جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قله دوبرادر در گیلاندره

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

قله دوبرادر در گیلاندره ، شهرستان کرج واقع شده است .روستای زیبای آتشگاه که در شمال غربی شهرستان کرج واقع شده با بهره مندی از مناظر طبیعی و آثار تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری البرز به شمار می رود که در صورت توجه بیشتر سالانه گردشگران بسیاری را پذیرا بوده و به رونق گردشگری استان البرز کمک می کند.
بخش گیلاندره کرج که قنات و روستایی کوچک مشابه نام خود در اشتهارد کرج هم دارد، در ۲۰ کیلومتری شمال‌غربی کرج و نزدیک ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت قرار دارد. گیلاندره پایان یک جاده کوهستانی و بن‌‌بست انتهای شهرک بهارستان بلوار اشتراکی کرج واقع شده است.

1گیلاندره قله دوبرادر در گیلاندره

بخش گیلاندره از همسایگان روستای آتشگاه است که از شمال به روستاهای نوجان و دروان، از جنوب باغستان، از شرق سیاهکلان و از غرب به برغان منتهی می‌شود.
از سمت شرق بخش گیلاندره می‌توانید با پیمودن حدود ۷ کیلومتر به قله «دو برادر» یا »دو برار» دسترسی پیدا کنید.روی قله دوبرادر در گیلاندره دو تپه مجاور هم با کمترین اختلاف ارتفاع وجود دارد که بسیار به هم شباهت دارند. به همین دلیل به دو برار مشهور شده‌اند و می‌توان گفت شکل ظاهری این کوه باعث نامگذاری آن شده است.

از ویژگیهای بارز این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور می باشد. و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج وجاده چالوس بخوبی نمایان است. دیگر ویژگی این قله مسیر های آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر است.
روی قله دو تپه مجاور به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برار مشهور شده اند ارتفاع یکی ۲۴۴۸ وارتفاع دیگری ۲۴۳۹ متر از سطح دریا است. در روی قله های دوبرار چند سوراخ چند متری حفر شده است که احتمالا این حفره ها یا جهت یافتن اشیا قدیمی کندوکاو شده ویا با توجه به قدمت این حفره ها جهت روشن کردن آتش و علامت دادن در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. در بخش دیگر این قله که به «دژ برار» مشهور است، باقی‌مانده‌های یک کتیبه تاریخی وجود دارد که گفته می‌شود از دوران ساسانی در آنجا حکاکی شده است.

مسافت رفت وبرگشت ازاین مسیر از میدان مجسمه تا قله دوبرار در حدود ۱۷ کیلو متر می باشد ولی چنانچه از طرف باغستان از روی خط الراس صعود کنید و از همان مسیر نیز برگردید چیزی حدود ۶ ساعت وقت نیاز دارید این مسیر از نظر مسافت کمتر از مسیر کوه نور میباشد علاوه برآنکه بکر تر نیز است.
از دیگر جاذبه هایی که در این روستا تاریخی می توان نام برد: تل مهدیخانی و دژ دو برار (دو بردار) از یادگارهای دوران ساسانی است که نیز وجود نشانه‌های آتشکده و گورستان قدیمی و سنگ‌های قرمز آتش‌زن و همچنین آرامگاه پیر پیران و درخت سرسبز، سماگاد با نزدیک به ۲ تا ۳ هزار سال عمر و نشانه دیرینگی و کهن بودن این روستاست.

2 گیلاندره قله دوبرادر در گیلاندره

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد