جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه خوشنویسی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

موزه خوشنویسی تهران که در مردادماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است، محل نگهداری صدها اثر خوشنویسی نفیس و ارزشمند است که بخشی از آن در چند تالار (در دوطبقه) به نمایش گذاشته شده و آماده بازدید استادان و هنرجویان خوشنویسی و دیگر رشته های هنری و تمامی علاقه مندان است.آثار به نمایش درآمده در این موزه حدود ۲۰۰ اثر شامل قطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلمتراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند.

موزه خوشنویسی تهران موزه خوشنویسی تهران

این آثار متعلّق به قرن سوم و چهارم تا دوره قاجار و اوایل پهلوی است و شامل آثاری از استادان نامدار، گمنام و ناشناختۀ خوشنویسی است. هم اکنون آثار خوشنویسان بزرگی چون خواجه اختیار منشی، علی رضا عبّاسی، میرزا احمد نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین خوشنویس باشی، شکرالله نامه نگار، محمّدرضا کلهر، محمّدحسین عمادالکتّاب و … در معرض بازدید علاقه مندان است. آثار موجود در مخزن موزه نیز به تدریج به نمایش گذاشته خواهد شد.

بنای ساده و درعین‌حال تماشایی عمارت، در دهه ۲۰ و ۳۰ هم‌جوار کنسولگری مصر ساخته شد. کوشک فولادوند مرکز باغ قرار گرفته است. پس ‌از انقلاب ‌اسلامی، این مکان سال‌ها محل سکونت خانواده فولادوند بود و پس‌ از آن به‌سبب عدم رسیدگی به بنا، متروکه شد.البته لازم به ‌ذکر است این بنا گاهی مکان فیلم‌برداری فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «یک تکه زمین» و «روزهای انقلاب» شده است. سرانجام در سال ۱۳۹۵، این منزل تاریخی به‌همت سازمان زیباسازیِ شهرداری تهران برای بازسازی و مرمت و احیا خریداری شد تا برای امور فرهنگی‌هنری تبدیل به احسن شده و مورداستفاده قرار گیرد.

موزه خوشنویسی تهران 2 موزه خوشنویسی تهران

نمای اصلی عمارت معماریِ تماشایی نیم‌دایره‌ای دارد، با ایوانی که روی چند ستون استوار است. در سراسر انتهای حیاط نیز مطابق نمای اصلی، سه طبقه سکوی نیم‌دایره قرار دارد. بالای تمام این محوطه، میزها و صندلی‌های چوبی کافه چیده شده که به داخل کافه کشیده می‌شوند.عمارت و سازه‌ها، همگی مقداری از سطح حیاط بالاتر هستند و به‌سبک کوشک در وسط باغ طراحی شده‌اند. این مجموعه یک مرکز فرهنگی کوچک و جذاب است که شامل تالار نشست‌ها با گنجایش ۴۰ نفر، فضای باز برای همایش‌ها، کتابخانه تخصصی خوشنویسی، اتاق نگهبانی و کافه است.

کاشی‌های تزیین‌شده با خطوط نستعلیق، در دیوارهای این بنای آجری به‌ کار رفته‌اند. عمارت اصلی و حیاط انتهایی، سمت ‌راست محوطه موزه قرار گرفته‌اند. در اصلیِ موزه قسمت جنوبی عمارت تعبیه شده و با بالارفتن از چند پله وارد خانه فولادوند می‌شوید.طراحی فوق‌العاده موزه خوشنویسی و بازسازی ماهرانه آن نظر شما را جلب می‌کند. استفاده از رنگ‌های خاص و متفاوت و نورپردازی ویژه، آثار فاخر و نادر موزه را چشمگیرتر کرده است. سمت ‌چپ، محل استقرار متصدی و کارمند موزه است.

این موزه همچنین شامل تالار نشست ها با گنجایش چهل نفر، فضای باز برای همایش ها، کتابخانه تخصّصی خوشنویسی و کافه است و محل مناسبی برای برگزاری نشست های علمی، رونمایی کتاب، نمایشگاه ادواری گروهی و اختصاصی و دیدارهای متخصّصان و صاحب نظران است. بازدیدهای گروهی دانش آموزان، دانشجویان و … نیز با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

نحوه دسترسی به موزه خوشنویسی تهران

آدرس : خیابان شریعتی بالاتر از پیچ شمیران نرسیده به خیابان حقوقی،کوچه فولادوند

موزه خوشنویسی تهران 3 موزه خوشنویسی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد