رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ آبان ۱۴۰۱

عوارض زیاده روی در خوردن زیتون و روغن زیتون

اشتراک گذاری

عوارض زیاده روی در خوردن زیتون و روغن زیتون برای بدن را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . در مطالب قبلی از خواص و فواید بی نظیر زیتون ، این میوه مفید و خوشمزه صحبت کردیم در این مطلب با عوارض زیاده روی در خوردن زیتون و افرادی که نباید آنرا مصرف کنند آشنا می شویم .

مضرات زیتون

چرا مصرف زیاد زیتون مضر است؟

وقتی صحبت از غذا ها و میوه‌ های چرب به میان می آید، برخی از آنها شهرت بیشتری دارند. برخی مانند زیتون حاوی اسید های چرب امگا ۳ هستند. به این چربی ها، معمولا «چربی‌ های سالم» گفته می ‌شود و دلیل خوبی هم دارند. طبق اظهارات مرکز ملی سلامت کامل و یکپارچه (NCCIH) که طبق تحقیقات در حال انجام، به نظر می‌ رسد غذا های حاوی این چربی‌ها (اسید های چرب امگا ۳) به طور متوسط ​​سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. حتی ممکن است به بهبود علائم آرتریت روماتوئید هم کمک کنند.
با این حال، وقتی اکثر مردم زیتون می ‌خورند، فقط خود میوه هسته‌ دار را نمی‌خورند. بلکه همه چیزهایی را که فرآوری شده و بسته‌بندی شده است، مصرف می کنند. زیتون حاوی مقدار بسیار زیادی از چربی های سالم است. در این میوه، عناصر کمیاب و فلزات سنگین و ترکیبی به نام آکریل آمید وجود دارند که در حال حاضر ارتباط احتمالی با سرطان های خاص در آن ها، در حال بررسی است. با این حال، هر چقدر این کلمات ترسناک به نظر می رسند، ولی هیچ مشکل ثابت شده ای در مورد فلزات کمیاب یا آکریل آمید در زیتون وجود ندارد. در اصل خطر واقعی، خوردن بیش از حد زیتون است.

مضرات زیتون

مراقب میزان سدیم موجود در زیتون باشید

هنگام بررسی و تجزیه ارزش غذایی و محتوای تغذیه ای زیتون سبز، با یک عدد مواجه می شویم که کمی تکان دهنده است. بله، میزان محتوای سدیم موجود در این میوه، در لحظه اول شما را متعجب می کند. فقط یک عدد زیتون سبز حاوی ۱۱۰ میلی گرم سدیم است. ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما دو عامل وجود دارد که این عدد را نسبتا نگران کننده می کند.
اولین مورد این است که افراد کمی فقط یک زیتون می خورند. معمولا وقتی کسی به جای روغن زیتون، زیتون می خورد. آن را به عنوان چاشنی یا بخشی از غذایی سرو می کنند که حاوی زیتون های زیادی است، نه فقط یکی. اما موضوع مهم تر این است که چگونه این ۱۱۰ میلی گرم در مصرف روزانه سدیم پیشنهادی بزرگسالان انباشته می شود.

مضرات زیتون

میزان مصرف روزانه مجاز سدیم چقدر است؟

حداکثر میزان توصیه شده روزانه برای مصرف سدیم یک بزرگسال ۲۳۰۰ میلی گرم است. بر اساس پژوهش های آزمایشگاهی، تعداد دو تا سه عدد زیتون سیاه می تواند تقریباً ۵ درصد از مصرف روزانه توصیه شده یک فرد را تشکیل دهد. البته بهتر است خیلی نترسید چون مصرف روزانه سدیم بیش از میزان توصیه شده، اگر هر از گاهی اتفاق بیفتد، مشکل خاصی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر عاشق زیتون هستید، هر چند وقت یک بار از آن لذت ببرید. اما خوردن منظم سطوح بالای سدیم می تواند اثرات مخربی بر سلامت شما داشته باشد.
انجمن قلب آمریکا بیان می کند که رژیم غذایی سرشار از سدیم با سکته مغزی، سرطان معده، بزرگ شدن قلب، بیماری های کلیوی و سردرد مرتبط است. بنابراین اگر زیتون را جزئی از رژیم غذایی خود قرار می دهید، سطح سدیم را مد نظر داشته باشید تا از خطرات ناسالم خوردن زیاد جلوگیری کنید.

عوارض و مضرات زیتون بر قند و فشار خون

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما زیتون سبز در واقع می تواند سطح قند خون را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. بنابراین می تواند شما را مستعد ابتلا به برخی از انواع عوارض سلامتی، از جمله تعریق بیش از حد، افت قند خون، لرزش و احساس ضعف کند. در حالی که اعتقاد بر این است که زیتون قلب را سالم نگه می‌دارد، برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که مصرف بیش از حد آن می‌ تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. و شما را در برابر برخی از مشکلات سلامتی از جمله سبکی سر، سرگیجه، نارسایی کلیه و سکته آسیب‌ پذیر کند.

زیتون احتمال التهاب را افزایش می دهد

از آن جایی که زیتون سرشار از چربی است، احتمال ابتلا به التهاب را افزایش می دهد. اساسا، زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک است که نقش کلیدی در آزاد سازی لیپوپلی ساکاریدها (LPS) از روده به جریان خون دارد. از طرفی هر چه LPS در خون شما بیشتر باشد، میزان التهابی که ایجاد می شود، بیشتر می شود.

عوارض و مضرات زیتون برای قلب

در حالی که گفته می شود مصرف روغن زیتون سبز خوب است، اما واقعیت این است که روغن زیتون سبز مانند سایر محصولات فرآوری شده است. این فرآورده زیتون تا حدی تحت فشار و حرارت بالا، هیدروژنه یا تصفیه می شود و ساختار مولکولی آن را تغییر می کند. در نتیجه اسید چرب امگا ۳ سالم موجود در آن سوخته می شود و از بین می رود. این عامل می تواند با کاهش کلسترول خوب و سپس افزایش کلسترول بد، بر سطح کلسترول در جریان خون تأثیر بگذارد. در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را طی دراز مدت افزایش دهد.

به بیان بهتر روغن زیتون می تواند باعث ایجاد بیماری های مرتبط با چربی های ترانس و اشباع شوند. روغن زیتون سرشار از چربی تک اشباع شده زیادی است، که استفاده از تنها ۲ قاشق غذا خوری از آن در یک وعده، به معنای دریافت مقدار زیادی اسید های چرب اشباع شده است. که چندین برابر بیشتر از سایر غذاها است. به طور کلی، مقادیر بسیار بالای چربی های اشباع شده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند چاقی، تصلب شرایین، سکته، حمله قلبی و انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

مضرات زیتون

عوارض و مضرات زیتون برای سیستم گوارش

میزان بالای چربی موجود در زیتون باعث ایجاد مشکلات و اختلالات گوارشی مانند اسهال می شود. وقتی زیتون را در مقادیر زیاد مصرف می کنید، سیستم گوارش بدن شما قادر به هضم کامل آنها نخواهد بود. بنابراین به طور معمول منجر به اسهال جزئی تا متوسط ​​می شود. احتمالا شنیده اید که زیتون و روغن آن جزو موادی هستند که می توانند یبوست را کاهش داده و به عنوان یک ملین طبیعی به کار بروند. اما بد نیست بدانید گاهی اوقات مصرف بالای روغن زیتون می تواند وضعیت سیستم گوارش را بدتر کند.

عوارض و مضرات زیتون برای زنان باردار

هرچند توصیه های زیادی برای مصرف زیتون توسط زنان باردار و مادران شیرده وجود دارد. مزایای سلامتی این میوه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. اما تبعات استفاده زیاد از زیتون، برای این گروه، خطرناک تر و پر ریسک تر از دیگر گروه ها است. یک از عوارض و مضرات زیتون برای زنان باردار و شیرده، کاهش قند خون و حتی کاهش شیر مادر است. از سوی دیگر، میزان سدیم بالا در زیتون، گاه باعث ایجاد تورم در دست و پاهای زنان باردار خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که علاوه بر تعادل در مصرف آن، در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید.

مضرات زیتون

عوارض و مضرات زیتون برای دیابت

کاهش قند خون در اثر خوردن مصرف زیاد زیتون و حتی روغن آن، یکی از عواملی است که می تواند برای بیماران دیابتی ایجاد مشکل کند. از سوی دیگر، مصرف زیتون در کنار داروهای مخصوص فشار خون یا قند خون ممکن است باعث ایجاد برخی اثرات جانبی شود. بنابراین در مصرف زیتون در کنار داروهای ویژه این بیماری ها، باید احتیاط لازم را به عمل آورید.

عوارض و مضرات زیتون برای کودکان

احتمالا کودکان به زیتون علاقه خاصی نشان می دهند. اما به عنوان والدین کودک باید مراقب باشید که احتمال ایجاد حساسیت در کودکان بر اثر خوردن زیتون وجود دارد. هر چند این گزارش ها شایع و زیاد نیستند ولی مصرف متعادل آن، می تواند به جای ایجاد حساسیت، مواد مفید را به بدن فرزندتان برساند. در صورت بروز هر گونه حساسیت حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض زیاده روی در مصرف روغن زیتون

این روغن بسیار معروف می تواند اثرات مثبت و منفی برای هر فرد داشته باشد. روغن زیتون هیچ استثنایی نمی شناسد و گاهی اوقات اثرات جانبی خود را به طرز بسیار شدیدی نشان می دهد. این روغن فواید زیادی نیز برای سلامتی فرد دارد اما گاهی اوقات ممکن است که افراد از عوارض آن تعجب کنند و به همین دلیل در این قسمت تعدادی از عوارض روغن زیتون را برای شما بررسی کرده ایم.

آکنه

روغن زیتون یک روغن بسیار سنگین است و نمی تواند سریع جذب پوست شود. لایه ضخیمی از آن روی پوست باقی می ماند و در نتیجه منافذ پوست را می بندد و بنابراین اگر مقدار زیاد از حد را روی پوست بزنید ، باعث می شود که به پوست شما بچسبد. و آلودگی ها را در آن به دام بیندازد و ماندن این آلودگی ها روی پوست می تواند باعث به وجود آمدن آکنه و لک های پوستی شود.پس توصیه ما به شما این است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

استفاده از روغن زیتون دو بار در هفته می تواند برای مرطوب کردن و لطیف کردن پوست کافی باشد. و اگر پوست چربی دارید ، بهتر است که هرگز روغن زیتون را استفاده نکنید زیرا چربی پوست شما با چربی این روغن افزایش پیدا می کند و در نتیجه آلودگی ها روی پوست تا مدت زمان زیادی باقی می مانند و ظاهر آن را دچار مشکل می کند.

مضرات زیتون

آلرژی با مصرف روغن زیتون

بسیاری از افراد بعد از استفاده از روغن زیتون علائم آلرژی را از خود بروز می دهند.اگر شما هم یکی از آن افراد هستید، پیشنهاد ما به شما این است که دیگر از این روغن استفاده نکنید. روغن زیتون می تواند باعث حساسیت های شدید مثل خارش پوست، اگزما و مشکلات تنفسی و غیره شود که معمولاً این علائم بعد از چند دقیقه مصرف روغن زیتون خودشان را بروز می دهند. افرادی که نسبت به استفاده از روغن زیتون روی پوست حساسیت داشته باشند، حتماً با خوردن آن نیز این حساسیت را نشان می دهند. در صورت مشاهده علائم آلرژی بعد از مصرف روغن زیتون حتماً به پزشک مراجعه کنید و به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است که از به وجود آمدن وضعیت های خطرناک باید هرچه سریع تر پیشگیری کنید.

تحریک پوست از عوارض روغن زیتون

همان گونه که قبل از این گفتیم، افراد با پوست چرب باید از مصرف روغن زیتون خودداری کنند. روغن زیتون می تواند باعث تحریک پوست در این افراد شود زیرا چربی آن به شدت با چربی طبیعی پوست واکنش نشان می دهد و باعث خارش قرمزی و تحریک می شود.

تحریک پوست نوزاد یکی از عوارض مصرف روغن زیتون

نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و استفاده از روغن زیتون روی پوست آن ها کمی خطرناک است. این موضوع می تواند باعث خارش، قرمزی و تحریک پوست شان شود و به همین دلیل هرگز نباید از روغن زیتون برای پوست نوزادان تازه متولد شده استفاده کنید.

می توانید از روغن های دیگری که امنیت آن ها تضمین شده است استفاده کنید. مثل روغن نارگیل اما اگر حاضرید این ریسک را بپذیرید و فقط مایل به استفاده از روغن زیتون هستید، حتماً از نوع گیاهی با کیفیت بسیار بالای آن استفاده کنید.

نامناسب بودن روغن زیتون برای پوست خشک

نمی توان گفت که روغن زیتون برای همه پوست های خشک مناسب می باشد و بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیدند که ماده ای به نام اولئیک اسید در روغن زیتون وجود دارد که مسئول از بین بردن رطوبت طبیعی پوست است. اگر پوست خشکی دارید، از این روغن استفاده نکنید.

مضرات زیتون

جوش های سرسیاه با استفاده از روغن زیتون

افرادی که پوست به شدت چرب و چسبناکی دارند. بعد از استفاده از روغن زیتون متوجه افزایش جوش های سر سیاه روی پوست خود می شوند. همان گونه که قبلا توضیح دادیم، پوست چرب می تواند آلودگی ها را به دام بیاندازد و این آلودگی ها به شکل های مختلف مثل جوش سرسیاه خودشان را نشان می دهند.

بیماری های مربوط به چربی های اشباع

روغن زیتون منبع غنی از چربی های تک رشته ای اشباع شده می باشد و هر قاشق غذاخوری از روغن زیتون حاوی ۱۴ درصد چربی اشباع شده و ۱۲۰ کالری است. و همان گونه که می بینید مقدار کالری و چربی این ماده بسیار زیاد است.مصرف روغن زیتون به طور منظم به صورت فرآوری نشده. می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مثل چاقی ، حملات قلبی و سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

بیماری های مربوط به چربی های ترانس

روغن زیتون سرشار از هیدروژن می باشد که در اثر فشار و گرما نیز افزایش پیدا می کند. و این پروسه باعث تغییر ساختار مولکول ها شده و باعث می شود که اسید چرب امگا ۳ سالم در بدن فرد بسوزد. و همچنین می تواند سطح کلسترول را در جریان خون افزایش دهد. از طرفی کلسترول مفید را نیز از بین ببرد و این اتفاق خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد.

احتمال کاهش قند خون با مصرف روغن زیتون

این روغن می تواند قند خون را به پایین تر از سطح طبیعی برساند. روغن زیتون می تواند پایداری بدن نسبت به انسولین را افزایش دهد. که یکی از دلایل اصلی برای فعالیت های ضد سطوح قند خون می باشد. و مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند فرد را مستعد به ابتلا به مشکلات سلامتی مثل عرق کردن، ضعف و لرزش کند.

احتمال کاهش فشار خون با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون می تواند سلامت قلب فرد را تنظیم کند اما مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند باعث افت شدید فشار خون شود. این مشکل می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و باعث مشکلاتی مثل سرگیجه، ضعف، حملات و نارسایی کلیه شود.

التهاب

همان گونه که گفتیم روغن زیتون سرشار از اولئیک اسید می باشد که نقش حیاتی را در آزاد سازی لیپوپلی ساکارید ها ایفا می کند. این ماده پروتئینی سرشار از چربی می باشد. لیپوپلی ساکارید در خون بیشتر است و احتمال ابتلا به بیماری های التهابی توسط سلول های ایمنی افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن روغن زیتون می تواند التهابات مزمن را نیز افزایش دهد.

سنگ کیسه صفرا از اثرات جانبی روغن زیتون

یکی از جدی ترین اثرات جانبی روغن زیتون سنگ کیسه صفرا می باشد. اگر مستعد سنگ های کیسه صفرا هستید ، باید از مصرف این روغن خود داری کنید. کبد ما صفرا و زرداب هایی را تولید می کند که تجمع آن ها باعث تولید سنگ صفرا می شود و راه آن را می بندد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد بیش از اندازه از روغن زیتون استفاده کند که باعث تجمع چربی در این قسمت می شود.

اسهال با مصرف روغن زیتون

محتوای چربی بالا در روغن زیتون می تواند باعث اختلالات گوارشی و مشکلاتی مثل اسهال شود و همه ما می دانیم که ویژگی های روغن زیتون باعث شل شدن مواد درون روده می شود. پس زمانی که آن را به مقدار زیاد مصرف کنید. سیستم گوارشی تان کمی دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه با اسهال خفیف رو به رو خواهید بود.

کالری بالا روغن زیتون

افزایش وزن ناخواسته می تواند یکی از اثرات جانبی مصرف بالای روغن زیتون باشد. روغن زیتون مانند دیگر روغن ها حاوی چربی بالایی است و کالری بسیار زیادی دارد و ممکن است که با مقدار کمی از آن هم متوجه اضافه وزن خود شوید. حتی گاهی اوقات اضافه وزن ناشی از آن از مصرف قند ها نیز بیشتر است که در چنین مواردی هرگز نباید از روغن زیتون در پخت غذا استفاده کنید.

دراین مطلب با عوارض زیاده روی در خوردن زیتون و روغن زیتون آشنا شدیم پیشنهاد می کنیم با ۳۰ خاصیت شگفت انگیز زیتون هم آشنا شوید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *