رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت گلشن بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۴۰۰

عمارت گلشن بوشهر  متعلق به دوره قاجاری از نوع معماری بیت میلانی است که در نوع خود منحصر به فرد می‌باشد. عمارت گلشن در بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی واقع شدهاست . این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. عمارت گلشن ، بنایی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. واقع شدن عمارت گلشن در کنار ساحل باعث وزیدن نسیم دریا و باد شمال به داخل ساختمان می‌شود.

عمارت گلشن در منتهی الیه شمال شهر بوشهر، پشت اداره بندر در خیابان ساحلی واقع شده‌است. فاصله آن تا دریا فقط ۱۰ متر است. این عمارت تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی بوشهر به نام محله بهبهانی قرار گرفته که اطراف آن ساختمان‌های بافت قدیم وجود دارد. قدمت این بنا به ۱۷۰ سال پیش می‌رسد، و مربوط به شخصی تاجر به نام آقای گلشن بوده و کاربری مسکونی – تجاری داشته، سپس توسط آقای مهربان خریداری شده‌است.

-گلشن عمارت گلشن بوشهر

معماری بنا

ساختمان از سه طبقه تشکیل شده‌است. طبقه اول شامل آب انبار (برکه)، حمام، دست شویی، آشپزخانه و جای نگه داری خدمه و طبقات دوم و سوم جهت سکونت و پذیرایی و امور تجاری بوده‌است. عمارت گلشن از چهارطرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد. در طبقه سوم ضلع شمالی اتاقی ساخته نشده و این گوشه خالی است. این عمل به دلیل رساندن باد خنک شمال به داخل ساختمان بوده‌است. ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق‌ها اطراف آن می‌باشند که همگی با درهای دو لنگه با هم اربتاط دارند. درب و پنجره‌ها از جنس چوب ساج و دریایی و پوشش سقف از چوب چندل (صندل) است. سیستم خنک کننده ساختمان وجود درهای متعدد است. بیش تر اتاق‌ها پنج دری هستند و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. عمده مصالح ساختمانی عمارت گلشن بوشهر سنگ‌های مرجانی و رسوبات موجودات دریایی است.

-گلشن-1 عمارت گلشن بوشهر

کاربرد بنا

این بنا با مساحت ۱۲۳۰ متر مربع ( عرصه ۸۸۹ متر مربع، اعیان ۱۰۴۱ متر مربع) در حال حاضر با کاربری اداری فرهنگی مورد استفاده می‌باشد. از سال ۶۵ تا کنون که توسط میراث فرهنگی خریداری شده مرتب مورد تعمیر قرار می‌گیرد. البته شکل اولیه ساختمان حفظ شده است فقط مصالح پوسیده چون چندل‌های سقف تعویض شده و درهای پوسیده مرمت و تعویض شده است. نمای بیرونی سفیدکاری شده است. در سال ۷۷ مرمت بنا به شرح ذیل بوده است: مرمت نمای بیرونی ضلع جنوب شرقی، تعویض چندل‌های پوسیده در بنا، ترمیم نرده‌ها و آبچک‌های چوبی، تعویض هرب‌های چوبی، سنگ کاری حیاط و کف اتاق‌ها.

-گلشن-2 عمارت گلشن بوشهر

نحوه دسترسی

آدرس :منتهی الیه شمال شهر بوشهر ، پشت اداره بندر ، خیابان ساحلی

-گلشن عمارت گلشن بوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *