رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۹

كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

لینک این مطلب کپی شد!

كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع) ،یکی از کتابخانه های مهم است که سالانه هزاران نفر جویای علم و اندیشه از آن بازدید می کنند. این کتابخانه بیش از ۷ سال قدمت دارد و گنجینه مهمی از منابع نسخ خطی و قدیمی است که مورد توجه محققان و پژوهشگران است. این پژوهش در صدد آن است این کتابخانه و بخش های مختلف آن را معرفی و جایگاه ارزشمند آن را تبیین کند.

-آستان-حضرت-عبدالعظيم-حسنى-ع كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

در سال ۱۳۲۴ ه.ش مرحوم جواد مؤذنی ، موذن و خادم با سابقۀ آستان از وجود کتابخانه قبلی مطلع و موجودیت آن را با تولیت وقت، حاج سیداحمد هدایتی که خود فردی عالم و علاقمند به علم و ادب بود در میان گذاشته و خواستار احیای مجدد کتابخانه شد. حاج سیداحمد هدایتی با استقبال از این پیشنهاد، مرحوم جواد مؤذنی را همراه با فرزند خود آقای دکتر محمدعلی هدایتی استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران را مأمور تأسیس کتابخانه کرد.

با توجه به اینکه اطراف صحنهای مطهر مقبره های اشخاص و یا منزل بود، مکان مناسبی برای احداث کتابخانه در دست نبود؛ اما درصحن مطهر امامزاده حمزه، آب انباری وجود داشت که به دلیل عدم وجود لوله کشی درگذشته ، زائرین و مجاوران ، از آن آب استفاده می کردند، بنابراین روی آب انبار اتاقی به عنوان کتابخانه ساخته شد.
کتابخانه در ابتدا با خرید ششصد جلد کتاب از کتب مرحوم یدا… نظرپاک کجوری (از اساتید مدرسه سپهسالار) راه اندازی شد.از آن هنگام به بعد به کتابخانه توجه بیشتری شد و شمار زیادی منابع اهدایی نفیس و ارزشمند به کتابخانه افزوده شد.

-آستان-حضرت-عبدالعظيم-حسنى-ع2 كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

در سال ۱۳۳۹ ه.ش که ساختمان کتابخانه گنجایش کتابهای موجود را نداشت، یکی از افسران ارتش به نام سرتیپ محمد میمند، درضلع جنوبی صحن امامزاده حمزه ، ساختمانی دوطبقه در چهارصد مترمربع به عنوان مدرسه بنا کرد و پس از آن که مدیر کتابخانه شرایط محل کتابخانه را به وی گوشزد کرد، او نیز محل مدرسه را به عنوان کتابخانه تقدیم آستان کرد که در سال ۱۳۴۰ کتابخانه به محل مذکور منتقل و بازگشایی شد.

تا اینکه در سال ۱۳۶۶ به علت فرسودگی ساختمان و کمبود جا، کتابخانه تعطیل شد.شایان ذکر است که مرحوم جواد مؤذنی پنجاه سال در کتابخانه انجام وظیفه کرد و در این راه تالشی بی وقفه به عمل آورد . کتابهای آنجا را طبقه بندی کرد و سرانجام در اسفند ۱۳۷۱ ه.ش از دنیا رفت. پس از او فرزندش حسین مؤذنی به عنوان مدیر، ادامه دهنده ی راه پدر شد.
در سال ۱۳۷۰ ،بعد از انتصاب آیت ا… محمدی ریشهری به تولیت آستان در برنامه ی طرح توسعه ی آستان ، ساختمان فعلی با ۵ هزار مترمربع در سه طبقه و کلیه تجهیزات و امکانات پیش بینی شد و آخرین جابه جایی، در مهر سال ۱۳۸۱ ه.ش مصادف با نیمه ی شعبان ۱۴۲۳ ه.ق اتفاق افتاد و ساختمان فعلی کتابخانه مورد بهره برداری قرار گرفت و در تاریخ هفدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۳ شمسی توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری رسماً افتتاح گردید.

-آستان-حضرت-عبدالعظيم-حسنى-ع1 كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

مدیریت فعلی کتابخانه نیز از سال۱۳۸۹ با انتصاب آقای امیدعلی مقیمی توسط آقای سعید محمدی مدیرکل کتابخانه و موزه و اسناد آستان به فعالیت خود ادامه می دهد.

معرفی کتابخانه ی مرکزی

کتابخانه مرکزی به عنوان یک مرکز فرهنگی رو به گسترش و پویا ، محل تنویر و تعالی اندیشه های مشتاقان خود است. به دلیل وجود طالبان علم در کنار مرقد مطهر و توجهی که پژوهشگران شیعی به آن آستان مقدس دارند، آثار علمی نفیسی برای استفاده در آنجا گرد آمده است ، به نحوی که امروز به یک مرکز اطلاع رسانی پرثمر تبدیل شده است.
مراجعه کنندگان در سالنهای مطالعه برای درخواست کتاب، عنوان کتاب یا اطلاعات موردنظر خود را در سیستم بسته کاوش جستجو کرده و پس از بررسی نتایج ، با نوشتن نام و رده بندی کتاب در فیشهای مخصوص درخواست خود را مطرح میکنند. کتاب بعد از ده الی پانزده دقیقه در اختیار مراجعه کننده قرار می گیرد و امکان مطالعه ی آن در سالن وجود دارد. همچنین در بخشی از سالن مطالعه،مجله های مختلف و روزنامه های همان روز در داخل سالن قابل استفاده است. با توجه به اینکه بیشتر کتابهای کتابخانه وقفی است، امکان امانت دهی و خروج کتاب از کتابخانه وجود ندارد. همچنین در سالن مطالعه برادران و خواهران، یک کتابدار آقا و یک کتابدارخانم برای راهنمایی و پاسخگویی به افراد مستقر هستند. بخش مرجع در حال حاضر به علت کمبود فضا در این کتابخانه به صورت مخزن باز وجود ندارد؛ اما با توجه به اهمیت این بخش، این مسئله در دستور کار و برنامه های آتی کتابخانه گنجانده شده است که باراه اندازی کتابخانه سرتیپ میمند این مسئله حل خواهد شد.

-آستان-حضرت-عبدالعظيم-حسنى-ع3 كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *