رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ بهمن ۱۴۰۱

قله پازن پیر یاسوج

اشتراک گذاری

قله پازن پیر یاسوج یکی از قله های مرتفع دنا از رشته کوههای زاگرس واقع در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا یاسوج می باشد . قله واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد و بر روی مرز مناطق قشقایی اصفهان قرار گرفته است. پازن پیر در جناح جنوبی قپه های دنا و در جنوب گردنه بیژن قرار دارد و مرتفع ترین قله این منطقه است. سراسر جناح های غربی قله توسط دیواره های صخره ای و سنگلی پوشیده شده است. خط الرأس شمالی آن به قلل نول و گردنه دنگزلو و از جنوب به دشت بزرگ گرگی و جاده پادنا می رسد.

قله پازن پیر یاسوج

مسیر صعود به قله

از جمله ساده ترین و سهل الوصول ترین مسیرهای دستیابی، آبادی کوچکی به نام کاکان در سر راه شیراز می باشد. بر فراز این قسمت است که تنگ گاودانه ( محل نگهداری گاو ) و تمام سرچشمه های آب تنگ مهریون ( تنگ کبوتری ) که در مسیر جاده آسفالت یاسوج آب نهر مشخص است. دارای پارک کوچک و آب کافی برای استراحت مسافران عبوری است ، قابل رویت می باشد. تمام آب و برف زمستانی این ناحیه پس از ذوب از مسیر این تنگ به آب ، آب نهر ریخته می شود. درصورتیکه کوهنوردان بخواهند مسیر میان بر صعود به پازن پیر را انتخاب کنند. می توان چنین مسیری را از نظر زمانی نسبت به مسیر دشت مارپیچ ترجیح داد .

پس از استراحتی کوتاه گروه برای ادامه حرکت خود را آماده و از دو قسمت یخچالی فصلی گذشته تا به آخرین قسمت کِر خدا که اصطلاحا به دروازه معروف است. تنها راه ورود قله پازن پیر یاسوج می باشد. کِر خدا را به تنگ خرسی متصل می کند وارد میشویم. از کاکان مسیری توأم با اُفت و خیزهای فراوان را پشت سرگذارده، توسط وسیله نقلیه خود را به جناح جنوبی قله می رسانیم.

قله پازن پیر یاسوج

دشت گرگی

دو یال اصلی جنوبی پازن پیر هر یک در دو جهت متفاوت از قله آن منشعب می شوند. در میان خود دشتی وسیع را تشکیل می دهند. این دشت در انتها کمی پرشیب است و لکه برف بزرگی در میان آن ندیده می شود. در زیر این دشت که گرگی نامیده می شود. از وسیله نقلیه پیاده شده ، به سمت مرکز دشت کمی به سمت یال شرقی تر ارتفاع می گیریم. جویبار کوچکی به شکل رودخانه از برفچال به سوی دشت سرازیر گردیده است. هوای سرد و صاف و آبی یک دستی را پیش رو داریم. بر ارتفاع افزوده می شود. راه به صورت تراورس یالچه های خط الرأس شرقی بالا و پایین می رود. بالاخره بر بالای برفچال رسیده مسیر را به سمت چپ مایل شده و از شیب تندی به قله ۴۲۸۰ متری پازن پیر صعود می کنیم.

دیدار کیلومترها قلل برج مانند دنا در شمال و سوزنی رُنج در جنوب از دیدنی های فراز پازن پیر به حساب می آید. بهترین زمان برای صعود به قله پازن پیر یاسوج اوایل تیر ماه می باشد.

قله پازن پیر یاسوج

وضعیت قله پازن پیر یاسوج در زمستان

مسیر دشت گرگی به دلیل ریزش های متوالی بهمن به هیچ وجه برای صعود زمستانی مناسب به نظر نمی رسد. برای این منظور مسیر صعود از طریق دشت کِروخدا و گردنه دشت گرگی از طریق یال غربی مناسب تر می باشد. فتح قله ی پازن پیر برای همه کوهنوردان خوشایند است. بخصوص اینکه از فراز آن کل منطقه ی شهرستان یاسوج و قله های دیگر منطقه حفاظت شده دنا مثل نول یک و دو ، برف کرمو ،رمبسه که در همسایگی این قله قرار دارند مشاهده می گردد . دیدن دشت مارپیچ در بالای قله جلوه و زیبایی خاص خود را دارد .

قله پازن پیر یاسوج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *