رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۴۰۳

غار سراب کبودر آهنگ

لینک این مطلب کپی شد!

غار سراب کبودر آهنگ که در ۸۷ کیلومتری شمال شهر همدان و در نزدیکی روستای سراب قرار دارد یکی از زیباترین غارهای استان همدان می باشد. تاکنون ۴۰ غار در استان همدان یافت شده که غار سراب گاماسیاب نهاوند یا غار سراب کبودراهنگ همدان یکی از آنها می باشد. نام این غار از روستایی که در آن واقع شده یعنی روستای سراب گرفته شده است و همچنین دلیل دیگر نام گزاری آن معنی لغوی کلمه سراب می باشد؛ سراب به جایی گفته می شود که آب فرو رفته در زمین، از بخش های آهکی آن به صورت چشمه خارج شود.

-سراب-کبودر-آهنگ غار سراب کبودر آهنگ

منطقه ای که غار سراب در آن قرار دارد از لحاظ غارزایی استعداد زیادی دارد. غار دیگر این منطقه که در فاصله شش کیلومتری از غار سراب قرار گرفته است، غار علیصدر نام دارد که خود یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در همدان می باشد. این غار در استان همدان و در سال ۱۳۴۰ کشف شد.

-سراب-کبودر-آهنگ1 غار سراب کبودر آهنگ

مشخصات غار

دهانه غار حدود ۳ متر طول و بیش از ۲ متر عرض دارد. در ارتفاع ۲۵۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این غار در زیر گسلی به طول ۱۰۰۰ متر ایجاد شده است. پایه غار از سنگ آهک و سنگ‌های دگرگونی تشکیل شده است. بخش بالایی غار آهکی بوده و بر اثر نفوذ و عبور آب اسیددار، تحلیل رفته و پایه شیستی آن باقی مانده است. این غار از تعدادی تالار دریاچه‌ای، دالان و دهلیز تشکیل شده است که به سبب گردش آب فوق اشباع از کلسیم بیکربنات در آن‌ها و جذب کلسیم کربنات، دارای لبه‌های قرنیز مانند می‌باشند.

در انتهای غار دریاچه‌ای به ابعاد ۱۵×۲۰ متر واقع شده و درون دریاچه تعدادی جزیره دایره مانند وجود دارد که بخشی از آن‌ها داخل آب بوده و منظره بسیار زیبایی را پدید آورده‌اند. به این بخش «تالار مرجان‌ها» گفته می‌شود. این بخش از غار از طریق دالانی مملو از آب به دریاچه مدور دیگری به ابعاد ۲۵×۲۰ متر می‌پیوندد که در حدود ۱۰ متر عمق دارد. این بخش از غار به وسیله دالانی ریزشی و پر پیچ و خم دوباره به تالار مرجان‌ها وصل می‌شود.

-سراب-کبودر-آهنگ2 غار سراب کبودر آهنگ

برای آشنایی بیشتر با شهر همدان پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی همدان را نیز مطالعه بفرمایید.

نکات ایمنی رفتن به غار سراب کبودر آهنگ

پیمایش این غار نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات و ابزار فنی و غارنوردی به همراه یک راهنمای ورزیده است. به علت گودبرداری کف استخر جلوغار، جهت استحصال آب بیش​تر یا شاید یافتن گنج، سطح ایستابی آن به اندازه ۱۶۰ سانتی متر افت داشته است. شرایطی را برای ریزش بعضی از بخش​های غار فراهم کرده است. لازم است بازدیدکنندگان تا زمان بالا آمدن آب از ورود به منطقه ریزشی انتهایی جداً خودداری کنند. زیرا حمل مجروح از انتهای غار به بیرون امری غیر ممکن است.
به علت گشاد کردن ورودی غار به طول حدود ۱۵ متر، در حال حاضر به علت بخار آب. هوای پرفشار داخل با هوای کم فشار بیرون به طور دائم مبادله و مقادیر زیادی آب به شکل بخار از غار خارج می​شود. بنابراین انتظار می​رود مسئولین حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی همدان در ابتدای ورودیِ غار اقدام به کشیدن دیواری زیگزاگ مانند کنند تا از خروج بخار و خشک شدن غارسنگ​ها جلوگیری شود.

-سراب-کبودر-آهنگ3 غار سراب کبودر آهنگ

نحوه دسترسی

غار سراب در ۸۷ کیلومتری شمال همدان و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. دهانه غار در کنار دریاچه جلوغار، واقع در یک کیلومتری روستای سراب. در ارتفاع ۲۲۰۰ متری سطح دریا، و به سوی شمال و مشرف به دریاچه است.

-سراب-کبودر-آهنگ4 غار سراب کبودر آهنگ

-سراب-کبودر-آهنگ5 غار سراب کبودر آهنگ

-سراب-کبودر-آهنگ6-e1712997364634 غار سراب کبودر آهنگ
-سراب2 غار سراب کبودر آهنگ

-سراب10 غار سراب کبودر آهنگ

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    از محل های بسیار زیبای این غار میشه به چشم های شبز و نمای بشقاب پرنده اشاره کرد

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *