جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه شکار ممنوع پاریز سیرجان

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

منطقه شکار ممنوع پاریز با دارا بودن سیمای کوهستانی در بخش های شرق و شمال غرب و همچنین نواحی دشتی در بخش بخش های غربی و جنوب از چشم اندازهای منحصر به فردی برخوردار می باشد. این منطقه در ۵۴ کیلومتری شمال شرق شهر سیرجان و ۶۴ کیلومتری جنوب غرب شهر رفسنجان و ۱۳۵ کیلومتری کرمان(مرکز استان) واقع شده است.حداکثر ارتفاع۳۳۱۴ متر از سطح آبهای آزاد مربوط به کوه لاشکار بوده و حداقل ارتفاع ۲۱۷۳ متر در مجاورت چشمه بیدسیران واقع در دشت کلوک می باشد. بر اساس بررسی های انجام شده در منطقه پاریز تا کنون حضور ۱۷۵ گونه گیاهی و ۱۰۲ گونه از انواع مهره داران به ثبت رسیده است که برخی از آنها در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت می باشند.

پاریز با توجه به قدمت ثبت شده ۳۰۰۰ ساله خود آثار باستانی چندی را در خود جای داده است. بررسی مدارک موجود نشانگر آن است که مساحتی از اراضی زراعی پاریز در دوره صفویه به صورت موقوفه در آمده و چندین ساختمان نیز در مجاورت آن به صورت موقوفه بنا شده است. البته ذکر این نکته ضروریست که در منطقه پاریز و مناطق مجاور آن در حال حاضر بیش از ۲۴ آثار و ابنیه تاریخی، مذهبی و فرهنگی وجود دارد. از جمله چشم اندازهای منحصر به فرد منطقه پاریز می توان به کوه های مرتفع لاشکار، دال خانی، سه شاخ، دره های بسیار زیبا همچون دره تافک به همراه آبشار های متوالی آن با ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ متر، دره ۱۷چنار، چشمه سارهای فراوان و تنوع بی نظر پوشش گیاهی و وجود باغات سرسبز اشاره داشت.

فاصله منطقه پاریز از منطقه حفاظت شده بیدوئیه ۵۳ کیلومتر، منطقه حفاظت شده بهرام گور۶۴ کیلومتر، منطقه حفاظت شده دهج۹۱کیلومتر، منطقه شکار ممنوع گودغول۵۳ کیلومتر، منطقه شکار ممنوع نودرهنگ ۸۳کیلومتر، منطقه شکار ممنوع شهربابک ۶۶ کیلومتر و منطقه قرق اختصاصی منصور آباد۱۰کیلومتر می باشد. این منطقه با مساحت ۲۰۱۲۵هکتار ، براساس آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۱/۸/۱۳۹۱ به مدت ۵ سال به عنوان منطقه شکار ممنوع پاریز اعلام گردید.

منطقه شکار ممنوع پاریز منطقه شکار ممنوع پاریز سیرجان

منطقه شکار ممنوع پاریز1 منطقه شکار ممنوع پاریز سیرجان

منطقه شکار ممنوع پاریز2 منطقه شکار ممنوع پاریز سیرجان

 

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    حيات وحش كوچك داره ولي زيباست یکی از خوش آب و هواترین نقاط منطقه است ولی به علت آلودگی ناشی از کارخانه مس سرچشمه طبیعت آن رو به نابودی است كه نياز به رسيدگي دارد

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد