جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد امام حسن مجتبی یزد

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۳۹۷

مسجد امام حسن مجتبی یزد  معروف به مسجد سرچم در ضلع غربی خیابان سید گلسرخ و در محله ای به همین نام واقع گردیده و بنای آن مربوط به قرن پنجم هجری قمری است این بنا در محله سرچم که در قرن نهم خارج از شهر یزد قرار داشته، واقع گردیده و بنایی کوچک و فاقد قدمت است؛ اما در محراب آن، دو قطعه سنگ قبر مورخ قرن پنجم هجری نصب شده است. مسجد سرچم به شماره ۱۳۸۹۱در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .این مسجد باز سازی شده وقسمتهایی از بقایای قدیمی آن باقی است .

محله سرچم از جمله محلات قدیم یزد می باشد که از جهات شمال به محلات جنت آباد و سید گلسرخ ، از جنوب به محله شاه ابوالقاسم ، از غرب به محله شیخداد ، واز شرق به محله کوشکنو محدود می باشد در باب تسمیه آن گویند که «جمع »است به مناسبت آنکه مردم در یکی از واقعه های سیل بر سر بلندی تجمع کردند ازمطالب مورخان محلی یزد چنین مستفاد می شود که محله سرچم در قرن هفتم هجری ایجاد گردیده است. و در قرن نهم هجری از مزارهای معروف خارج شهر بشمار می رفته است . آثار تاریخی این محله عبارتند از : ۱- بقعه سید گل زرد ۲- مسجد سرچم ۳- بازارچه و مرکز محله سرچم ۴- بقعه سید گل مشکینجه ۵- حسینیه سرچم محله سر جمع درتداول عامه «سر چم»گفته می شود کما اینکه در «تاریخ شهدای یزد »چند بار به همین صورت ذکر شده .ذکر این محله درتواریخ یزد مکرر آمده و در قرن نهم از محلات خارج شهر بوده است . بنا به نوشته احمد کاتب سال ۶۷۳ براثر وقوع سیل محلات مریاباد ، سرسنگ ، و بخشهایی از محله یعقوبی وسلغرآباد تخریب گردید و صدمات زیادی به مردم این محلات آورد عموم مردم از خرد وکلان بر سر بلندی تجمع کردند وپس ازپایان یافتن سیل ،مردم کم‌کم به احداث ساختمانهای جدید پرداختندوبدین مناسبت درابتدا به آن مکان «سرجمع»گویندودر عهد مؤلف به«سرچمر »مشهور گشت.

ازمطالب تاریخ یزد چنین بر می آید که محله سرچم یکی از محلاتی است که ازآب قنات تفت ونصیری بهره مند گردد درتاریخ یزد آمده است: « آسیای کهنه و مامانوک ومشتوک ویخدان ونوغاباد ومسعودیه وسردوراه وتبوک وچهار منار ومدرسه مصلی عتیق وکوچه خطیب وخلف باغ عزآباد واسکندریه وسرچم وقریب دویست مصنعه از این آب (آب تفت ونصیری )پرمی شود ومردم از آن منفعت می یابند. مؤلف جامع مفیدی این محل را محل دفن سید سرچم و سید خمیر ذکر کرده است و آورده که سیدسرچم از سادات مورد احترام مردم بود که در سال ۸۵۶ نزدیک برج اولیا دفن گردیده است . همچنین در ذیل معرفی سید حسین گلسرخ و پیر خمیر آورده که این سید در محله سرچم مغازة نانوایی داشته است که امروزه نیز قسمتهایی از خانقاه پیر خمیر ( از مریدان سید گلسرخ ) باقی مانده است . بطو کلی آنچه از مطالب بالا استناد می شود این است که محله سرچم یکی از محلات خارج شهر بوده است که در قرن نهم هجری به عنوان یکی از مقابر قدیمی و عمده ذکر شده است بطوری که امروزه در مسجد کنونی سرچم ، در سنگ قبری از قرن پنجم هجری دیده می شود که صحت گفته های فوق را تأ یید می نماید بدین مضمون : ۱- سنگ قبر مورخ ۴۷۵ به اندازه ۲۷×۴۱ سانتی متر که آیات و عبارت مذکور در ذیل بر آن نقل شده است حاشیه : بسم ا … الرحمن الرحیم کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام متن : هذا قبر ابراهیم بن عبد الرحمن … بن سهلان من … سنة خمس و سبعین و اربعائه ۲- سنگ قبر به همان اسلوب و به اندازة ۳۹ ×۶۲ سانتی متر که حاشیة اول به علت سائیدگی قابل قرائت نیست .

8 مسجد امام حسن مجتبی یزد

منبع : صدا و سیمای مرکز یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    این مسجد در بافت قدیمی یزد قرار داره و دیدنش هم برای عموم آزاد نیست

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد