رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آذر ۱۳۹۲

نظام شمارش گردشگران اصلاح می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۹/۱۰ – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تغییر نظام آمارگیری گردشگران و ایجاد نظام جدید اقماری و آماری برای شمارش گردشگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی رحمانی‌موحد درباره‌ی تناقض‌ها و بزرگنمایی‌های آماری در گردشگری، اظهار کرد: شاکله و اساس هر برنامه‌ریزی در هر صنفی، برآورد آمار صحیح است که اگر مبتنی بر روش‌های علمی سنجیده شده نباشد، محصول همانی خواهد بود که امروز مشاهده می‌کنیم، آماری خشک و فرایندنشده و بدون تجزیه و تحلیل درست.

او گفت: تا کنون یک سیستم آماری مبتنی بر روش علمی در گردشگری ایجاد نکردیم که این موضوع جزو برنامه‌های من است.

رحمانی ادامه داد: آنچه اکنون از آمار گردشگری دریافت می‌کنیم، مبتنی بر روش‌هایی ساده و دستی است که پایه‌ی یک برنامه‌ریزی قرار گرفته، در حالی که ما باید اطلاعاتی مبتنی بر یک نظام اقماری داشته باشیم که این موضوع در برنامه است و چند ماهی هم می‌شود کار روی آن شروع شده است.

همه‌ی اتباع خارجی را گردشگر می‌دانند!

او سپس درباره‌ی تناقض‌هایی که میان آمار ورود گردشگران خارجی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون منتشر کرده است با آنچه جامعه‌ی تورگردانان از آن سخن می‌گوید، گفت: ما آمار خامی داریم که هر تبعه‌ی خارجی وارد کشور می‌شود، ثبت می‌شود. پلیس مهاجرت نیز آن آمار را اعلام می‌کند بر این اساس ورودی ما در هشت‌ماه نخست امسال، ۵ / ۳ میلیون نفر بوده است که ۲۴ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. ما باید دنبال آماری باشیم که مستقیما فرآیند گردشگر را خطاب قرار دهد.

رحمانی همچنین بیان کرد: این اشتیاقی که اکنون جامعه‌ی تورگردانان و ما از سفر گردشگران خارجی به ایران سخن می‌گوییم مربوط به آینده است و واقعیت دارد.

معاون گردشگری که در نخستین نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، درباره‌ی تشابه برنامه‌هایی که امروز اعلام کرد با آنچه قبلا از زبان معاونان قبلی این سازمان اعلام شده بود، گفت: ۹۰ درصد حرف‌ها مشترک است، چون اجزای گردشگری تغییر نمی‌کند و اجزا ثابت است؛ اما برای به نتیجه رسیدن این حرف‌ها به برنامه‌ریزی نیاز داریم، من درخواست صبوری می‌کنم و می‌خواهم چند صباحی در یک عرصه با هم قدم بزنیم تا این برنامه‌ها به نتیجه برسد و اگر در زمان معقولی نتایج را ندیدید این ضعف من است و آن‌وقت می‌توانیم درباره‌ی آن صحبت کنیم.

تسهیل و لغو روادید یک بحث ملی است

او همچنین درباره‌ی مکانیزم تسهیل صدور روادید ایران برای اتباع ایرانی و خارجی، توضیح داد: این موضوع در هر کشوری به اقتدار ملی و امتیاز ملی آن مربوط می‌شود. محدود کردن، تبصره گذاشتن یا اجزایی را جدا یا روش‌هایی را دگرگون کردن، به بررسی دقیق، کارشناسی، هدف‌گذاری و کسب رضایت دستگاه‌های مرتبط نیاز دارد.

رحمانی تأکید کرد: تسهیل و لغو روادید یک بحث ملی است که فعلا دستگاه‌های موظف شناسایی شده‌اند و مسوولیت‌ها تعریف شده، این یعنی بخش زیادی از راه را رفته‌ایم و این‌که من از آن محیط (وزارت امور خارجه) آمده‌ام به‌خاطر آشنا بودن با الزامات و شرایط این حوزه است.

وی درباره‌ی احقاق حق گردشگری در منشور حقوق شهروندی که چندی پیش رییس‌جمهور از آن سخن گفت و همچنین پرداختن کمرنگ به حقوق گردشگری در این منشور، توضیح داد: اطلاع دارم این منشور در حد پیش‌نویس و نظرخواهی است. ما باید در عمل روی حقوق گردشگر حساس باشیم و بر آن نیز نظارت کنیم تا در انتها به سمت رضایت گردشگر و آموزه‌های فرهنگی حرکت کنیم. حتما در بخشی که از ما نظرخواهی کنند اظهار نظر می‌کنیم.

ایران چندم است؟

در این میان، خبرنگاری نسبت به جایگاه و رتبه‌های پنجم و دهم ایران که بارها بدون ارائه‌ی مستندات واقعی از طرف مسوولان نقل شده است، تذکری داد که در این‌باره، هیچ مستنداتی برای این رتبه‌های ایران وجود ندارد و باید این موضوع اصلاح شود که رحمانی در این بین از آن خبرنگار خواست مستنداتش را مبنی بر این‌که چنین جایگاهی برای ایران وجود ندارد، ارائه کند که پس از سخنان برخی خبرنگاران درباره‌ی این‌که این رتبه‌ها از زبان دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نقل شده و در هیچ رنکینگی ثبت نشده است، او پاسخ داد: من بیش از ۵۰ – ‌۶۰ کشور را دیده‌ام مطمئن باشید منابع، استعدادها و ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی ایران گویای چنین جایگاهی است. اصلا نمی‌خواهد به حرف دیگران استناد کرد. من با بسیاری از کارشناسان و متخصصان کشورهای مختلف صحبت کرده‌ام. دلسوزی آن‌ها نسبت به نحوه‌ی بهره‌برداری این منابع حتی چند برابر برخی ایرانیان بوده و این‌که نتوانسته‌ایم درست استفاده کنیم بحث دیگری است.

۱۵۰۰ منطقه نمونه گردشگری بازبینی می‌شود

معاون گردشگری در ادامه در مواجهه با این پرسش که برنامه‌ی معاونت گردشگری برای مناطق نمونه‌ی گردشگری که حدود ۱۵۰۰ منطقه است و با توجه به اظهارات اخیر رییس این سازمان مبنی بر این‌که به ۱۵۰ منطقه بیشتر نیاز نیست، چه خواهد بود؟ پاسخ داد: فهرستی طولانی از مناطق نمونه‌ی گردشگری پیش روی ما است بعضی از آن‌ها با مشکلات حقوقی مواجه شده‌اند. برخی در استان‌ها با معارض روبه‌رو بوده‌اند. اگر بازبینی در این مناطق صورت می‌گیرد به‌دلیل به‌روز شدن و کارآمد شدن است.

وی همچنین در پاسخ به اقدامات این معاونت برای توسعه‌ی پلیس گردشگری با توجه به اجرای محدود آن در چند استان، گفت: گردشگر قانونا و منطقا یک نوع پلیس نمی‌خواهد. هیچ مسافری را قبل از ورود نمی‌توان تفکیک کرد و در تجربه‌ی عینی خودم چنین چیزی (پلیس گردشگری) را ندیده‌ام. اگر نیوزلند را که در آن سابقه‌ی حضور دارم مثال می‌زنید باید بگوییم در آنجا راهنماهای گردشگری وجود داشته‌اند که گفته‌ام از آن مدل تحقیقی برای اطلاع‌رسانی تهیه کنند.

او درباره‌ی محدودیت‌هایی هم که گاهی از سوی پلیس برای راهنماها و گردشگران خارجی اعمال می‌شود، اظهار کرد: این همان نکته‌ای است که گفتم باید بازبینی شود تا در حلقه‌هایی که همراه با دستگاه‌های مختلف تشکیل خواهد شد حل شود.

وی بیان کرد: فضای فکری من این است، کسی که مجوز دارد و به کشور ما می‌آید و کسی که در قالب تور هزینه می‌کند و مدت یک روز را از پنج شش موزه، آن هم با آن ورودی‌های سنگین دیدن می‌کند و در نهایت می‌خواهد دست پر کشور را ترک کند باید در خدمتش باشیم، خدمتی که سفر او را تسهیل کند و تا می‌توانیم ایستگاه‌ها (موانع) را کمتر و ساده‌تر کنیم. در عین حال مراقبت هم داشته باشیم.

تعامل با بخش خصوصی شوخی نیست

رحمانی همچنین به تعامل با بخش خصوصی و ادامه‌ی سیاست کاهش تصدی‌گری‌های دولت اشاره کرد و افزود: تعامل با بخش خصوصی را شوخی نمی‌دانم و این را می‌توانید از بخش خصوصی که با من کار کرده‌اند بپرسید.

ابوموسی باید فراتر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر شود

معاون گردشگری درباره‌ی توسعه‌ی گردشگری در جزیره‌ی ابوموسی که با ساز و دهل اتفاق افتاد و در ادامه، سکوت حکمفرما بود گفت: جزیره‌ی ابوموسی موضوعی است که باید در سطحی فراتر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی آن هدفگذاری شود.

توضیحات رحمانی درباره‌ی مصاحبه نکردن

به گزارش ایسنا،‌ در این نشست یکی از مسائلی که خبرنگاران آن را طرح کردند و خواستار رفع آن بودند محدودیت مصاحبه با معاون گردشگری و همچنین مدیران این حوزه بود که رحمانی در پاسخ به انتقادات خبرنگاران گفت: افتخارم این است که دفترچه‌ی تلفن من که ارتباط و وسعت کارم را نشان می‌دهد بیش از چند هزار اسم دارد. اگر منظور این است که شماره‌ی موبایلم را در اختیار بگذارم و هر لحظه پاسخ بدهم این‌طور نمی‌توانم، ولی قول می‌دهم اگر هر سوالی داشتید تا آخر وقت جواب دهم. این به معنی پاسخگو نبودن نیست به معنی حرف درست و به‌موقع زدن است چون می‌خواهم درباره‌ی اظهاراتم تعهد داشته باشم. می‌خواهم بهترین حرف را بزنم تا بهترین انعکاس را داشته باشد آیا این تقاضای اضافی است؟ آیا نباید خروجی صحیح باشد؟

وی سپس گفت: من نمی‌خواهم همیشه برای شما سوال باشم بلکه باید این مسیر تعاملی سامان‌دهی شود. می‌توانیم نشست‌های فصلی،‌ موضوعی و مناسبتی داشته باشیم. این مبنای عمل حداقل در چندماه آینده است.

معاون گردشگری در ادامه، در پاسخ به سخنان برخی خبرنگاران مبنی بر این‌که چه دلیلی برای محدود کردن مدیران و کارشناسان برای انجام مصاحبه وجود دارد، در حالی که بهتر است آن‌ها آزادانه مصاحبه کنند و همچنین این‌که برای خبرگزاری‌ها سرعت دریافت و انتشار خبر اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان همیشه اخبار را با روابط عمومی هماهنگ کرد گفت: هیچ کسی اینجا گرفتار نیست. نان داغ را همه دوست دارند.

رحمانی‌موحد حدود یک‌ماه پیش معاون گردشگری شد و امروز نخستین نشست خبری‌اش را برگزار کرد. هرچند به‌دلیل محدود کردن زمان این نشست توسط روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فرصت کافی برای طرح پرسش به بیشتر خبرنگاران نرسید.
abdolvahed-mirzazadeh-7-of-16 نظام شمارش گردشگران اصلاح می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *