جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی

تاریخ بروزرسانی :
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نان پیتا یکی از جذاب ترین نانها برای غذاهایی مانند شاورما مرغ و گوشت و اسکندرکباب است این نان که به نان بادکنکی معروف است بسیار خوشمزه می باشد . شاید به نظر برسد درست کردن این نان خوشمزه و پف‌دار در خانه چندان کار راحتی نباشد، اما باید بدانید که شما با پیروی از یک روش پخت صحیح می‌‌توانید به سادگی این نان را در خانه و داخل فر آماده کنید.با ما همراه باشید تا با طرز تهیه نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی آشنا شوید .

نان پیتا 2 نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی

مواد لازم برای ۱۲ عدد نان

خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
آب گرم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: نصف قاشق غذاخوری
آرد سفید: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک: نصف قاشق چای‌خوری
روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

نان پیتا 3 نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی

طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه نان پیتا خانگی یا نان بادکنکی باید خمیر مایه را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و با شکر و یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روی سطح آب کف ایجاد شود. سپس باقی مانده آب را به همراه آرد به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمک را به آن اضافه کنید و کمی ورز دهید تا خمیر یک دستی ایجاد شود. در این مرحله بهتر است خمیر را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا صاف و براق شود. حال یک قاشق باقیمانده روغن زیتون را در کف یک ظرف بریزید و آن را خوب چرب کنید. خمیر را در روغن بغلتانید و روی خمیر را با حوله بپوشانید و برای ۲ ساعت در جایی تاریک و گرم قرار دهید.

در مرحله دوم از طرز تهیه نان پیتا خانگی یا نان بادکنکی باید فر را با دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. مهم‌ترین راز طرز تهیه نان پیتا در خانه این است که دمای فر دقیقاً روی این دمای زیاد تنظیم شود. اگر در خانه سنگ نان پزی فر دارید آن را داخل فر قرار دهید تا داغ شود. اگر به سنگ دسترسی ندارید، سینی فر را در طبقه وسط بگذارید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه گرم شود.

در این مرحله از طرز تهیه نان پیتا باید بعد از ۲ ساعت به سراغ خمیر بروید. حجم خمیر باید با استراحت تقریباً دو برابر شده باشد. یک تخته چوبی برای زیر کار آماده کنید و مقداری آرد روی آن بپاشید. کمی خمیر را با دست ورز دهید، سپس آن را روی تخته قرار دهید و آن را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. چند دقیقه خمیرها را به حال خود رها کنید تا دوباره حجم آن‌ها زیاد شود. سپس خمیر را پهن کنید و دایره‌های حدود ۲۰ سانتیمتری درست کنید. بعد از اینکه خمیر را پهن کردید، درست ۲۰ دقیقه قبل از پخت نیز صبر کنید و بعد آن‌ها را روی سینی فر و یا سنگ مخصوص نان یا پیتزا قرار دهید. اجازه دهید نان برای چند دقیقه روی سینی بماند و کمی پف کند. بعد از ۳ تا ۵ دقیقه که رنگ نان کمی عوض شد و پف کرد آن را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر نان هم برای چند دقیقه پخته شود.
این کار را برای همه نان‌ها تکرار کنید. بعد از پخته شدن هر نان، آن را داخل یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید تا نرم و تازه باقی بماند. شما می‌توانید این نان را برای ۵ روز در یخچال و تا ۱ ماه در فریزر نگهداری کنید. بعد زا خارج کردن نان از فریزر می‌توانید آن را برای چند دقیقه در فر یا داخل مایکروویو گرم کنید و نوش جان کنید. طرز تهیه نان پیتا در ماهیتابه هم مرسوم است اما اگر فر دارید حتما نان پیتا مدیترانه‌ای را در فر درست کنید. نان پیتا در سرو انواع غذاهای لبنانی و غذاهای ترکیه‌ای نقش بسیار مهمی دارد.

نان پیتا 1 800x578 نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی

ارزش غذایی نان پیتای خانگی

انرژی: ۲۵۹ کالری

کربوهیدرات: ۴۷ گرم

پروتئین: ۶ گرم

چربی: ۴ گرم

سدیم: ۲۹۴ میلی گرم

پتاسیم: ۷۰ میلی گرم

فیبر: ۱ گرم

کلسیم: ۱۱ میلی گرم

آهن: ۲/۹ میلی گرم

نان پیتا نان پیتا یا نان بادکنکی خانگی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *