جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مدرسه فخریه سبزوار قدیمی ترین مدرسه ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۳۹۹

شهردیرینه های پایدار یکی دیگر از صفات سبزوار است که به دلیل وجود صدها اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی از گذشته های دور ، به این شهر اطلاق شده استیکی از این آثار کهن ، قدیمی ترین مدرسه ایران بعد از ظهور اسلام است که با پیشینه ای در حدود ۱۱۰۰ سال در یکی از خیابان های مرکزی سبزوار واقع شده و گفته می شود که توسط فخرالدوله دیلمی یکی از حاکمان شیعه ایران در قرن چهارم هجری در این شهر بنا شده و در نتیجه مدرسه فخریه سبزوار حتی از مدارس مشهور نظامیه نیز که در قرن پنجم هجری در شهرهای مختلف ایران بزرگ از جمله در بغداد ، اصفهان ، مرو، هرات ، ری ، خرگرد خواف ، نیشابور ، آمل و …ساخته شد ، قدیمی تر است.

مدرسه فخریه سبزوار1 مدرسه فخریه سبزوار قدیمی ترین مدرسه ایران

البته عده ای به اشتباه گمان می کنند ، مدارس نظامیه اولین مدارس ایران بعد از ورود اسلام هستند و میان تمام نظامیه های ایران قدیم مدرسه نظامیه بغداد (پایتخت امروزی کشورعراق) را اولین مدرسه اسلامی ایران می دانند که این موضوع هر چند صحت ندارد اما به دلیل شهرت بالای نظامیه بغداد و فراوانی مدارس نظامیه در سایر شهرهای ایران رواج یافته است.(منبع)اما طبق منابع تاریخی ، مدت ها قبل از تأسیس نظامیه ها در ایران ، مدارس دیگری نیز تأسیس شده است که فخریه سبزوار قدیمی ترین آن هاست.

مدرسه فخریه ، فخر ایران و اسلام است . این مدرسه فخر ایرانیان است به خاطر وجود علم آموزی و سیستم زیبای علمی در ۱۱۰۰ سال پیش و جالب اینجانست و این ارزشمند است که این مدرسه ۱۱۰۰ سال است که زنده و پویاست و این بسیار ارزشمند است که یک نهاد اموزشی ۱۱۰۰ سال در حال پویایی و زندگی باشد. در کشورهای دیگر مثل انگلستان دانشگاهی مثل کمبریج با داشتن چند صده قدمت اکنون بسیار با اعتبار و شناخته شده اند در حالی که بسیار کمتر از مدرسه فخریه سبزوار قدمت دارند . مدرسه فخریه با سن و سال ۱۱۰۰ سال یکی از قدیمی ترین مراکز آموزشی دنیاست که بیشتر از بسیاری از مدارس و دانشگاه های دنیا زنده است و در حال زندگی و پویایی است.

مدرسه فخریه سبزوار2 مدرسه فخریه سبزوار قدیمی ترین مدرسه ایران

این مدرسه که به دلیل قرارگرفتن در نزدیکی میدان دروازه عراق سبزوار در منابع تاریخی به مدرسه دروازه عراق هم شهرت دارد بعد از سپری شدن چندین قرن از تأسیس آن درکهن شهر شیعه ایران ، همچنان با همان کاربری اولیه یعنی به عنوان مدرسه علوم دینی به فعالیت خود ادامه می دهد ، همینک قدیمی ترین حوزه علمیه خراسان نیز محسوب می شود.
مدرسه فخریه یا همان مدرسه دروازه عراق سبزوار که علمای بزرگی نظیر علامه امین الاسلام شیخ طبرسی دانشمند برجسته جهان تشیع و مولف تفسیر ارزشمند مجمع البیان برای مدتی در آن تدریس و سکونت داشته اند ، در طول تاریخ طولانی خود تا کنون چندین مرتبه مرمت شده و در دوران معاصر در جریان احداث خیابان بیهق بخش هایی از این مدرسه تخریب شده است. با این حال اساس بنا هنوز پای برجاست و در قسمت های باقی مانده تغییراتی اساسی نسبت به معماری اولیه پیدا نکرده است.

استاد پیرنیا پدر معماری سنتی ایران در پژوهشی که دربارهٔ مدارس سنتی ایران انجام داده است، مدرسه فخریه سبزوار را به شرح زیر توصیف کرده‌است:
قدیمی‌ترین مدرسه که تا بحال چند بار بازسازی شده‌است مدرسه فخریه سبزوار در شهر شیعه‌نشین سبزوار می‌باشد.
این مدرسه در خیابان بیهق سبزوار که بزرگترین خیابان تاریخی کشور است قرار دارد . اصل مدرسه از زمان فخر الدوله دیلمی است و با وجود اینکه بازسازی شده است ولی شکل کلی اولیه را دارد ، اتاقهای آن که در حال حاضر دراز هستند تناسب منطقی ندارند. ابعاد آن چیزی در حدود ۱ متر در ۵/۲ متر است که نشان می دهد پستو یا ایوانچه یا هر دو را داشته است . در چهار گوشه آن ، مسجد ، مدرس ، کتابخانه و سرویس ها قرار گرفته اند . هشتی آن به دو راهرو را داشته که وارد محیط می شده است.

گفتنی است مدرسه فخریه سبزوار بعد از میدان دروازه عراق و در حاشیه خیابان بیهق غربی قرارگرفته است و یکی از چند حوزه علمیه فعال این شهر محسوب می شود.

نحوه دسترسی به مدرسه فخریه

آدرس : شهر سبزوار، حدفاصل بین میدان دروازه عراق و چهارراه بیهق، مدرسه فخریه

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد