرز یا باید کمپرتان ساخت کارخانه معتبر خودرو باشد یا کمپر استاندارد کشنده داشته باشید.

امنیت کمپر‌ها چقدر است؟

کمپر‌ها به‌نوعی خانه دوم آدم هستند و داخلشان وسایل ارزشمند زیادی پیدا می‌شود، برای همین است که همیشه در خطر سرقت قرار دارند. بهترین راه برای حفظ امنیت کمپرها، استفاده از دزدگیر و محکم‌کردن در و پنجره‌هاست.

کمپر2 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

طراحی داخلی ون مسافرتی

قدم اول: فضای دلخواه داخل ون را طراحی کنید.اولین نکته و مهم ترین نکته در طراحی ون مسافرتی این است که تمام گزینه های مختلف را در نظر بگیرید.بعد از در نظر گرفتن تمام امکانات رفاهی ببینید کدام یک اولویت شماست و بیشتر در ون مسافرتی خود به آن نیاز دارید.اگر فضای کمتری دارید پس حتما نیاز است برای داشتن بعضی از امکانات مهم در ون به دلیل فضای کافی از امکانات دیگر صرف نظر کنید.پس فراموش نکنید که حتما نیاز های خود را دسته بندی کنید.

ما برای طراحی تبدیل فضای داخلی ون معمولی به ون مسافرتی اولویت های زیر را در نظر گرفتیم:

فضای جادار و راحت برای استراحت حداقل ۲ نفر
قابل استفاده با یا بدون صندلی پشتی
دسترسی راحت تمام افراد داخل ون به همه بخش ها
امکان استفاده مداوم حداقل برای هفت روز و امکانات رفاهی برای روزهایی که در سفر هستید
قابل استفاده در حین بارندگی و آب و هوای غیر عادی

بعد از اینکه اولویت هایتان معلوم شد طراحی را شروع کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به درستی اندازه گیری کنید.

اندازه گیری در طراحی بسیار مهم است چرا که یک ذره اشتباه باعث بهم ریختن کل طراحی ون مسافرتی شما میشود.

برای ون مسافرتی خود یک یونیت آشپزخانه از پشت ماشین و قفسه مواد غذایی در نظر بگیرید که از پشت ماشین و داخل ماشین در دسترس باشد.

زیر یونیت آشپزخانه هم میتوانید یک کشوی بزرگ در نظر بگیرید

که می توانید بطری ها و قوطی های شیشه ای را به صورت خوابیده داخلش قرار بدهید.

با اینکار دیگر وسایل شیشه ای با حرکت ماشین آسیبی نمیبیند.

باید یک میز نیز برای صرف وعده های غذایی خود در نظر بگیرید.این میز میتواند به صورت کشویی باز و بسته شود.

اگر هوا بارانی باشد و جایی برای غذا خوردن نداشته باشید، می توانید داخل کاروان غذا بخورید.

همه قطعات داخلی کاروان با تخته چندلا ساخته شده اند.

این لایه ها با تخته ۱۲ میلیمتری برای کف، تخته ۱۸ میلیمتری برای دیواره ها و تخته ۱۵ میلیمتری برای روی قفسه ها هستند.

به همین دلیل اصلا وزن زیادی ندارند و به راحتی میتوانید آنها را جابجا کنید.

%name نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

قدم دوم: بریدن تخته ها با ابزار نجاری

بعد از تهیه و اندازه گیری ابعاد امکانات داخل ون باید نسبت به اندازه ها تخته ها را ببرید.

مهم ترین قسمت کار همین جاست.

نباید حتی یک میلیمتر در بریدن تخته ها اشتباه کنید.

اگر فکر میکنید نمیتوانید از پس این قسمت بربیایید حتما این کار را به یک نجار حرفه ای بسپارید.

بریدن تخته ها در ابعاد صحیح و زاویه های مناسب بویژه برای تخته های کناری خودرو بسیار مهم است.

برای دور کاروان به ارتفاع ۱.۵ متر چهارجوب تهیه کنید.

برای پوشش دور نیز تخته های مناسب آن تهیه کنید.

می توانید از فلز، آلومینیوم یا بدنه دیگر ماشین های اسکاتی استفاده کنید.

 

ولی به یاد داشته باشید فلز محیط داخل را گرم و غیربهداشتی می کند و برای داخل باید پوشش عایقی مناسبی در نظر بگیرید.

یک اشتباه کوچک در بریدن تخته ها باعث می شود همه کار در مرحله مونتاژ قفسه ها به مشکل بخورد.

کمپر8 800x500 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

قدم سوم :سقف را بسازید.

اگر شما برای ساخت کاروان مسافرتی از وانت بار ها و خودروهای بدون سقف استفاده کرده اید باید در این مرحله سقف را بسازید.

دورادور اتاقک کاروان را وصل کنید و سقف شیب داری برای آن تهیه کنید.

این سطح شیب دار به ارتفاع داخل اتاق می افزاید و افراد در آن راحت می توانند بایستند.

برای همین بود که دور اتاقک را ۱.۵ متر در نظر گرفتیم. این سقف شیب دار از تجمع آب باران بر سقف نیز جلوگیری می کند.

بعد از آن ورقه های چوبی به سقف شیب دار وصل می کنیم.

و در آخر یک درب کوچک در انتهای این اتاقک نصب کنید.

می توانید از درب های دست دوم نیز استفاده کنید.

قدم چهارم:قفسه های طراحی شده داخل ون مسافرتی را بسازید.

بعد از برین چوب ها با اندازه های درست حالا باید چوب ها را به صورت ۹۰ درجه به هم بچسبانید.

به این قطعات به هم چسبیده شده در هنگام ساخت قفسه ها نیاز دارید.

بعد از ان ب هر شکلی که درون ون قفسه ها را طراحی کردید با استفاده از گیره های نجاری تکه های چسبانده شده را به هم وصل کنید.

بهتر است لبه های محل اتصالات را قبل از زدن چسب سنباده بکشید.

در حین پیچ کردن تخته ها هم مطمئن شوید همه تخته ها ثابت شده اند و از جایشان تکان نمی خورند.

ساخت درست قفسه ها خیلی خیلی مهم است که درست انجام شود.

قدم پنجم:قفسه ها را به هم وصل کنید.

حالا زمان آن رسیده تا تک تک قفسه ها را به هم وصل کنید.

حتما اگر به این کار وارد نیستید از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر طراحی را تغییر نداده اید، باید به محل اتصال یونیت آشپزخانه و قفسه لباس یک میله اضافه کنید.

این میله بعداً کار پایه میز را هم می کند.

اگر می خواهید هربار قبل و بعد سفر به راحتی قفسه ها را بهم ببندید و باز کنید،

از مهره T در یک طرف و براکت فلزی در طرف دیگر اتصال کنید. این روش اتصال باز کردن قفسه ها از یکدیگر را ساده تر می کند.

قدم ششم:قفسه ها را در خودرو نصب کنید.

اگر مراحل اولیه یعنی اندازه گیری و برش چوب ها را به درستی انجام داده باشید میتوانید به راحتی آنها را در ون خود نصب کنید.

اگر طبق طراحی کمی در اندازه گیری و یا برش خود اشتباه کرده باشید در این مرحله به سختی به مشکل خواهید خورد.

حالا کاروان مسافرتی به اندازه کافی برای خوابیدن و غذا خوردن هم جا دارد.

در اینجا کار تمام نشده بلکه هم میتوان داخل ون و یا هم بیرون آن را رنگ کرد.

 

کمپر3 1 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

قدم هفتم :کاروان خود را رنگ کنید و بیرون آن را تکمیل کنید.

بیرون این کاروان را رنگ کنید؛ و ابزاری برای وصل آن به پشت وسیله نقلیه خود تهیه کنید.

توجه داشته باشید ابزار اتصال شما نباید زنجیر باشد. هنگام ترمز و یا در سرپایینی کاروان با وسیله نقلیه شما برخورد می کند.

این ابزار باید طوری طراحی شود که بتوان آن را به سمت پایین تا کرد.

این کار باعث می شود پایه ای برای اتاقک کاروان ایجاد شود و از کج شدن آن جلوگیری کند.

قابلیت خم شدن قسمت اتصال باعث می شود بر طول کاروان اضافه نشود. همچنین در پارکینگ نیز کمتر جا بگیرد.

قدم هشتم:قفسه های داخل را رنگ کنید.

رنگ کردن قفسه ها در ابتدا ایده خوبی بنظر نمی رسد. خشک شدن کامل رنگ چند روز طول می کشد

و چند روز دیگر هم باید برای رفتن بوی رنگ و روغن جلا صبر کنید.

اما با رنگ کردن قفسه ها میتوانید به طول عمر آنها کمک کنید.

اگر به درستی قفسه ها رنگ کنید تا چند سال آنها را از هرگونه آسیبی مصون کرده اید.

به همین خاطر توصیه ما این است که قفسه ها را یا رنگ کنید یا روغن جلا بزنید.

قدم نهم:از پرده برای پنجره های ون خود استفاده کنید.
اگر میخواهید یک فضای خصوصی داشته باشید و درون خودرو استراحت کنید حتما از پرده برای

پنجره های کاروان خود استفاده کنید.

بعد از اینکه پرده ها را دوختید، داخل ماشین و در جای مناسب چند سوراخ دریل کنید.

سپس تکه پایه دکمه فلزی را به ماشین وصل کنید. سپس روی پارچه را هم سوراخ کنید

و قسمت زیری و رویی دکمه را به پرده بزنید. حالا می توانید دکمه فلزی را به پایه ای که به ماشین زده اید،

وصل کنید. البته از روش های دیگر هم می توانید برای اضافه کردن پرده به ماشین استفاده کنید.

قدم دهم:حتما اجزای ساخته شده را به ماشین وصل کنید.
در کف تمام ون ها یک قلاب هایی وجود دارد.

این قلاب ها بهترین وسیله برای وصل کردن موقتی قفسه ها به ماشین هستند.

اگر هم این قلاب ها در ون شما وجود ندارد حتما از راههای دیگر اجزای درون ون را به خودرو وصل کنید.

اینکار باعث محکم شدن قفسه ها و تمام اجزای درون کاروان است.

ون مسافرتی شما آماده است!
حالا دیگر ون مسافرتی شما آماده شده.

میتوانید لوازم و وسایلی که در داخل کاروان به آن نیاز دارید را جا بدهید.

میتوانید اجاق را روی کشوی زیر یونیت آشپزخانه قرار بدهید.

تخته ها و پایه های میز غذا خوری و ظروف مورد ناز را در قسمت ساخته شده قرار دهید.

تبدیل کردن ماشین به کاروان مسافرتی خیلی ساده تر از چیزی است که فکر می کنید.

در هر زمان هم که خواستید میتوانید تخته ها را باز کرده و به جای آنها صندلی های ون را قرار دهید.

کمپر12 نکات ضروری خرید و استفاده از ماشین های کمپر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *