رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مهر ۱۳۹۸

قبرستان روستای کوشه

اشتراک گذاری

قبرستان روستای کوشه در یکی از روستاهای قشم به نام کوشه قرار دارد که یک قبرستان بسیار قدیمی است که محل دفن بسیاری از بزرگان و علمای جزیره در گذشته بوده است .جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران است که در تنگه هرمز قرار دارد. جاذبه ها و دیدنی ها در تور قشم فراوان است.قدمت جزیره قشم به سال های قبل از میلاد می رسد و به همین دلیل است که شما می توانید چندین گورستان متروکه را، در این منطقه مشاهده کنید. سیدمظفر، محله چاه بهار، محله مخابرات، زیرکوه، سرکوه کولغان، محله مسنی و همچنین روستاهایی مثل لافت، کوشه، توریان، جی جیان، تم سنیتی و گربدان بخشی از این گورستان ها هستند که قدمت های بسیار بالایی دارند.

در این روستا علاوه بر قبرستان کوشه , مقبره مخروبه شیخ برخ و نیز مسجد قدیمی و معروف برخ وجود دارد که می گویند بر روی آتشکده زرتشتیان بنا شده است. این مسجد در سال ۲۴۴ هجری قمری برابر با سال ۸۳۸ میلادی تعمیر شده است. به این ترتیب می توان گفت از زمان تاریخ تعمیر این مسجد تا به امروز، حدود ۱۲ قرن گذشته است!این گورستان، مسجد و مقبره معروف و قدیمی را که ساختمان اولیه آن را به اوایل قرن هجری نسبت می دهند، در حدود ۴۰ کیلومتری غرب قشم و در روستای کوشه، قرار دارد.
در اطراف این مسجد، قبرهای زیبایی با اشکال مختلف و متنوعی به شکل های استوانه ای و بادبانی وجود دارد که نوشته های بسیار قدیمی بر سطح این سنگ ها کنده کاری شده، که نشان از وجود مسلمانان در این منطقه بوده است. چرا که الفاظ و کلماتی برای سلام و درود به دوازده امام وجود دارد، برخی از نوشته های، صل علی امام محمد باقر(ع)، صل علی امام جعفر صادق (ع)، صل علی امام التقی(ع) و صل علی امام زین العابدین(ع) در دو طرف قبر ها، روی سنگ های استونه ای شکل که قرار دارد، کنده کاری شده است و جالب است که با گذشت زمان و وجود عوامل فرسایشی در این منطقه، همچنان صحیح و سالم بر جای ماده است.

قبرستان روستای کوشه

شما می توانید برخی از نقوش و نوشته های قدیمی که به نام خداوند متعال و امام علی (ع) به صورت درهم و در طرحی بسیار منظم، بر وری برخی از سنگ ها طراحی شده است را مشاهده کنید، این نقوش زیبا و جذاب از یک جهت الله و از جهت دگیری علی خوانده می شود .
در بعضی از سنگ های دیگر نیز، صفات خداوند متعال مانند، غفور، حلیم، رحیم و اسامی دیگرو حتی آیاتی از قرآن نوشته شده است. این قبرهای زیبا وکنده کاری شده به همراه طرح هایی از ستاره و گل، حاشیه های چینی با قدمتی نزدیک به بیش از هزار سال، در روستا همچنان پابرجاست.

قبرهای که مشابه آن ها را می توان در روستای گربدان با قدمت ۶۰۰ ساله و در کنار روستاهای توریان، تم سنیتی، رمکان، جی جیان را می توان دید. همگی این قبرها از نوعی خط نوی جنس سنگ برخوردار بوده اند که این ها، نشان از ورود حجاران معروف، در زمان ورود فرماندهان رسول اکرم(ص) به جزیره بوده است.
برای بازدید از این گورستان های تاریخی، می توانید با پرس و جو از افراد محلی به راحتی خود را به این مکان ها برسانید در هر گورستان سنگ های متنوعی وجود دارد که هر کدام دارای قدمت و تاریخچه خاص خود هستند. در کنار دیدنی های و جاذبه های قشم، بازدید از این گورستان ها نیز خالی از لطف نیست، بهتر است که کمی از وقت خودتان را برای رفتن به این مکان ها برنامه ریزی کنید.

قبرستان روستای کوشه  قبرستان روستای کوشه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *