جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار گرز رستم شهرکرد

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

غار گرز رستم شهرکرد (غار تانا) که از آن با عنوان غار تانا هم نام برده می شود با ۶ چاه مختلف به عنوان عمیق ترین غار استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است. وجود ستونهای استلاکتیتی، استلاگمیت ها، قندیلهای پفکی، خفاش، پروانه، حشره از نکات قابل توجه این غار است.

غار در منطقه ای که جنس سنگ های ان از کنگلومرا می باشد شکل گرفته و در حقیقت شکافیست در صخره های بسیار فرسوده کنگلومرائی که نفوذ آب در طول سالیان دراز به ان شکل و شمایل داده ، از این رو ریزش فراوان سنگ در اکثر قسمت های غار بویژه چاه دوم غار محسوس و غارنورد باید در این غار جانب احتیاط را بسیار نگه دارد . تعداد چاه ها شش حلقه است و چاه شماره ۵ با عمق ۷۰ متر که از دوقسمت تشکیل شده و دارای ۵ رول است که ژرفترین چاه تانا است.

قبل از این چاه که فرود ۳۵ متر اول ان کاملا معلق می باشد دو سوراخ و گربه رو بسیار تنگ وجود دارد که دومی دقیقا روی همین چاه ۷۰ متری است و در صورت بی احتیاطی امکان سقوط بسیار است . در اوسط مرحله دوم این چاه ساختار بدنه غار به گونه بسیار جالبی تغییر کرده و جنس ان به سنگ اهک تبدیل می شود و غارنورد را در غاری با سیستم غارهای منطقه غرب ( مثلا پراو ) قرار می دهد
در کل غاریست بسیار جذاب و در بر گیرنده عوارض جالب همچون تروارس ، چاه ، تنگناهای خرچنگ رو و سینه خیز ، حفره ، ، تالاری زیبا و جریان دائمی آب . از محل پارک خودرو ها تا دهانه حدودا یک ربع ساعت زمان لازم است و می توان از شهرکرد یک روزه از این غار که رول کوبی ان به روش استاندارد ( SRT ) تعبیه گردیده بازدید کرد. تیمی به سرپرستی خانم سمیرا زارعی و با حضور آقایان یوسف سورنی نیا به عنوان سرپرست فنی، سعیدمحمدی، مهرداد حاجی هاشمی، عبدالرضا ابراهیمی، ایمان حیدرزاده موفق شدند پیمایش غار گرز رستم (تانا) را در تاریخهای ۱ و ۲ دی ماه ۱۳۹۰ به پایان برسانند.

در ورودی شهرستان شهرکرد از سمت اصفهان پس از شهرک فرخ شهر وارد جاده تالاب چغاخور شوید، از روستای شمس آباد اگر قصد حرکت به طرف سر تشنیز را داشته باشید دو راه وجود دارد یک راه ورود به جاده ی اصلی شهرکرد شلمزار است . و راه دیگر جاده ی قدیمی شمس آبد سر تشنیز است که روستا های شمس آباد،سر تشنیز،خیر آباد را به هم وصل می کند . با ورود به این جاده ی قدیمی که پر از دست انداز هم هست مناظر جالبی پیش رو قرار می گیرد . یکی از این مناظر صخره ای سنگی است که همانند گرزی که به هوا بلند شده باشد خودنمایی می کند . مردم ساکن روستای سر تشنیز این صخره را به نام گرز رستم می شناسند.

مسیر خودروی شخصی در ورودی شهرستان شهرکرد از سمت اصفهان پس از شهرک فرخ شهر وارد جاده تالاب چغاخور شوید، از روستای شمس آباد اگر قصد حرکت به طرف سر تشنیز را داشته باشید دو راه وجود دارد یک راه ورود به جاده ی اصلی شهرکرد شلمزار است . و راه دیگر جاده ی قدیمی شمس آبد سر تشنیز است که روستا های شمس آباد،سر تشنیز،خیر آباد را به هم وصل می کند . با ورود به این جاده ی قدیمی که پر از دست انداز هم هست مناظر جالبی پیش رو قرار می گیرد . یکی از این مناظر صخره ای سنگی است که همانند گرزی که به هوا بلند شده باشد خودنمایی می کند . مردم ساکن روستای سر تشنیز این صخره را به نام گرز رستم می شناسند.

غار گرز رستم شهرکرد غار تانا 1 غار گرز رستم شهرکرد
غار گرز رستم شهرکرد غار تانا 2 غار گرز رستم شهرکرد
غار گرز رستم شهرکرد غار تانا 3 غار گرز رستم شهرکرد
غار گرز رستم شهرکرد غار تانا 4 غار گرز رستم شهرکرد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *