رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

مسجد و مدرسه حاج سمیع

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد و مدرسه حاج سمیع یکی از بناهای تاریخی رشت است . خانواده سمیعی از خانواده‌های اصیل و بزرگ رشت هستند، یکی از بناهایی که توسط یکی از بزرگان این خاندان بنا شده است، مسجد حاج سمیع است که توسط حاج سمیع خان رشتی بنا شده است. این مسجد در طرف جنوب دارای مدرسه‌ای برای طلبه‌های علوم دینی بود و در آن یکی دو نفر از پزشکان نیز مطب داشتند این مدرسه بعدها دبیرستان «شاهدخت» سابق و بعد از انقلاب مدرسه «علمیه زینبیه» نام گرفت.

-و-مدرسه-حاج-سمیع5 مسجد و مدرسه حاج سمیع

مسجد حاج سمیع مسجدی در ناحیه ساغری سازان است که به واسطه کاشی کاری ها و گچ بری های هر چند ساده اما زیبایش مشهور است. این مسجد که در گذر بین ناحیه ساغری سازان به خواهر امام واقع شده، دارای میدان گاهی است که در روزهای عزاداری و عاشورا محل تجمع دسته های سینه زنی می شود. محله ای که مسجد در آن واقع شده است به محله بزرگ زاهدان شهرت دارد که روزگاری محل سکونت اعیان و مالکان رشت بود. در آن دوران که به اواخر قاجار باز می گردد، بزرگ خاندان حاج سمیع مسجدی ساخت که از نظر وسعت و زیر بنا بزر گ‌ترین مسجد شهر رشت به شمار می رفت.

متأسفانه در چند سال اخیر همین مدرسه قدیمی نیز تخریب و به جای آن بنای چند طبقه‌ای ساخته شده است که در مجموع در اطراف مسجد حاج سمیع با ساخت و سازهای آپارتمان های مسکونی منظر تاریخی این منطقه کاملاً از بین رفته است و فقط مسجد حاج سمیع به شکل قدیمی خود باقی مانده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *