رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۹

قلعه هنجن نطنز

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه هنجن نطنز ، مربوط به دوره سلجوقیان به بعد است و در شهرستان نطنز، روستای هنجن واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۴۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.قلعه هنجن یکی از بناهای خشتی ارزشمند نزدیک ابیانه در ۲۰کيلومتری شمال غرب نطنز واقع شده است که در قرن هشتم هجری شمسی ساخته شده است. قلعه تاریخی هنجن روی تپه ای مشرف بر روستای هنجن و باغ های سرسبز اطراف آن بنا شده است .

-هنجن قلعه هنجن نطنز

هنجن نام یکی از روستاهای شهرستان نطنز است که در بخش مرکزی این شهرستان از توابع استان اصفهان واقع شده‌است. روستای هنجن نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز است، این روستا در ۲۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است. محور هنجن ابیانه بعنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان مصوب گردیده است و روزانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این محور عبور، و از روستاهای موجود در این محور که همه آن‌ها جزء روستاهای هدف گردشگری (بویژه روستای تاریخی ابیانه) هستند، دیدن می‌کنند.

متاسفانه قلعه هنجن تا حدودی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و افراد کمی از وجود آن اطلاع دارند. البته، در سال ۱۳۹۶ کوشش‌هایی برای مرمت این اثر باستانی صورت گرفت تا از بودجه اختصاص‌یافته به این قلعه، برای آواربرداری، مستحکم‌سازی دیوارهای سنگی و مرمت سقف‌های چوبی و دیوارهای خشتی آن استفاده شود.

-هنجن2 قلعه هنجن نطنز

هنوز هم بعضی از ساکنان روستای هنجن، از فضاهای تخریب نشده این قلعه ، برای انبار کردن محصولات مختلف کشاورزی خود استفاده می‌کنند.
قلعه هنجن حدود ۱۰۰ اتاق دارد و در گذشته به عنوان پناهگاهی در مقابل حملات اقوام مختلفی، چون مغول‌ها و افغان‌ها به شمار می‌رفته است. یکی از دلایل زیبایی این بنا، موقعیت آن است که بر بالای یک تپه واقع شده و چشم‌انداز بی‌نظیری به روستا و باغ‌های اطراف دارد که در فصول مختلف به انواع رنگ‌ها درمی‌آیند و هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

وسعت و ابهت قلعه هنجن، از ورای جاده هم کاملا به چشم می‌آید. این بنا حدود ۲۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و اگر زیرزمین را هم جزو طبقات حساب کنیم، در چهار طبقه ساخته شده است. البته طبقات بالا در طول زمان دچار نابودی و خسارت زیادی شده‌اند.سقف بعضی از اتاق ها ، خشت ضربی و برخی هم چوبی است.در های موجود در این بنا هر کدام به شیوه متفاوتی ساخته شده اند.بعضی از آن ها یک‌لنگه با قفل‌های چوبی و بعضی از آن ها دولنگه با قفل‌های آهنی و چوبی قرار دارند.همچنین ورودی هایی کوتاه هستند که برای ورود مجبور به خم شدن هستید.

در زیرزمین این بنا،تونلی به به طول ۲۵۰ متر قرار دارد که در میانه آن به یک دو راهی می‌رسید.یک راه به سمت «کشوره» می‌رفت که مکانی است در هنجن و راه دیگر به «برهل» می‌رسید که مکانی است در کنار قلعه هنجن. کاربرد این تونل در قدیم بسیار جالب است و گفته می‌شود که از راه اول برای رساندن اخبار مهم در مورد منطقه یا دشمنانی که قصد حمله داشته‌اند، استفاده می‌شد.برای پیش بینی در مواقع کمبود آب از مسیر دوم برای آوردن آب از «کومه برهل» به داخل قلعه استفاده می‌شد.

در واقع این مسیر به سرچشمه آن آب قنات «درب گنبد» می رسیده است.ارتفاع دیوار های قلعه به ۱۰ متر می رسد که راه را برای ورود دشمنان سخت می کرده است. برای جلوگیری از ورود دشمنان در قسمت ورودی قلعه هم از روش ویژه‌‌ای استفاده می‌شد. به این ترتیب که در این قسمت، چوبی با یک روکش آهنی وجود دارد که با میخ‌های بزرگی به در نصب شده است و چون طول میخ‌ها از ضخامت در بیشتر است، پس از نصب این روکش آهنی، قسمت اضافی میخ‌ها را پشت در خم می‌کردند تا دشمنان موفق به درآوردن این روکش نشوند و داخل نیایند.

-هنجن3 قلعه هنجن نطنز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *