جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مزایا و معایب گردشگری ، نحوه صحیح سفر با احترام

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ دی ۱۴۰۰

گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع جهان است. اگرچه از تاثیرات مثبت گردشگری از جمله ایجاد شغل، تحرک اقتصادی، ورود ارز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما تاثیرات منفی این صنعت نیز غیرقابل انکار است. گردشگری مسئولانه که با نام‌های گردشگری پایدار و گردشگری سبز نیز شناخته می‌شود، در تلاش برای کاهش اثرات منفی گردشگری است.

 

گردشگری 8 مزایا و معایب گردشگری ، نحوه صحیح سفر با احترام
در سراسر جهان، ۴۴ کشور برای حداقل ۱۵ درصد از نیروی کار و تولید ناخالص ملی خود به گردشگری متکی هستند. بسیاری از این کشورها، جزیره‌ای یا کشورهایی هستند که اقتصاد یا بخش تجاری بسیار توسعه یافته‌ای ندارند. همانطور که آژانس سازمان ملل متحد، سازمان جهانی گردشگری می‌گوید، افزایش گردشگری می‌تواند اقتصاد محلی، بحث فرهنگی و فرصت‌های شغلی کشورهای در حال توسعه را تقویت کند. با این حال، اگر کشورهای در حال توسعه صرفاً به بخش گردشگری وابسته باشند و توسعه زیرساخت‌ها و سایر خدمات ضروری را کنار بگذارند، مضرات گردشگری می‌تواند بیشتر از مزایای آن باشد.

مزایا

برای کشورهای در حال توسعه، مزایای گردشگری عمدتاً پولی است. یک صنعت گردشگری در مقیاس بزرگ مانع از کار کردن مشاغل بزرگتر و مضرتر می‌شود. شرکت‌های کوچک توریستی که بر روی این صنعت کار و تحقیق می‌کنند، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌دار را از آلوده کردن هوا یا اصالت بخشیدن به خانه‌های مردم باز می‌دارند.

صنعت گردشگری مناطق مختلف سفر را در بر می‌گیرد که به اکثریت جمعیت یک کشور اجازه می‌دهد تا به کار مشغول شوند. این مکان‌های استخدامی شامل هتل‌ها، آژانس‌های کرایه اتومبیل، رستوران‌ها، شرکت‌های تور، فروشگاه‌های سوغات و فروشگاه‌های تجهیزات و غیره است.

سود حاصل از گردشگری را می‌توان برای زیرساخت‌های بهتر، آموزش، تأمین بودجه تلاش‌های حفاظتی و ایجاد راه‌های مسئولانه‌تر برای گردش در کشور سرمایه‌گذاری کرد. بدون گردشگری، بسیاری از کشورها سطح دسترسی به آموزش و زیرساخت‌ها را نداشتند. علاوه بر این، گردشگری به میزبانان و بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا فرهنگ‌های خود را به اشتراک بگذارند و با گروه‌های مختلف مردم ملاقات کنند. از طریق تعاملات محترمانه می‌توان به دید وسیع‌تری از جهان از طرف هر دو طرف دست یافت. با سرمایه‌گذاری مجدد پول به دست آمده در کشور، گردشگری و جاذبه‌های آن می‌توانند رشد کنند و چرخه مثبتی برای کشور ایجاد کنند.

معایب

با روشی که صنعت گردشگری در حال حاضر اداره می‌شود، ممکن است معایب گردشگری تا حد زیادی از مزایای آن در یک کشور بیشتر باشد. اولین عاملی که باید در نظر گرفته شود آسیب‌های زیست محیطی است. وقتی کشوری دارای جاذبه گردشگری بالایی باشد، تعداد افرادی که یک فضا را اشغال می‌کنند به شدت افزایش می‌یابد. در نتیجه انتشار گازهای مونوکسید کربن می‌تواند به دلیل تأثیر استفاده از هواپیما و خودرو بر محیط زیست کشور افزایش یابد. بسیاری از کشورها با ویرانه‌های باستانی یا جاذبه‌های طبیعی نیز در خطر تخریب یا فرسایش با ترافیک قابل توجه و تعامل انسانی هستند. علاوه بر این، گیاهان و جانوران می‌توانند در مناطق کاهش یابند یا الگوهای رشد و مهاجرت خود را در هنگام سرریز شدن انسان‌ها تغییر دهند. تردد پا و لمس مداوم نیز می‌تواند به آرامی پایداری سازه‌های باستانی را کاهش دهد.

یکی از مزیت‌هایی که به اشتراک‌گذاری فرهنگ‌ها نقض می‌شود. در حالی که این یک تعامل عالی از باورها و آداب و رسوم است، می‌تواند برای فرهنگ کشور میزبان مخرب باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان به فرهنگ‌ها بی‌احترامی کرد، تجاری‌سازی فرهنگ کشورهاست. هنگامی که گردشگری رونق می‌گیرد، صنایع بزرگ به فروش می‌رسند و نمادهای فرهنگ‌ها یا لباس‌های سنتی را به فروش می‌رسانند و به باورهای بومی کشورها بی‌احترامی می‌کنند و می‌توانند برای مردم ساکن آنجا مضر باشند. علاوه بر این، رفتار ضعیف گردشگرانی که به قوانین رفتاری گفته می‌شود یا ناگفته به مردم بومی بی‌احترامی می‌کنند و یا اعتقادات مقدسی را که در داخل کشور وجود دارد، تضعیف می‌کند.

همچنین، برای بسیاری از کشورها، گردشگری یک اتفاق فصلی است. برای افرادی که در صنعت گردشگری کار می‌کنند، شغل آن‌ها فقط برای چند ماه قابل دوام است و پس از پایان فصل، بسیاری از آن‌ها بدون درآمد می‌مانند. بسیاری از این مشاغل نیز فاقد مزایایی هستند که مشاغل دیگر بخش‌ها ارائه می‌کنند. کارگران گردشگری اغلب بدون بیمه یا مستمری هستند. ناگفته نماند که کسب و کارهای خارجی تمایل دارند از شرکت‌های حاضر در این کشورها پیشی بگیرند و کسب و کارهای کوچک را مجبور به تعطیلی کنند. در نتیجه، کسب و کارهای خارجی اکثریت سود حاصل از گردشگری را حفظ می‌کنند، در حالی که کسب و کارهای محلی درآمد خود را از دست می‌دهند و اینموضوع به مشاغل کوچک و اقتصادهای محلی آسیب می‌زند.

همانطور که قبلاً گفته شد، سود حاصل از گردشگری اغلب مجدداً در صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود. با این حال، با توسعه زیرساخت‌های نابرابر، صنعت گردشگری می‌تواند به طور ناخواسته خود را بدون کمک به سایر بخش‌های حیاتی کشور حفظ کند. به این ترتیب، بسیاری از کشورها در نهایت به ایجاد نقاط داغ گردشگری می‌پردازند در حالی که بقیه کشور آسیب می‌بینند. در این کشورها، شکاف‌های اجتماعی-اقتصادی قابل مشاهده‌ای بین افراد ثروتمند و فقیر وجود دارد. تمرکز عمدتاً بر صنعت گردشگری و مکان‌های جذاب، جوامع محروم را در معرض خطر بی‌ثباتی مالی قرار می‌دهد. علاوه بر این، کشورهایی که صرفاً در گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند، در برابر سقوط سریع اقتصادی آسیب‌پذیر هستند، زیرا بخش‌های کاری آن‌ها به طور ناموزون متعادل هستند. اگر یک بلای طبیعی، ناآرامی سیاسی یا همه‌گیری بی‌سابقه رخ دهد، این کشور درآمد هنگفتی را از دست می‌دهد و باعث رکود اقتصادی می‌شود که برخی از کشورها ممکن است به طور قابل توجهی برای پس زدن از آن تلاش کنند.

راه‌های سفر با احترام

مهم‌ترین قدم برای یک گردشگر محترم، این است که یک گردشگر تحصیل کرده باشید. درک و احترام به فرهنگ و مردم کشور امری حیاتی است. با تضعیف نکردن فرهنگ و باورهای کشورهای گردشگری، مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند استقبال بیشتری از گردشگران خواهند داشت و فرهنگ‌ها می‌توانند بدون ترس از تجاری‌سازی شکوفا شوند.

آگاهی از محیط زیست نیز برای بقای این کشورها مهم است. احترام به زمین و بناهای یک کشور زیبایی کشورها را حفظ می‌کند و زمین را تمیز و آماده برای توسعه بیشتر نگه می‌دارد. بسیاری از کشورها از نظر زیست‌محیطی تحت فشار هستند، بنابراین کاهش آلودگی یا ردپای کربن شما در یک کشور خارجی می‌تواند به کاهش فشار کمک کند.

حمایت از کسب و کارهای کوچک و محلی موجود در این کشورها می‌تواند به اشتغال جوامع محلی و حمایت از اقتصاد کلی کمک کند. با رشد کسب‌وکارهای محلی، افراد بیشتری فرصت اشتغال در خارج از بخش گردشگری را خواهند داشت و اقتصاد می‌تواند در درون خود رشد کند.

با آموختن مزایا و معایب گردشگری و اینکه چگونه می‌توان شیوه سفر را بهبود بخشید، صنعت گردشگری می‌تواند به سمت بهتر شدن تغییر کند و از کشورهایی که میزبان مردم از سراسر جهان هستند حمایت کند.

سفر مسئولانه کار عجیب و دشوار نیست. تنها با رعایت چند مورد می‌توانید، سفری سبز داشته باشید. سفرهای مسئولانه کمک می‌کند دید شما نسبت به دنیای جامعه میزبان تغییر کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد