جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت باغ سپهدار قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۸ فروردین ۱۳۹۴

عمارت باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین واقع شده و منسوب به محمدولی خان سپهسالار تنکابی ملقب به سپدار اعظم از رجال معروف دوره قاجاریه می‌باشد. این عمارت که در باغی مشجر محصور شده متعلق به اوایل دوران پهلوی می‌باشد و از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفویه و قاجاریه یعنی کاخ چهلستون و مهمانخانه بزرگ قزوین الگوبرداری شده است. این بنا دارای دو طبقه می‌باشد. در طبقه همکف یک راهرو (یا سالن مرکزی) و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی این بنا دارای هفت ستون و دو ستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد. کف عمارت مقداری از کف حیاط بالاتر است.

این عمارت در طی جنگ جهانی اول توسط نظامیان روس و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که محمدولی خان تنکابنی به دولت بدهکاری مالیاتی داشت، این بنا به همراه دیگر املاک وی به تصرف دولت درآمد و در نتیجه عدم رسیدگی، دچار آسیب گشت. در سال ۱۳۳۵ خورشیدی این بنا مرمت شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده می‌باشد.

در این موزه ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم‌پاشی، گاوآهن، خرمن‌کوب، ترازو، حوض‌های سنگی جهت آبشخور چهارپایان، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در معرض دید عموم قرار دارد.

913 عمارت باغ سپهدار قزوین

922 عمارت باغ سپهدار قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *