رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

قلعه خیبر روانسر

اشتراک گذاری

قلعه خیبر روانسر یا محوطه باستان شناسی تپه خیبر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است. در شهرستان روانسر، جلگه ماهیدشت واقع شده است . این محوطه تاریخی و باستان شناسی در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه خیبر روانسر

مُهر کتیبه‌دار قلعه خیبر

در کاوش‌های باستان شناسی سال ۱۳۹۷ در قلعه خیبر روانسر ، مهر استوانه‌ای کتیبه‌داری به خط میخی کشف شد. در ۲۰ دی ۱۳۹۹ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت این مُهر در فهرست آثار ملی خبر داد. مردم محلی در بازدیدهای خود مواد فرهنگی و اشیاء مهمی را به صورت سطحی یافته اند. که در میان آنها پیکرک های گلی حیوانی و اشیاء فلزی و مُهر استامپی و استوانه ای وجود دارد. برخی از آنها دارای کتیبه هایی به خط میخی هستند. شاید از همه مهمتر تکه ای از یک گِل نوشته به خط میخی است که برای دومین بار در غرب ایران نمونه هایی از آن بدست آمده است.

بررسی بقایای جانوری محوطه نشان می دهد که گونه های متعددی در اینجا شکار و صید شده و بخش قابل توجهی نیز توسط اهالی پرورش داده شده است. بررسی ها و مطالعات تخصصی صورت گرفته توسط دکتر حسین داودی نشان می دهد که بیشترین بقایای جانوری کشف شده مربوط به گاوسانان و گوسفندسانان است . در میان بقایای مطالعه شده بخشی از بقایای اسکلت شتر به دست آمده است. احتمالا برای اولین بار است که در محوطه ای در غرب زاگرس بقایای شتر کشف می شود. این یافته برای درک وضعیت پوشش گیاهی و جانوری و وضعیت اقلیمی منطقه در دوره باستان جالب توجه خواهد بود.

براساس مطالعه باستانی گیاه شناسان وجود شواهد زغال چوب به بازسازی بخشی از چشم انداز منطقه کمک کرده و تاکنون بقایای زغال چوب درختان پسته کوهی (بنه) و بادام کوهی شناسایی شده است.

قلعه خیبر روانسر

قلعه خیبر روانسر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *