جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد طاق میاندوآب

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۴۰۰

مسجد طاق میاندوآب مسجدی به یادگار مانده از دوران قاجار است و به عنوان يكی از آثار قديمی و جلوه ای از معماري اسلامی در جنوب آذربايجان غربی مورد توجه گردشگران است. این بنا که به دستور حکمران مراغه احمدخان بیگلربیگی ساخته شده است به شماره ۱۹۴۹ در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.مسجد طاق میاندوآب در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلربیگی داماد فتحعلیشاه قاجار بنا شده و دارای ۹ شبستان طاق ضربی با اجرهای ۴۰ سانتیمتر در ۴۰ سانتیمتراست. ساختار کلی مسجد همانند بسیاری از بناهای مناطق آذربایجان از سطح ارتفاع پایین تر برخوردار بوده و همچنین ساختار معماری بنا متشکل از نه گنبد می باشد. ضمناً تزیینات به کاررفته در این گنبد ها عمدتاً از آجر بوده است. از خصوصیات دیگر این مسجد وجود طاق های فراوان است که از آجر با ملات گچ و شالوده از سنگ و دیوار‌ها از خشت ساخته شده ‌اند و در دوره‌ های بعد، الحاقات زیادی به مسجد صورت گرفته است.

مسجد طاق میاندوآب4 800x533 مسجد طاق میاندوآب

مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از دو قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌ های‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌. سبک استفاده شده برای ساخت این مسجد، مانند مسجد محمد آباد جورقیه اصفهان که در دوره قاجاریه ساخته شده از نوع سبک اصفهانی است. از دیگر موارد مهم معماری این نوع مساجد آجر چینی متفاوت یکی از گنبد ها است که بر جذابیت بنا می افزاید. این‌ مسجد در سال ‌‌های‌ اخیر به‌ صورت‌ کامل‌ مرمت‌ شده‌ و به‌ شماره‌ ‌۱۹۴۹‌ در فهرست‌ آثار ملی‌ به‌ ثبت‌ رسیده‌ است.

مساجد در ایران اسلامی همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نزد مردم مسلمان این مرز و بوم اهمیت ویژه ای دارند اما از این میان تعداد معدودی هستند که علاوه بر این‌که خانه خدا و محل عبادت مردمان هستند ویژگی‌های دیگری دارند که آنها را برجسته و متمایز می‌کند.در میاندوآب نیز به واسطه تاریخ این شهرستان مساجدی در زمان های مختلف ساخته شده است که نشانگر و جلوه ای از معماری ایرانی و اسلامی در دوران مختلف می باشد.

مسجد طاق میاندوآب مسجد طاق میاندوآب

نحوه دسترسی به مسجد طاق میاندوآب

این مسجد در خیابان هفده شهریور میاندوآب واقع شده است.

مسجد طاق میاندوآب1 800x533 مسجد طاق میاندوآب

مسجد طاق میاندوآب2 مسجد طاق میاندوآب

مسجد طاق میاندوآب3 مسجد طاق میاندوآب

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد