جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ تیر ۱۳۹۵

منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور در موقعیت جغرافیایی N2750 E5247 در استان فارس واقع است. منطقه حفاظت شده کوه هوا و تنگ خور در شمال غرب، شمال و شمال شرق بخش علامرودشت در جنوب استان فارس قرار دارد. این منطقه حفاظت شده کوه هوا و کوه تنگ خور را شامل می شود. این دو کوه که به ترتیب میدان های گازی هما و شانول را در خود جای داده اند در سال های اخیر به علت فعالیت های اکتشاف، استخراج و بهره برداری از منابع گاز آسیب فراوانی دیده اند و چهره بکر طبیعی آن دستخوش تغییر گردیده است.

امتداد کوه‌های زاگرس چین خورده به ناحیه علامرودشت امتداد یافته است و این دشت را در میان گرفته است. این کوه ها از مجموعه تاقدیس ها و ناودیس ها تشکیل شده است و حاصل چین خوردگی ناشی از حرکت شبه قاره عربستان به سوی فلات ایران و انباشتگی رسوبات آهکی، ماسه سنگی و رسی است. کوه‌های علامرودشت مانند بیشتر ارتفاعات و چین خوردگی های زاگرس چین خورده (زاگرس خارجی) دارای روند شمال غرب- جنوب شرق است. مواد تشکیل دهنده این کوه ها عمدتاً آهک، مارن، گچ و ماسه سنگ است.

کوه های شمال شرقی، شمالی و شمال غربی علامرودشت را کوه های«تنگ خور» و «هوا» (شمال شرق و شمال) و قسمت شرقی کوه «پازنان» (شمال غرب) تشکیل می دهند. کوه تنگ خور(Tang-e-khur) با ارتفاع ۱۴۷۲ متر، از طرف غرب به کوه هوا و از طرف شمال شرقی به کوه مَز متصل است و شهرستان خنج را در شمال از بخش علامرودشت و دهستان فداغ در جنوب جدا می سازد. آبادی های «خلیلی»، «پشت پری»، «گود بُگُر»، «خشتی»، «گهلویه» و «ابوحنا» در دامنه جنوبی این کوه قرار دارند. میدان گازی «شانول» در این کوه واقع است

.

کوه هوا (Hava) با ارتفاع ۱۶۱۰ متر در شمال روستای وردوان واقع شده است. رودخانه علامرودشت از دامنه جنوبی این کوه می گذرد. روستاهای «ابوحنا»، «پُرزی»، «برکه سفید»، «وردوان»، «هرارسفید» و «سَمَنتوج» در دامنه جنوبی و روستاهای «محمله» و «زنگویه» در دامنه شمالی این کوه واقع شده اند. این کوه که میدان گازی «هُما» در آن واقع است، توسط جاده علامرودشت- خنج از کوه تنگ خور جدا می شود.

کوه پازنان (Pazanan) با ارتفاع ۱۰۳۰ متر در شمال روستای دارالمیزان واقع شده است. این کوه به صورت رشته باریکی به طول ۳۷ و عرض ۳ کیلومتر از شمال غربی به سوی جنوب شرقی کشیده شده و بخش محمله را از بخش علامرودشت و منطقه دارالمیزان جدا می کند.
304 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

305 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

306 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

307 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

308 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

309 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

310 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور

311 منطقه حفاظت‌ شده کوه هوا و تنگ خور
منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *