رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

مسجد خسرو شیر سبزوار

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد خسرو شیر سبزوار زیباترین معماری عصر ایلخانیان بوده است. از این مسجد در حال حاضر چیز عمده ای باقی نیست اما آنچه هست آنقدر زیبا ، متناسب و چشم نواز است که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد. تجلیات فرهنگی و هنری در جای جای این مسجد به چشم می خورد. این بنای آجری مسجدی بوده است .دارای دو ایوان و نیز شبستانهای بزرگ و وسیعی که جمعیت زیادی ر ا در خود جای می داده است. بررسی هنر معماری در مسجد خسرو شیر نشان می دهد که معماری خراسان پس از حمله مغول ، در اوایل قرن ۸ دوباره احیا شده است. هنرمندان تازه نفس ، با ذوق و عاشق و شیفته زیبایی جای خالی پدران خود را در این رهگذر پر می کنند.

جلوه های فنی ، فرهنگی و زیبایی های ناشی از اندیشه هنری در مسجد خسرو شیر دارای همان صلالت و ویژگیهایی است. که در گنبد سلطانیه بکار رفته است آنچنانکه که می توان این دو اثر هنری را با هم مقایسه کرد.

این مسجد در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب شهر سبزوار و در نزدیکی روستای خسروشیر واقع شده است. در حال حاضر از این مسجد فقط ۲ دیوار جانبی ایوان آن باقی مانده است که در نوع خود یکی از شاهکارهای جالب معماری منطقه به حساب می‌آید. ارتفاع این دیواره‌ها‌ حدود ۶ متر و ضخامت آن ۲ متر است.

1560 مسجد خسرو شیر سبزوار

برای آشنایی بیشتر با شهر سبزوار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سبزوار را مطالعه بفرمایید.

معماری بنا

ایوان بنا رو به شمال است و شبستان‌های مسجد در ۲ طرف آن قرار می‌گرفته‌اند. در هر ضلع این ایوان ۲ ورودی تعبیه شده که به شبستان‌های اطراف منتهی می‌شده است. پوشش ایوان از بین رفته و امروزه فقط در ۲ محل، یکی در سردر ایوان و دیگری در قسمت عقبی، بقایای ۲ تویزه که به صورت باندهای جلو آمده است. گچبری و تزئینات دیده می‌شود. این گچبری در نوع خود بی‌نظیر است و به نحو هنرمندانه‌ای آیاتی از قرآن را با خطوط کشیده به صورت چندضلعی و دایره تزیین کرده‌اند.

نمای بیرونی ایوان با دیواره‌های جانبی خود به وسیله ۳ ردیف آجر برجسته به صورت ۳ طاق‌نمای عمودی سرتاسری درآمده و طاق‌نماهای آخری، قاب تزئینی قوس ایوان را تشکیل می‌دهد. قوس ایوان روی ۲ ستون رفیع با تزئینات گچبری شده بنا گردیده که این ستون‌ها در قسمت پایین تخریب شده‌اند و در قسمت‌های وسطی به صورت دایره با نقوش کنده‌کاری شده روی گچ، شامل ستاره‌های هشت‌پر و شانزده‌پر مزین شده است. تزئینات در قسمت بالاتر به صورت منشور درمی‌آید که این نقوش کنده‌کاری شده به صورت ۷ و ۸ دیده می‌شود. بالای این ستون‌ها یک سرستون تزئینی گچبری شده با نقوش ستاره‌ای‌شکل ریزتر قرار می‌گیرد و پاکار قوس ایوان را تشکیل می‌دهد.

1563 مسجد خسرو شیر سبزوار

در جانب غربی ایوان هنوز ۲ ورودی باقی مانده است که ورودی طرف شمالی دقیقا شبیه ورودی ضلع شرقی است که شرح نقوش آن داده شد.

این ورودی از نظر شیوه طاق‌زنی و تزئینات، مشابه سایر ورودی‌های بناست. فقط گچبری زمینه طاق‌نمای بالای قوس، به جای نقوش با رنگ کنگری، یک دایره تزئینی با ستاره چهارپر در بالای قوس و سایر قسمت‌های زمینه را لوزی و ذوزنقه‌های درهم پر می‌کند که شبیه دهانه یک کندوی عسل است.

1557 مسجد خسرو شیر سبزوار

مرمت و بازسازی مسجد خسرو شیر

این بنا در مهر ماه ۱۳۷۸ مورد مرمت قرار گرفته و نقوش آن تثبیت شده‌اند. محمد عبدالله‌زاده، باستان‌شناس سبزوار اظهار می‌دارد که در این مسجد عملیات پیگردی برای بازشناسایی محراب انجام داده است. همزمان با این پیگردی مشخص شده که به دلیل قرار گرفتن بنا در مسیر سیلاب، شواهد معماری از بین رفته است.

در گذشته‌ هنگام بررسی و شناسایی بنا، چون مسجد مذکور به روستای خسروشیر نزدیک است. نام این روستا را بر این مسجد نهاده‌اند. در صورتی که نام این مسجد، منار مسجد است.

تاریخ بیهقی

در تاریخ بیهقی، صفحه ۴۳ آمده است: «پسر ابن ساسویه، یزدخسرو بود که خسروشیر جوین و خسروآباد بیهق و خسروجرد بنا کرده است».

1558 مسجد خسرو شیر سبزوار

1559 مسجد خسرو شیر سبزوار

1561 مسجد خسرو شیر سبزوار

1562 مسجد خسرو شیر سبزوار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *