جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت بادگیر تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۸

عمارت بادگیر یکی از عمارت های تاریخی پایتخت است که در ضلع جنوبی کاخ موزه گلستان قرار دارد؛ عمارت بادگیر تهران به دستور فتحعلیشاه قاجار در سال ۱۱۹۲ هجری شمسی ساخته شد و مظفرالدین‌شاه قاجار در «عمارت بادگیر» کاخ گلستان تاج‌گذاری کرد. نام عمارت بادگیر برگرفته از بادگیر بلند این ساختمان است.این عمارت به‌طور کامل به دستور ناصر الدین شاه بازسازی شد. پلان تالار اصلی این عمارت به صورت صلیبی بوده و این تالار با ارسی بسیار وسیع و زیبا به همراه تزئینات آیینه کاری و گچ بری آراسته شده‌است. برج‌های بادگیر تنها بادگیرهای تزئین شده با معرق در ایران می‌باشند.در زیر عمارت بادگیر یک اتاق تابستانی بزرگ قرار داشته که با جریان باد چهار برج بادگیر و با کمک حوضخانهٔ میانی که آب قنات شاهی در آن جاری بود، خنک می‌شد. در حال حاضر جریان آب به علت احداث مترو قطع گردیده‌است و از بادگیرها به صورت قبلی استفاده نمی‌شود.
تالار شاه‌نشین عمارت بادگیر- بخش اصلی عما‌رت- با ۹ ارسی تزئین شده است.۲ ستون گچی مار پیچ نقاشی شده به سبک دوره زندیه، کفپوش معرق هفت رنگ با طرح بته جقه و زرد رنگ و دیوارها و سقف آینه کاری و نقاشی شده، شامل تزئینات دیگر این تالار هستند.برج‎های بادگیر این عمارت در جایگاه تنها بادگیرهای تزئین شده با کاشی معرق در ایران قرار دارند. در زیر عمارت بادگیر یک اتاق تابستانی برزگ قرار داشت که با جریان باد در چهار برج بادگیر و با کمک حوضخانه میانی که آب قنات شاهی در آن جاری بود، خنک می‌شد.پادشاهان قاجار معمولا اگر در ایام تابستان در تهران بودند و به ییلاق نمی‌رفتند از این حوضخانه استفاده می‌کردند و تاج‌گذاری مظفرالدین شاه- ۱۲۷۴ هجری شمسی- نیز که مصادف با تابستان و گرمای شدید تهران بود در تالار همین عمارت بر روی تخت طاووس برگزار شد.بنا بر نوشته معیر الممالک در زمان ناصرالدین شاه در حوضخانه این عمارت انواع طیور زیبا ….. رها کرده بودند، در یک طرف عمارت مزبور نیز لانه و قفس هائی ساخته و پرندگان بسیار از هر قبیل در آن گرد آورده بودند و گاه هنگام دانه دادن به آنها شاه آمده به تماشا می ایستاد و با همراهان سخن از صید طیور و طرز بدام آوردن آنها می راند».

در حال حاضر جریان آب قطع شده و از بادگیرها نیز به صورت قبلی استفاده نمی‌شود و اتاق تابستانی بعد از مرمت زیاد به عکسخانه دوره قاجار تبدیل شده است.جلسات هیئت وزرا غالباً در عمارت بادگیر تشکیل می‌شد که اعضای آن نیز از در شمس العماره که در به نسبه بزرگی بود رفت و آمد می‌کردند و به در هیئت وزرا مشهور شده بود و اتومبیل رئیس الوزرا که تنها اتومبیل آن هیئت و ماشین کالسکه‌ای هفت نفره سیاهی بود جلو در توقف می‌نمود

آدرس
عمارت بادگیر در ضلع جنوبی کاخ گلستان واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

عمارت بادگیر 1 عمارت بادگیر تهران
عمارت بادگیر 2 عمارت بادگیر تهران
عمارت بادگیر 3 عمارت بادگیر تهران
عمارت بادگیر 4 عمارت بادگیر تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *