جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع رقه

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ تیر ۱۴۰۲

مسجد جامع رقه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر بشرویه و در فاصله ۱۰۰ متری شمال شرق روستای رقه واقع شده است. تاریخ این مسجد، تاریخچه ‌ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد. بخش‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است. اما بنای اصلی مسجد مرتبط با اوایل دوره اسلامی است.قدیمی ‌ترین سندی که در آن از مسجد رقه نام برده شده سفرنامه ناصرخسرو است. این مسجد در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۹۰۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 جامع رقه4 e1688548526395 800x513 مسجد جامع رقه

تاریخچه مسجد جامع رقه

مسجد جامع رقه بشرویه یکی از تاریخی ‌ترین مساجد خراسان جنوبی است. مسجد جامع رقه تقریباً در شرقی ‌ترین بخش روستا واقع شده است. موقعیت مسجد که در میانه فضای باز و دور از روستا واقع شده، از نقل مکان روستا از پیرامون آن نشان دارد. برای این انتقال جغرافیایی احتمالاتی چند وجود دارد. اول از همه اینکه این انتقال به تدریج انجام گرفته و با نقل مکان مردم از رقه به بشرویه با رونق و اعتبار گرفتن بشرویه از دوران تیموری به بعد صورت گرفته است.
ظاهر و سیمای مسجد در میانه فضای خالی پیرامون خود، با مجموعه ‌های پیچیده خود، حالت باستانی و خط آسمان متنوع خود، گویای اهمیت و اعتباری در منطقه است؛ اعتباری که ما را وادار می ‌کند که آنرا همان مسجدی بدانیم که ناصر خسرو از آن نام برده است. بخش ‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است اما بنای اصلی مسجد مرتبط با اوایل دوره اسلامی است.

 جامع رقه1 e1688548486275 800x730 مسجد جامع رقه

معماری مسجد جامع رقه

مسجد رقه سه ایوان دارد به جز ایوان قبله، باقی ایوان‌ ها با تاق جناغی تیزه‌ دار و ایوان قبله با نوعی قوس بیضی عمودی پوشیده شده است. نوع تاق در ایوان اصلی به صورت دو تاق آهنگ بزرگ در ابتدا و انتهای آن وجود داشته و تاق گردی نیز در وسط اجرا شده؛ اما پوشش دیگر ایوان‌ ها با تاق آهنگ است.
تاق ایوان اصلی حدود بیست سال پیش مرمت شده که گفته می‌ شود که تاق اصلی آن نیز به همین صورت بوده است. مسجد، یک ورودی از جبهه جنوب شرقی و یک ورودی از شمال غربی دارد. هم از نظر معماری و هم به گفته اهالی ورودی اصلی مسجد از سمت شمال بوده و وجود پله ‌های عریض و همچنین سردری با تاق جناغی این حقیقت را نشان می ‌دهد. اما اکنون سردر جبهه جنوبی بیشتر استفاده می ‌شود و دلیل آن نوع ارتباط راه‌ های منتهی شده به مسجد است. بعد از ورودی (فعلی) یک راهرو وجود دارد که از گوشه حیاط مرکزی وارد آن می‌ شود.

در حالیکه ورودی اصلی از کنار ایوان وارد شده و این در مساجد تک ایوانی مانند مسجد جامع سرایان، مسجد میانده، مسجد جامع ارسک و دیگر مساجد نیز دیده می‌ شود که محور فرعی ورودی عمود بر محور اصلی با یک ورودی تقریباً در کنار ایوان اصلی ایجاد می ‌شود. عمده فضاهای مسجد در جبهه غربی و در سمت شبستان است و این حاکی از آن است که مسجد اصلی در واقع بر اساس یک ایوان بنا شده است. چنانکه با توجه به گزارشات نیز ایوان‌ های دیگر در دوره‌ های بعدی مانند صفویه و قاجار الحاق شده است.

 جامع رقه2 e1688548499391 800x521 مسجد جامع رقه

مصالح به کار رفته

مصالح و مواد به کار رفته در ساخت مسجد، از خشت خام بوده که بر بستر سکویی از سنگ لاشته بنا شده است. نمای خشتی در بیرون بنا با کاهگل و در نماهای داخلی حیاط، با اندودی به نام محلی خام آهک پوشیده شده است.

جاهای دیدنی اطراف

از جمله اماکن مذهبی و تاریخی این منطقه می توان به امامزاده محمدبن اصغرهوگند، قلعه دختر، منزل حاج محمد فروغ نصیرایی، طاق فدک و آسیاب های آبی این دهستان که پس از گذر چندین سال هنوز فعال است اشاره کرد.

 جامع رقه3 e1688548511593 800x726 مسجد جامع رقه

نحوه دسترسی

روستای رقه در فاصله ۱۷ کیلومتری مرکز شهرستان بشرویه و ۱۵ کیلومتری بخش ارسک واقع شده است. از جمله روستاهای اطراف روستای رقه می توان به روستاهای سرسبز و دیدنی “خدآفرید و سرند و نخاب و مجد” اشاره کرد.

مسجد جامع رقه مسجد جامع رقه

رقه مسجد جامع رقه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *