رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آذر ۱۴۰۱

قلعه‌گنج ، سرزمین گنج‌ها

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه‌گنج همچون نامش سرزمینی از گنج‌هاست، طبیعت گرمسیری همراه با مردمان خونگرمی که چون نخل‌های استوارش شهره به مهمان‌نوازی‌اند. شهرستان قلعه‌گنج در فاصله‌ی ۴۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان واقع شده است. نام قلعه‌گنج از دو بخش قلعه به معنای برج بارو و گنج به معنای دفینه و ارزش‌های باقیمانده از گذشته‌های دور آمده است. وجود قلعه‌های متعدد در این شهرستان و آثار به دست آمده از تپه‌های تاریخی و زمین‌های این منطقه حتی در روزگاران گذشته موجب شده تا این نام برای منطقه انتخاب شود.

-سرزمین-گنج‌ها قلعه‌گنج ، سرزمین گنج‌ها

جاهای دیدنی قلعه‌گنج

چشمه آبگرم مرتفع علی چاه نوروز

این چشمه در منطقه‌ی قلعه‌گنج نزدیکی آبادی چاه نوروز در سمت راست جاده قلعه‌گنج به منوجان قرار دارد. و از جهت حوضه آب‌ریز به جازموریان تعلق می‌گیرد.

تالاب جازموریان

تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که هنوز به دلیل وسعت و گستردگی فراوان که میان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است . همچنان نقاط بکر و منحصربه‌فردی دارد که ناشناخته مانده است.برای رسیدن به این منطقه باید ۳۰۰ کیلومتر مسافت را از جیرفت تا منطقه صولان قلعه‌گنج و یک مسیر کویری را هم حدود ۴۵ دقیقه طی کرد و از آنجا تا آب‌سرخ جازموریان را با کمک اهالی منطقه، سوار بر شتر حدود ۵۰ دقیقه مسافت پشت سر گذاشت.

از جمله مناطق بسیار زیبا و ناشناخته این تالاب که در حوزه استان کرمان به شمار می‌رود منطقه‌ای است که بومیان محلی به آن زهون، کلپورکون می‌گویند. این منطقه می‌تواند مقصد مهمی برای گردشگران از سراسر ایران و سایر کشورها باشد از سویی مردم قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان بسیار مهمان‌نواز هستند و از نظر امنیتی هم منطقه امن و آرامی است و با یک برنامه‌ریزی منظم با رعایت مسائل محیط زیستی و احترام به طبیعت می‌توان گردشگری این دیار را متحول کرد.

در این منطقه آب تالاب به رنگ سرخ است که با وجود نخل‌های اطراف مناظر کم‌نظیری را در انعکاس آب قرمز رنگ به وجود آورده است. مطالعات جداگانه‌ای برای بررسی علت قرمز بودن رنگ آب در این منطقه انجام نشده است اما سرخی آب دریاچه‌ها در مناطق دیگر جهان و کشور می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله اشباع شدن شوری آب و شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکتری‌های هالوفیت‌ها از گروه هولوباکتریوم‌ها و هولوکوکوس‌ها باشد.

منطقه حفاظت شده مارز قلعه‌گنج

منطقه حفاظت شده مارز در حوزه آبریز جازموریان قرار دارد و آب و هوای آن در بعضی از روزها معتدل است. در فصل‌های پاییز و زمستان این منطقه محل مهاجرت هوبره‌هاست و حیوانات دیگری مانند خرس آسیایی، سبزقبای هندی و خدنگ در آن زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی این منطقه را درختچه‌های گرمسیری مانند گز وحشی، انجیر و زیتون تشکیل می‌دهند. تپه کلات مالک، زیارتگاه حضرت ابوالفضل (ع)، سنگ نوشته‌های تخت شاهو و قبرستان‌های قدیمی متعلق به دوران پیش از اسلام از مکان‌های دیدنی این منطقه حفاظت شده‌اند.

آب گرم مرتفع علی

در نزدیکی روستای چاه نوروز از توابع شهر گنج، چشمه آب گرمی قرار دارد که گردشگران بسیاری را به سمت روستا می‌کشاند. آب این چشمه قلیایی است و ۲۹ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. طبق گفته بعضی از مردم آب این چشمه خاصیت درمانی دارد اما بیشتر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستای چاه نوروز استفاده می‌شود. دسترسی به این چشمه از طریق جاده قلعه‌گنج به منوجان امکان‌پذیر است.

هتل کپری

هتل کپری قلعه‌گنج در سال ۱۳۹۵ به عنوان اولین هتل کپری جهان در منطقه قلعه گنج شروع به کار کرد. این هتل سنتی در شهر قلعه گنج آخرین نقطه استان کرمان، هم مرز با هرمزگان و در حاشیه تالاب جازموریان بنا شده است.

این هتل چهار ستاره کپری به شکل خانه‌های روستایی، نماد کپر را از فقر به ثروت تغییر داد. آفرود در شن‌زارهای کویری، شترسواری، پذیرایی شام در کویر و میوه فصل، بازی محلی رامازا، مشاهده منظره زیبای منطقه از بالای تخت ورزال که منظره‌ای منحصر به فرد از جنگل، کویر و تپه‌های شنی از امتیازات این هتل هستند.

روستای صولان از جاهای دیدنی قلعه‌گنج

این روستا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی در این شهر تاریخی به شمار می‌آید. روستای صولان در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر تاریخی قلعه‌گنج واقع شده است. و دارای جذابیت‌های طبیعی بسیار زیادی است نزدیک بودن یکی از تالاب‌های مهم با نام تالاب جازموریان موجب شده است تا جذابیت‌های طبیعی این روستا بیشتر و بیشتر شود. و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کند. این روستا دارای آب و هوایی گرم است این منطقه به دلیل کم‌آبی‌هایی که تحمل کرده در زمینه‌های کشاورزی خسارت دیده است. کشت محصولات در این منطقه گرمسیری از کرمان شامل محصولاتی همچون خرما، حنا، گندم و جو است.

این روستا از نواحی اطراف به مناطق مختلف و روستاهای دیگر متصل می‌شود که از این حیث جذابیت بیشتری برای گردشگران خود دارد. مهم‌ترین روستاهایی که در اطراف این منطقه واقع شده‌اند روستاهای توریگ دو، توریگ یک، پیرکرکان، توریگ سه و جنگل آباد هستند. این روستا دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و مورد توجه است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *