جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جوقین ایجرود

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مهر ۱۳۹۹

مسجد جوقین ایجرود از جمله آثار تاریخی روستای جوقین است که به فاصله ۵۰ متری حمام تارخی این روستا واقع شده است .این بنا در منتهی الیه جنوب روستا و در کنار باغات و مزارع قرار دارد. دسترسی به این اثر به راحتی از کوچه های شمالی و غربی امکان پذیر می باشد. مصالح اصلی استفاده شده در بنا از آجر است. از آجر در ساخت قسمت عمده دیوارها و طاق ها استفاده شده است. از چوب نیز در پوشش سقف استفاده شده است. سازه معماری بنا و مدارک و شواهد نشان میدهد که این بنا بایستی در دوره قاجار ساخته شده باشد. مسجد جوقین به شماره ۳۰۲۵۵ به تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد جوقین ایجرود 2 مسجد جوقین ایجرود

از بناهای تاریخی روستا می توان به مسجد تاریخی و کهن( نام جدید مسجد امام حسین (ع) نامگذاری شده) که با مسجد جدید۳۰۰۰ متر مربع زیر بنا دارد اشاره کرد که دارای سقف گنبدی شکل ودارای ۸ ستون از خشت و سنگ می باشد که نشان دهنده هنر معماران ایرانی اسلامی می باشد و دارای سیستم تهویه هوا به سبک معماران یزد می باشد که باعث خنکی آن در تابستان و گرمی در زمستان می شود .بنا به گفته بزرگان روستا این مسجد حدود ۱۲۰ سال پیش ساخته شده است که در حال حاضر توسط میراث فرهنگی به کندی اما درحال مرمت و بازسازی می باشد.

روستای جوقین

روستای جوقین در۴۳کیلومتری جنوب غربی استان زنجان و ۷ کیلومتری شهرستان ایجرود (شهر زرین آباد) قرار گرفته ودر بین مسیر مواصلاتی ایجرود به خدابنده وسدگلابر (قُولَبیر) قرار گرفته با توجه به این که روستای گلابر وسد گلابر منطقه نمونه گردشگری شهرستان اعلام شده که نزدیکی روستای جوقین به این منطقه موقعیتهای زیادی را برای پیشرفت و توسعه این روستافراهم کرده است.

شغل اکثر اهالی این روستا کشاورزی و دامداری که۶۰۰۰هکتارزمین دیمی وآبی و۱۰۰۰هکتارمنابع طبیعی وزمینهای موات در این روستاوجود دارد.زبان روستا(کندیمیز) و تمامی روستاهای منطقه زبان زیبا و دلنشین ترکی و براساس آمارگیری سال ۱۳۹۰ دارای ۲۸۹۶ نفرجمعیت و ۷۶۵ خانوار دراین روستا سکونت دارندکه بزرگترین و پرجمعیت ترین روستای شهرستان می باشد.دامداری نیز در کنارکارکشاورزی دارند وحدود۵۰۰۰راس گاو وگوسفند نیز در این روستا پرورش داده می شود وروزانه حدود ۳تن شیربه مراکز جمع آوری شیر در روستا توسط اهالی داده می شود گوشت قرمز این روستا که درخود روستا در ۴باب مغازه به صورت بهداشتی ذبح وارایه می شود نیز در بین اهالی منطقه معروف می باشد .

مسجد جوقین ایجرود 1 مسجد جوقین ایجرود

 

مسجد جوقین ایجرود مسجد جوقین ایجرود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *