جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۷ مرداد ۱۳۹۶

این موزه گنجینه ای از وسایل و امکانات در زمینه های فیزیک؛ شیمی ؛ زیست شناسی ؛ زمین شناسی ؛ فنی حرفه ای و کاردانش؛ اکوسیستم ها و…. می باشد که سیر تحول و تطور علوم و فنون را در منظر دانش آموزان، دانشجویان معلمان و کلیه علاقمندان قرار می دهد تا ضمن آشنایی با ذخایر زیست محیطی و پدیده های طبیعی و باور توانمندی های خود، زمینه بروز و ظهور استعدادهای نسل جوان فراهم گردد.

شیمی

علم شیمی مطالعه ی ساختار و خواص ترکیبات و تغییر شکل مواد است وریشه ی واژه ی آن در کلمه ی کیمیا می باشد که از زبان پارسی باستان گرفته شده است و اروپاییان با این واژه و دانش آن از طریق مسلمانان آشنا شدند و این علم را به نام Alchemy شناختند.
در موزه ی علوم و فنون آزمایش هایی از شیمیدانان معروف ایرانی مانند جابربن حیان (پدر علم شیمی و کاشف جوهر گوگرد ) و محمد زکریای رازی (کاشف الکل ) معرفی شده است تا با به نمایش درآمدن جلوه هایی از این دانش در قرون و اعصار گذشته از خدمات دانشمندان ایرانی و اسلامی به دنیای علم قدردانی گردد.

قسمت های دیگر بخش شیمی شامل تجهیزات و وسایل مختلف برای ارائه مطالبی به بازدید کنندگان می باشد که تعدادی از آن ها جهت ایجاد انگیزه و تفکر دربازدید کنندگان بوده که به شرح زیر معرفی می گردد:

اسپکتروفتومتر ، لوله های تخلیه ی الکتریکی، برف مصنوعی، دستگاه گلاب گیری، انواع روش های جداسازی، پیل الکتروشیمیایی، الکترولیز، آبکاری، دستگاه تقطیر جزء به جزء نفت خام ، سانتریفوژ، دستگاه تهیه بیوگاز و…

همچنین بیوگرافی همراه با تصاویرتعدادی از دانشمندان این علم درمعرض معرفی و بازدید قرارگرفته است.

طی سال های اخیر در بخش شیمی سعی شده تقریبا تمامی آزمایش ها به صورت عملی و در حضور بازدید کنندگان انجام گیرد که بدین منظور هر ساله تعدادی از آزمایشات جدید در دستور کار قرارگرفته واجرایی می شود تا بازدید کنندگان با فن آوری روز و جلوه های مفید و حیرت آورعلم شیمی در صنعت و اجتماع آشنا شوند.

فیزیک

در بخش فیزیک نیز بازدید کننده با زمینه های متنوع و جذاب پدیده های فیزیکی آشنا می شود و ضمن آشنایی با سیر تحول تجهیزات در قانونمندی حاکم بر جهان هستی به تعمق می پردازد.

در قسمتی دیگر از این بخش بیوگرافی دانشمندان برجسته علم فیزیک ارائه شده است تا دانش آموزان با زندگی نامه ی دانشمندان و راه هایی که این برجستگان علم و دانش در طول زندگی طی کرده و خود را جاودان ساخته اند بیشتر آشنا شوند و درعین حال از تاریخچه ی علم فیزیک و فراز و نشیب هایی که این علم در طول تاریخ طی نموده تا اکنون که به این مرحله رسیده است کسب آگاهی نمایند.

فنی و حرفه ای

در بخش فنی و حرفه ای نیز سیر تحول علوم در زمینه های الکترونیک ،الکتروتکنیک ، ساخت و تولید، متالورژی ، کامپیوتر، عکاسی، خیاطی، تصویر برداری ، چاپ، امور زراعی و باغی و ….در معرض دید بازدید کننده قرار می گیرد. در این بخش ، رشته های مختلف تحصیلی، معرفی شده تا دانش آموزانی که به مقطع انتخاب رشته رسیده باشند بتوانند ضمن آشنایی با مشاغل مختلف، گزینه ی مورد علاقه خود را انتخاب و در آن ادامه تحصیل دهند.

زیست شناسی

به منظور آشنایی بازدید کنندگان به این علم وآگاهی ازاحوال دانشمندان و بزرگان علم زیست شناسی، موزه علوم و فنون نسبت به معرفی برخی ازآنان اقدام نموده که درغرفه هایی به نمایش درآمده است.

کشور ایران از تنوع بسیار استثنایی در مناظر چشمگیر ژئومرفولوژیک برخوردار می باشد لذا در این بخش ده زیستگاه از اکوسیستم های غالب موجود در کشور عزیزمان انتخاب و همراه با حیوانات تاکسیدرمی شده و گیاهان نیمه طبیعی متعلق به همان منطقه به نمایش گذاشته شده است.

در بخش زیست شناسی هدف عمده بر این است که ضمن نمایش چشم انداز ها ی طبیعت بکر و زیبای ایران ، جلوه های آموزشی از شاخص ترین اکوسیستم ها ی این سرزمین به همراه عوارض جغرافیایی طبیعی کشور به بازدید کنندگان ارائه گردد.

این بخش شامل ۱۰ چشم انداز از نواحی اکولوژیک کشور و پروفایلی (یک اثر حجمی) از جغرافیای طبیعی و زمین شناختی ایران می باشد که در آن عوارض مختلف زمین در کشور ایران به نمایش گذاشته شده است. از جمله این موارد می توان به لایه های مختلف زمین ، منابع و ذخایر زیر زمینی مانند تپه های نمکی و مخازن نفت و گاز اشاره نمود. هم چنین عوارض گوناگون طبیعی و غیر طبیعی موجود در کشور را می توان به نظاره نشست از جمله : کوه ها، دلتا، رودخانه ، مناطق کویری، سیف و برخان، قنات ، سد و…. که در این بخش بازدید کنندگان همه ی موارد پیش گفته را به صورت طبیعی و در حجم کوچک مشاهده خواهند کرد.

در این بخش هم چنین گونه های متعددی از حشرات و بندپایان و انواع مختلفی از خرچنگ ها و جانوران خاص و بعضی گونه های جهش یافته متعلق به اکوسیستم های مختلف کره ی زمین به نمایش گذاشته شده است . از جمله خرچنگ نعل اسبی (فسیل زنده)، خرچنگ صخره ای، مارمولک های پرنده، گوساله دوسر و…

زمین شناسی

در این بخش ، دوران های مختلف زمین شناسی و برخی از نمونه های مربوط به هر دوران معرفی شده است هم چنین با توجه به ارزشمندی و تنوع ذخایر و منابع طبیعی در کشور، گونه های مختلف کانی ها ؛ فسیل ها ؛ سنگ های آذرین درونی و بیرونی، دگرگونی و سنگ های رسوبی و فسیل های متعلق به دوران های مختلف زمین شناسی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

هم اکنون تعداد کثیری از نمونه های فوق الذکر در موزه موجود می باشد که بسیاری از این نمونه ها از مظاهر علمی و زیبایی شناسی بوده و بازدید کننده را با عجایب خلقت مواجه می سازد.

در قسمت دیگری از این بخش، مجموعه کاملی از آکواریوم های آب شیرین و شور با تنوع گونه های رنگارنگ ماهی های زینتی ارائه شده که روح حیات را در کالبد موزه می دمد.

هم چنین قریب به ۳۰۰ عدد نمونه های مختلف و حیرت انگیز آبزیان شامل صدف ها، خارتنان، توتیا، دوکفه ای ها ، ستاره های دریایی، شکم پایان، و…. به نمایش درآمده است.

نجوم، آسمان نما و اپتیک

در راستای توسعه و تجهیز این مجموعه و به موازات تکمیل بخش های موجود در موزه، در سال ۱۳۹۰ نیز با همکاری و مساعدت های مسوولین اداره کل آموزش و پرورش استان بخش های نجوم، آسمان نما و اپتیک راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت. در بخش نجوم گروه های بازدید کننده با مطالبی همچون سیاره، ستاره، منظومه ، منظومه شمسی، اجرام آسمانی و… آشنا شده سپس در زیر گنبد آسمان نما قرار گرفته و کارشناس بخش مربوطه توضیحات لازم را در خصوص صور فلکی، انفجار ستارگان، تولد ستاره و سیاره و… ارائه می نماید.

در بخش اپتیک نیز برخی آزمایشات مربوط به نور ، عدسی ها ، ترکیب و تجزیه رنگ ها و… به بازدید کنندگان ارائه می گردد.

امیدواریم این مرکز در رشدآگاهی و شناخت آینده سازان عزیز نسبت به عجایب هستی وتلاش هایی که بندگان، خود در عرصه افزایش معرفت بشری درطول تاریخ انجام داده اند موثر بوده، انگیزه و الگویی برای تلاش بیش از پیش این عزیزان باشد.

هم اکنون نیز موزه علوم و فنون آماده ی پذیرش گروه ها ی دانش آموزی، دانشجویی، همکاران محترم فرهنگی و کلیه ی علاقه مندان می باشد. لازم به ذکر است کلیه ی بازدید ها از این مجموعه صرفا پس از هماهنگی با مدیریت موزه امکان پذیر خواهد بود.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ الی ۱۴

روزهای بازدید گروهی : همه روزه به غیر از روزهای تعطیل و صرفاً در صورت هماهنگی قبلی با مدیریت موزه امکان پذیر خواهد بود.

بازدید آزاد: روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۲

نشانی: دروازه شیراز – خیابان سعادت آباد – خیابان مصلی – کوچه شماره ۲۴

تلفن: ۳۶۶۱۴۶۳۳

نمابر: ۳۶۶۴۰۹۳۰

553 موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

554 موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *