جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مرداب دیوک کلاردشت

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ شهریور ۱۳۹۹

مرداب دیوک کلاردشت یکی از جاذبه های طبیعی مازندران می باشد.قطعا این دریاچه از بهترین مکان های کلاردشت است و جزو ناشناخته ترین و سحرانگیزترین مناطق ایران می باشد. دریاچه خزه ای کلاردشت بین مرداب های ایران نمونه است. این دریاچه خزه زده که آن را با نام دیوک پله چشمه یا دریاچه خزه ای جنگلی پیشنبور می شناسند، در جنگلهای اطراف پیشنبور کلاردشت خودنمایی می کند.

مناطق شمالی ایران مملو از مرداب ها و دریاچه های گوناگون است که این مرداب اسرارآمیز یکی از آن ها می باشد. از چگونگی به وجود آمدن این دریاچه خزه ای هیچ فردی تحقیق و بررسی انجام نداده و همچنان چگونگی تشکیل این مرداب در ابهام قرار دارد. اما اهالی این منطقه بر این باورند که چشمه ای بزرگ وسط دریاچه قرار دارد که عمق این چشمه باعث تشکیل دریاچه خزه ای شده است. رنگ سبز مرداب دیوک به علت ریزش خزه های موجود بر روی درختان است که مستقیم روی آب آن ریخته میشود. رنگ سبز ایجاد شده در سطح و در لایه های این دریاچه به چشم می خورد که موجب شده همچون مردابی سبز رنگ دیده شود. البته در قسمت شرقی دریاچه مردابی بزرگ به همراه چند چشمه، قرار دارد. بعضی از بومیان این محله خیال بافی هایی میکنند و میگویند این جنگل دارای جن و ارواح است و دریاچه خزه ای، تشکیل شده از اشک روح سرگردان جنگل تشکیل شده است.

مرداب دیوک 2 مرداب دیوک کلاردشت

کلاردشت در فصل بهار بسیار جذاب و توریست پذیر است. این منطقه بیشتر اوقات سرسبز و زیباست اما در اواسط پاییز رنگ های زیبایی به خود می گیرد و طبیعت چهره دیگر خود را نشان می دهد. در فصل هزار رنگ پاییز درختان با برگ های نارنجی و زرد و قرمز جذاب تر می شوند و با دیدن این همه زیبایی سرمای هوا احساس نمی شود. در فصل تابستان اما مرداب کم کم زنده می شود و بیشتر گردشگران را به سوی خود فرامی خواند. فصل زمستان برای آمدن به مرداب دیوک مناسب نیست و ممکن است بارش های بی وقفه شیرینی سفر را از انسان سلب کند.

مرداب چیست

مرداب یا ماندآب، به بخشی از طبیعت اطلاق میشه که آب در آن مانده و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی بر آن روییده باشد. اکثر ما آدمها مرداب رو توی فیلم ها دیدیم و ذهنیتی که از آن داریم بدین گونه است که، منطقه ای بسیار نرم که سطح آن را برگ و خزه پوشانده و اصلا در ظاهر معلوم نیست که چقدر زمینش نرمه؛ و اگر شخصی بطور ناگهانی وارد آن منطقه بشه، توانایی بیرون آمدن را نداشته و با هر حرکت اضافه بیشتر در مرداب فرو می رود.
اما به قول معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن»! از تهران به سمت جاده چالوس حرکت کرده و مسیر رو به تمام علاقمندان به طبیعت که نمیدونن مرداب دیوک کجاست ، نشون می دیم. قبل از راهی شدن، کوله پشتی و دیگر ملزومات رو برای طبیعت گردی یک روزه آماده کرده و لباس و کفش مناسب پیاده روی در جنگل را بپوشید.

مرداب دیوک 3 مرداب دیوک کلاردشت

پیاده روی در جنگل

در این سفر قرار است پیاده روی کنید. باید پا در جنگل بگذارید و شروع به اکتشاف کنید. همین‌طور که غرق در زیبایی جنگل و صدای پرندگان و صدای سکوت هستید، با این مرداب غافلگیر خواهید شد. پس کرم ضد آفتاب به صورت خود زده، کفشی مناسب به پا کرده و لوازمی چون بطری آب و هر چه فکر می‌کنید در چند ساعت پیاده روی ممکن است به آن نیاز پیاده کنید با خود برداشته (البته بار خود را سنگین نکنید) و قدم در این طبیعت بکر بگذارید.
مرداب دیوک، به قدری بکر است که امکانات خاصی در حوالی آن وجود ندارد؛ بنابراین اگر بخواهید شب را آنجا بگذرانید باید با خودتان تجهیزات کمپ به همراه ببرید و یا روز را در جنگل و اطراف مرداب باشید و برای شب به کلاردشت بازگردید.

مرداب دیوک 4 مرداب دیوک کلاردشت

نحوه دسترسی به مرداب دیوک

به این شهر زیبا که رسیدید، به سمت جنگل بروید. جایی در میان درختان پابرجا و سبز جنگل مرداب دیوک آرمیده است. این مرداب درست در دل جنگل پنهان شده است و شاید در اولین نگاه آن را با چمنزاری معمولی اشتباه بگیرید. اما مراقب باشید! سطح مرداب دیوک را خزه‌های سبز پوشانده است؛ تصویری که کمتر کسی و در کمتر جایی می‌بیند.
با پیاده روی در میان درختان سر به فلک کشیده و انبوه، فضایی مه آلود و خزه هایی که به طور خاصی به سنگ ها چسبیده اند و با شنیدن آواز پرندگان به این مرداب زیبا می رسید. مناظر اطراف دریاچه خزه ای کلاردشت همچون لوکیشن فیلم‌های معما گونه و علمی تخیلی است که قهرمان فیلم از بین جنگلی مه آلود و وهم انگیز با انبوهی از درختان تنومند می گذرد و با عبور از میان صخره های خزه ای و بوته‌ ها به مردابی می رسد که سطح آن را خزه های سبز احاطه کرده اند.
اطراف این دریاچه اسرارآمیز که میان انبوهی از شاخ و برگ های درختان قرار گرفته، تعداد زیادی درخت تنومند و سربه فلک کشیده رشد کرده اند و تنه پوسیده درختانی در دریاچه وجود دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. علت پوسیده شدن بعضی از درختان این مرداب به احتمال زیاد، رویایی رطوبت و نم بالای منطقه است.
جنگل این منطقه زیبا و سرسبز، انبوه و پر از درخت و گیاهان متنوع است، به نحوی که نور خورشید به سختی به زمین می رسد. صدای آواز دلنشین و کوکو پرندگان در میان درختان انبوه به گوش میرسد و حس بی نظیری به انسان می دهد.
اگر هنگام آمدن به این جنگل سرو صدا نداشته باشید و موجب وحشت و ترس حیوانات نشوید و آنها را از زیستگاهشان نرانید، می توانید آهو، روباه، سنجاب و غیره … تماشا کنید.
رفتن به این منطقه به تنهایی توصیه نمیشود چراکه احتمال دارد با حیوانات خطرناکی همچون خرس، ببر، گرگ غیره… مواجه شوید و یا به خاطر شبیه بودن بیشتر نقاط جنگل گم شوید و مسیر را پیدا نکنید؛ پس در حد ممکن سعی کنید شب را بدون برنامه ریزی و با تعداد نفرات کم در آن منطقه سپری نکنید.
آرامش بی نظیر دیوک گردشگران را برای آمدن دوباره به این مکان مصمم تر از قبل می کند.

مرداب دیوک 6 مرداب دیوک کلاردشت
از جاذبه های اطراف دریاچه پیشنبور کلاردشت می توان به رودخانه پیشنبور و آبشار پیشنبور اشاره کرد که این منطقه را بسیار دلپذیر و خواستنی کرده اند. جنگل نوردی در اطراف این منطقه از کلاردشت، نیز از تفریحات جدانشدنی آن می باشد.

در طی پیمایش مسیر گاهی مه چنان شما را در بر خواهد گرفت که دیدن چند متر جلوتر غیرممکن می‌شود و شما هستید و مسیری رویایی پیش روی‌تان. مثل زمانی که در زندگی انتخابی می‌کنید و پا در مسیری می‌گذارید که نمی‌‌دانید جلوتر چه‌چیز درانتظار شما است و به کجا می‌‌رسید؛ اما هر قدم که برمی‌‌دارید مسیر به همان اندازه نمایان می‌شود و زیبایی پنهان تا چند دقیقه قبل شما را به ادامه مسیر مشتاق‌‌تر می‌کند. البته با این تفاوت که این‌بار شما می‌‌دانید صدها و هزاران گردشگر و طبیعت‌گرد این مسیر را پیش از شما پیموده‌‌اند و قرار است به‌زودی مردابی فوق‌‌العاده، پیش چشمان شما نمایان شود.
در انتهای پیاده‌روی، مرداب دیوک سمت چپ مسیر دیده می‌شود. آب‌گیر وسیعی، محاصره شده در بین درختان که فرشی از خزه‌های سبز‌رنگ روی سطح مرداب را پوشانده است.
تنه درخت کهنسالی در میان مرداب آرمیده و مسیری را ساخته که اکثر گردشگران با راه رفتن روی آن می‌‌‌توانند کمی در مرداب پیشروی کنند و از میان مرداب نیز عکاسی نمایند. بسته به شرایط آب‌وهوایی، گاهی شعاع نور خورشید از میان شاخه‌های درختان برروی سطح مرداب، بازی نور را به راه می‌‌‌اندازد و گاهی فرا گرفتن مه، این مرداب را وهم‌‌‌انگیز و رویایی می‌‌کند.

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک

منطقه کلاردشت و جنگل‌هایش در هر فصل از سال زیبایی بی‌نظیر خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان گفت دقیقا چه زمانی برای چنین سفری مناسب‌تر است. در بهار، جنگل‌های کلاردشت غرق در سبزه‌ها و جوانه‌های تازه و باطراوت درختان است، در تابستان برگ‌های درختان جنگلی پررنگ‌تر ازگرمای سوزان آفتاب جلوه ی دیگری دارند و در طول روز ذرات طلایی نور خورشید بر سطح مرداب می‌درخشند، در فصل پاییز برگ‌های سبز به هزار رنگ درآمده‌اند و طیفی از رنگ‌های زرد و سبز و سرخ و قهوه‌ای مرداب را احاطه می‌کند و منظره‌ای رویایی خلق می‌کند. شاید بشود گفت به جز فصل زمستان که بارندگی و سرما جنگل‌نوردی را کمی دشوار می‌کند در بقیه فصل‌ها مرداب دیوک مقصدی بسیار دلپذیر و رویایی است.

مرداب دیوک 5 مرداب دیوک کلاردشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *