رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ آذر ۱۴۰۰

موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند

اشتراک گذاری

موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند در خانه تاریخی پردلی واقع در بافت تاریخی بیرجند دایر شده است. این منزل قدیمی به لحاظ استقرار در خیابان منتظری جنب مسجد خضر علی واقع شده است.منزل پردلی به‌عنوان یک خانه تک هسته‌ای به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی خاصی ساخته شده است. بطوریکه اجزاء و عناصر بکاررفته در آن نمایانگر این خصوصیات ویژه است. منازلی با چنین ویژگیهایی به مراتب در سطح شهر کمتر از منازل مردم عادی یافت می‌شده است و بستگی به قدرت مالی افراد و طبقات اجتماعی خاص داشته است.

معماری بنا

این بنا با رعایت اصل درون‌گرایی اسلامی، در دو طبقه و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده است . دارای ورودی، هشتی، صحن، طارمی ستوندار و اتاقهای متعدد است. سردر بنا با تزئینات آجرکاری با طرحهای هندسی و با قوس جناغی، زیبایی خاصی دارد. منزل پردلی به‌عنوان یکی از منازل زیبا و قدیمی بیرجند یادگاری است از معماری دوران قاجاریه که فضای کالبدی و ساختار آن مشخص کننده نوعی فرهنگ معماری بیگانه است . عنصری از معماری که در آن بکاررفته یعنی پیش ایوان سرتاسری و ستونهای روی آن برگرفته از معماری آذری است که مبدا آن کشور روسیه بوده است. اصول معماری به‌کاررفته در این بنا نشانگر تلفیق معماری اسلامی و معماری بیگانه است.

2 موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند

موزه مفاخر و مشاهیر

این موزه در تاریخ ۱۳۸۲ در این خانه تاریخی راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این موزه مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌ها، اسناد و نسخ خطی، تألیفات، نشان‌های ملی، علمی و ادبی، لوح‌ها، عکس‌ها و لوازم شخصی بزرگان علمی و فرهنگی این خطه از ایران زمین. همچون حکیم نزاری، عبد العلی بیرجندی، ابن حسام خوسفی، پروفسور محمد‌حسن گنجی، شیخ هادی هادوی، شیخ محمد ابراهیم آیتی و… به نمایش گذاشته شده است. اشیاء به نمایش درآمده جایگاه و موقعیت این بزرگان را در عرصه مجامع علمی و فرهنگی و بعضاً جهان تبیین می‌نماید. آثار این موزه براساس دوره تاریخی از قرن هفتم تا سیزدهم هجری شمسی در دو بخش کلی و در دو طبقه به نمایش گذاشته شده است.

4 موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند

آثار مفاخر

طبقه فوقانی موزه به آثار مفاخر و مشاهیر قرون هفتم تا دهم هجری شمسی و طبقه همکف آن به آثاری از قرن دهم تا سیزدهم هجری شمسی اختصاص یافته است. از جمله این آثار می‌توان به اسناد و مدارک ممهور به مهر عبدالعلی بیرجندی، کتاب دلایل‌النبوه و نسب‌نامه (خاوران‌نامه) ابن حسام خوسفی. رسالة الاجتهاد ملا علی اصغر بیرجندی، نسخه خطی منحصر به فرد نصاب صبوحی، اشعار عبدالکریم اشراق بیرجندی و رساله ملا علی اکبر خوسفی اشاره نمود.
از نمونه‌های جالب توجه در این بخش نمایش اوراقی از نگاره‌ها و مینیاتورهایی می‌باشد. که براساس دیوان خاوران‌نامه ابن‌حسام خوسفی که در شرح دلاوری‌های حضرت علی توسط فرهاد نقاش در قرن نهم هجری مصور گردیده است.

از دیگر آثار به نمایش گذارده شده، می‌توان به تألیفات استاد احمد احمدی بیرجندی، دکتر محمد حسن گنجی. استاد سید غلامرضا سعیدی، دکتر محمد اسماعیل رضوانی، دکتر سید محمد مشکوه. علامه سید محمد فرزان و عبدالحسین فرزین که از مفاخر بلند آوازه عصر حاضر هستند اشاره نمود.
هدف از ایجاد این موزه یادکردی از چهره‌های ماندگار و اندیشمندانی است که تمامی عمر خویش را صرف تحقیق و پژوهش برای تمام عصرها و نسل‌ها نموده‌اند، می‌باشد.

1 موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند

نحوه دسترسی

آدرس :خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان منتظری، جنب مسجد خضرعلی، خانه پردلی

3 موزه مفاخر و مشاهیر بیرجند

           
 

نظر کاربران :

  • معین عبدالهی

    درود بی کران
    بیرجند دیار کهن, کویر پیر, دیار علم و فرهنگ و هنر
    زادگاه مشاهیری چون گنجی و….
    کویری که مردمانی پرتلاش را در دل خود جای داده است
    اصالت پدری و مادری ام بیرجند است اما در تهران به دنیا امده ام.و هر زمانی که بتوانم سفری به زادگاه اجدادی ام دارم.بیرجند را دوست دارم و هر کس بپرسد اهل کجایی ساده و بی مقدمه میگویم از دل کویرام بیرجند…

    ۱۶ آذر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *