جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان سرچشمه اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ بهمن ۱۳۹۸

یکی از میدانهای زیبای اردبیل میدان سرچشمه اردبیل است این میدان قدمت بالایی دارد و در گذشته محور هویت اردبیل بوده یا به عبارتی آغازگر این شهر بوده است . در اطراف این میدان محله های قدیمی ، بازار و بناهای تاریخی وجود دارد که قدمت این میدان را به اثبات می رساند . همه‌ مردم اردبیل میدان سرچشمه را می‌شناسند و بسیاری علت نام‌گذاری آن‌را وجود چشمه‌های آب که در گذشته آنجا جاری بوده، می‌دانند. این میدان در سال‌های گذشته مسیری برای اتصال دروازه تبریز و دروازه آستارا بوده و هم‌اکنون نیز یکی از پر‌رونق‌ترین میادین شهر اردبیل به‌شمار می‌رود.

میدان سرچشمه میدان سرچشمه اردبیل

میدان سرچشمه اردبیل تقریبا در مرکز شهر اردبیل، ما‌بین خیابان چهار‌راه و بازار قرار دارد و یکی از مسیرهای اصلی این شهر به‌شمار می‌آید؛ چراکه حجم بسیار زیادی از رفت و آمد مردم اردبیل از همین مسیر و میدان است.میدان در سال ۱۳۰۷ ساخته شده است. در اصل قرار بوده خیابان طویلی به نام خیابان پهلوی که از «خیابان تابار قاپوسی» تا «خیابان زنجیر» امتداد داشته باشد، ساخته شود؛ اما در مرکز آن مسجدی هشت ضلعی با پنجره‌های رنگی و زیبایی واقع بوده که مردم مخالف تخریب آن بوده‌اند.بنابراین برای نگه داشتن این مسجد اطراف آن ‌را فضای خالی به شکل دایره ایجاد کردند که منجر به تشکیل میدانی شد که مسجد میان آن قرار داشته و این میدان همان میدان سرچشمه است. هر چند که این مسجد در همان سال‌های گذشته توسط استاندار وقت تخریب شد و دیگر اثری از آن باقی نماند.

میدان سرچشمه 1 میدان سرچشمه اردبیل

بعد از آن نیز شکل و شمایلی متفاوتی پیدا کرد؛ اما سال‌ها است که میدان از طاق‌هایی که یک بنای هشت ضلعی را به وجود آورده تشکیل شده است.

میدان سرچشمه 3 میدان سرچشمه اردبیل

میدان به علت قدمت و نزدیکی آن به مجموعه بازار تاریخی اردبیل از رونق بسیار خوبی برخوردار است. به‌خاطر همین مرکز رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، به‌خصوص در روزهای سوگواری عاشورا و تاسوعا و ایام نوروز است.در‌واقع سرچشمه اسراری از تمدن و هویت شهر اردبیل و مردمان آن است و شاهد حکایت‌های بسیاری از تاریخ در این شهر بود.

بناهای تاریخی اطراف میدان

مجموعه بازار تاریخی اردبیل
بازار تاریخی اردبیل در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۶۹ با شماره ۱۶۹۰ به ثبت رسیده، یکی از آثار ملی ایران است. در دوره سلجوقیان ساخته شده و همچنین در دوران صفویه رونق بسیاری داشته است.

بازار اردبیل میدان سرچشمه اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی منزل و خانقاه ایشان بوده و جزو آثار بزرگ در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

صفی الدین میدان سرچشمه اردبیل

خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی متعلق به مرحوم سید هاشم، در میدان سرچشمه کوچه شهیدگاه قرار گرفته و مکانی برای صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به‌شمار می‌رود.

خانه ابراهیمی میدان سرچشمه اردبیل

خانه مناف‌زاده
خانه مناف‌زاده نیز در این میدان کوچه رحمانی واقع شده است. این خانه در دوره پهلوی اول بنا شده و اکنون نیز ساختمان اداری حوزه هنر اردبیل است.

 

مناف زاده میدان سرچشمه اردبیل

محله‌های قدیمی
در اطراف میدان محله‌های قدیمی بسیاری وجود دارد از جمله محله طوی، محله عالی قاپو، محله اوچدکان، اونچی میدان (گازران) و… که این امر کاملا طبیعی است؛ چراکه میدان آغازگر شهر اردبیل بوده است.

همچنین شما می‌توانید در این میدان از آش‌فروشی‌ها، آش دوغ، حلیم و فطیر تازه خرید کنید. در زمستان‌ها اطراف میدان حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد؛ چراکه شما تنقلات زمستانی از جمله لبوی قرمز و شیرین، باقالی و کاسیب‌نقلی یا همان پاپ‌کورن را خواهید دید که در دکه‌های اطراف میدان به فروش می‌رسد.

از دیگر جاذبه‌های میدان پاساژ‌ها، مغازه‌های پوشاک، کیف و کفش و دستفروش‌های بازار است که اجناسی متنوع و با کیفیت را برای مشتریان و علاقه‌مندان به خرید ارائه می‌کنند. همچنین بازار بزرگ سرچشمه، بورس پوشاک مردانه است که با فاصله کمی از این میدان قرار دارد. البته اگر قصد خرید داشتید و پول نقد همراهتان نبود، نگران نباشید؛ چراکه در هر چند قدم بانک و باجه‌های عابر بانک وجود دارد.

نحوه دسترسی به میدان سرچشمه

برای دسترسی به این میدان کافی ‌است با خودروی شخصی از خیابان چهار‌راه یا بازار به خیابان سرچشمه بروید؛ اما به این نکته توجه کنید که میدان به‌دلیل وجود ساختمان‌های پزشکی که در کوچه‌های اطراف آن و نزدیکی‌اش به مجموعه بازار تاریخی اردبیل بسیار شلوغ بوده و جای پارک بسیار سخت پیدا می‌شود. پس بهتر است کمی در این خیابان پیاده‌روی کنید یا اگر اهل پیاده‌روی نیستید، از وسایل نقله عمومی استفاده کنید. کافی ‌است به آن‌ها بگوید که مقصد شما میدان سرچشمه است.

 

میدان سرچشمه 2 میدان سرچشمه اردبیل

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *