جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه دختر کرمان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ فروردین ۱۳۹۷

در حومه شهرکرمان دو قلعه باستانی وجود دارد که هردو «قلعه دختر» نام دارند. یکی قلعه ای است که از گل ساخته شده و در ارتفاعات مابین زریسف و کوه مسجد صاحب الزمان بنا شده است.دیگری قلعه ای است سنگی که در شمال شهر و در دست چپ راهی که بزرند می رود واقع است و با جاده کمربندی شهرنزدیک به ده کیلومترفاصله دارد.در شمال جلگه شهر کرمان صخره ای سر به آسمان کشیده و قلعه دختر مورد بحث این نوشته بر قله این صخره بنا شده است.صخره ای که قلعه بر فرازش ساخته شده است در حدود چهارصد متر بلندی دارد و سطح بام آن بیش از بیست هکتار است

تنها راه بام صخره از تنگه باریکی است که در سایه انداز شمالی صخره می باشد. ظاهراً تنها راه رسیدن به محل قلعه از این تنگه است به همین مناسبت در دامنه صخره، استحکامات و دیوار و برجهای مفصلی جهت محافظت مدخل تنگه ساخته شده است.

طول دیوارهای محافظ مدخل تنگه نزدیک به نیم کیلومتراست و عرض پی سنگی آن از دو متربیشتراست.تا ارتفاع دو متر جرز را از سنگ بنا کرده اند و بر روی آن دیوار خشتی و گلی قطوری ساخته اند.

یکی از ویژگیهای این قسمت از قلعه طاق نماهائی است که دورتا دورمحوطه را فرا گرفته و همه آنها در واقع پنجره های باز و بدون در می باشد.درداخل این محوطه بسیار وسیع آثارچند عمارت کوچک گلی دیده می شود.

دروازه محوطه رو به شمال باز می شود و خرابه های برجهای محافظ هنوز پابرجا است و محل دروازه را دقیقاً مشخص می کند.شیب محوطه محصور در برج و باروی مدخل قلعه زیاد و تند است و بعد از چند دقیقه راه رفتن شمرده بمدخل تنگه می رسید. ازاین جا دید قسمتی از دیوارها و استحکامات اصلی قلعه شروع می شود

دو برج طویل که آثار یکی ازآنها با بیست متر ارتفاع هنوز وجود دارد،دو طرف مدخل تنگه را محافظت می نموده است.از این دو برج فقط دو «واشدگاه» به صورت و دایره باقی مانده است.بلافاصله بعد از این دو واشدگاه تنگه بدل بشکافی می شود که صعود ازآن فقط با سبک صعود از ته چاه ممکن است.ازهمین جا ابتدای ساختمان پله عظیم چند صد متری و با عرض گاهی سه یا چهار مترشروع می شود.درحدود پنجاه مترارتفاع بالاتر پله کان به کلی فرو ریخته و راه قطعه شده است.بایستی با سرانگشتان دست و پا چند متری ازدیوار سنگی تقریباً عمودی بالا رفت و آنگاه به آرامی ازروی سنگی صاف و لغزنده بدست راست خزید و بازچند متری با نوک انگشتان دست و پا بالا رفت،آنگاه بقایای پله کان دوباره پیدا می شود و بقیه راه مثل آب خوردن سهل و ساده است.شیب پله کان معقول و حساب شده است.چهارپا،به خصوص قاطربه آسانی ازآن می گذرد.بعد از چند دقیقه دو راهی پیدا می شود که یک راه آن ادامه پله کان است و دیگری «پاطاقی»است که به طورمتوسط دو متر عرض دارد و طولش از نیم کیلومتر زیادتر است. دراینجا هم باقی مانده برجهای محافظ دیده می شود

اگر درپا طاق بین پنجاه الی صد متر پیش برویم منظره جالب و دیدنی قسمتی از برج و باروی واقع درسایه انداز شمالی صخره دیده می شود که وسعت آن حیرت انگیز است. پله کان چند دقیقه دیگر ادامه می یابد، ناگهان دیوار سنگی حجیمی راه را قطع می کند این دیوار،جدا یکی ازدهها مخزن بزرگ آب قلعه است.

در قلعه، مخازن آب متعدد بنا شده است که ظرفیت بعضی ازآنها چند صد هزار لیتر آب است. اگرارتفاع خاکی که در سمت راست این دیوار وجود دارد بالا روید بعد از چند لحظه وارد قلعه می شوید.

صخره را به دو قسمت سایه اندازجنوبی و سایه اندازشمالی می توان تقسیم نمود. پهنای سایه اندازجنوبی صخره از سایه انداز شمالی کمتراست.سایه انداز شمالی از دو دره موازی ساخته شده است.دراین دره ها که بزرگترآنها را دره الف و کوچکتر آنها را دره ب خواهیم خواند آثار ساختمانی جالبی وجود دارد.بر فراز یالی که این دو دره را از هم جدا می کند آثار چند مجموعه ساختمانی دیده می شود آثار باستانی موجود در قلعه را به طریق زیر می توان درجه بندی نمود

۱-برج و بارو و استحکامات، ۲-ابنیه مسکونی، ۳- مخازن آب

۱- برج و بارو و استحکامات

محیط برج و بارو و استحکامات قلعه که به علت طبیعی صخره به صورت دائره کاملی است بیشترازسه کیلومتراست.دراغلب نقاط دیوار صخره به صورت سطح استوانه است.

دیوارها و برجها همه از سنگ و ملاط بنا شده اند و در ساختن آنها هیچگونه سر هم بندی و اهمال نشده است.دردره الف بر لب پرتگاه و کنارآخرین مخزن آب که به شکل دایره است بنای سنگی عظیمی باقی مانده است که ازنظرسطح و حجم دست کم از نمای جنوبی عمارت موزه ایران باستان در تهران ندارد.کسانی که با سبک معماری و ساختمانی بناهای سنگی درکوهستانهای ایران آشنا می باشد از درجه دقت و ظرافتی که در ساختمان این بنا بکار رفته تعجب می کنند.انحنای ملایم و متناسبی که به زوایای جرزها داده اند به بنا حالتی مجسمه وار داده است.

شاید علت این همه توجه و دقت به این بنا آن بوده است که نزدیک به هفتاد درصد از مخازن آب قلعه دراین دره واقع شده است. انبوه سفال شکسته که درنزدیک این بنا و در جوار مخزن آب دایره شکل دیده می شود می تواند قرینه این مطلب باشد که محل تقسیم آب آشامیدنی دراین نقطه بوده است.

قلعه دختر 1 قلعه دختر کرمان

قلعه دختر 2 قلعه دختر کرمان

قلعه دختر 3 قلعه دختر کرمان

%name قلعه دختر کرمان

قلعه دختر 6 قلعه دختر کرمان

قلعه دختر قلعه دختر کرمان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • هخامنش کرمان

    عکس ۱ و ۳ ددژ اردشیر ساسانی در کرمان است!

    ۲۹ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • محمد

    یه قلعه تاریخی هست.که .قدمتش برمی گردد به دوره ساسانیان

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • هخامنش کرمان

      دوران بلاش پنجم اشکانی

      ۲۹ مهر, ۱۴۰۰
  • مهرنوش زاده رفيع

    در داستانهاي مربوط به اين قلعه گفته شده كه دختری بر آن فرمانروایی می‌کرده و با طلسمی که در دست داشته، مانع از فتح آن می‌شده است

    ۱۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    : این قلعه حدود ۲۲۰ پیش از میلاد، به هنگام فتح کرمان به دست اردشیر بابکان در منطقه‌ای به نام “گواشیر” و مرکز ولایت کرمان بوده است. این قلعه که در بیشتر تواریخ به نام “قلعه کوه” از آن یاد شده است، امروز فقط به نام قلعه دختر خوانده می‌شود و بر فراز صخره‌ای از سنگ قرار گرفته و بقایای آن هنوز نیز مایه شگفتی بینندگان است‌.

    ۱۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد