رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ تیر ۱۳۹۹

طرز تهیه قهوه عربی ؛ نوشیدنی اصیل اهوازی

اشتراک گذاری

قهوه عربی، یک نوشیدنی محبوب در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کشور ایران از جمله بوشهر، اهواز و بندرعباس است. این قهوه در کشورهای عربی، بیشترین مصرف را دارد و به همین دلیل به قهوه عربی معروف است. برای خلق قهوه عربی، دانه‌های قهوه باید تفت داده شده و به صورت بسیار ریزی آسیاب شوند. قهوه عربی با طرز تهیه‌ای ساده و آسان، بسیار شبیه به قهوه ترک است.

برای طعم دادن به قهوه عربی از ادویه‌هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل، میخک و زعفران استفاده می‌شود. قهوه عربی را معمولا در دله یا همان قهوه‌جوش عربی درست می‌کنند. دله، یک ظرف مخصوص آماده‌سازی قهوه است که در کشورهای عربی و جنوب کشور، برای تهیه قهوه و گرم نگه‌ داشتن آن، جهت پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود.

طرز تهیه قهوه عربی

همان‌طور که گفتم قهوه‌ی عربی بسیار به قهوه ترک نزدیک است. بنابراین نگران تهیه‌ی ابزار خاص برای دم کردن این نوع قهوه نباشید. اما اعراب به صورت سنتی و در مراسم رسمی، آن را با وسیله‌ای به نام دَلّه دم می کنند. بنابراین اگر دوست دارید قهوه عربی را دقیقا به روشی که چند صد سال سابقه دارد نوش جان و نوشیدنی¬‌تان را به تاریخ متصل کنید می توانید از دله استفاده کنید. اما اگر دنبال وسیله¬‌ای هستید که هم بتوانید به روش ترک و هم عربی قهوه را آماده کنید، توصیه‌ی ما جَذوه (همان قهوه‌جوش مسی خودمان!) است

طبق داستان‌های تاریخی، قهوه توسط فردی به نام «کلدی» (Kaldi)، چوپان یک گله بز کشف شد. او برای اولین بار، متوجه شد که خوردن میوه‌های حبه‌ای قهوه سبب می‌شود تا سطح انرژی بزها به ‌شدت افزایش پیدا کند.

پس از «کلدی»، یک راهب اعظم صومعه، شروع به انجام آزمایش‌هایی با استفاده از این حبه‌ها کرد و در نتیجه، یک نوشیدنی انرژی‌‌زا خلق شد. قهوه در قرن سیزده تا پانزدهم میلادی به خاورمیانه و آفریقای شمالی راه پیدا کرد و سپس در قرن‌های شانزده و هفده در ایتالیا و سایر مناطق اروپایی و آمریکا به محبوبیت رسید. بر طبق اسناد تاریخی، در سال‌های ۱۶۰۰ حتی یک درخت قهوه در بیرون آفریقا و کشورهای خاورمیانه و عربی کشت نشده بود. در حال حاضر، قهوه در سراسر جهان خورده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها به شمار می‌آید.

قهوه سنتی عربی از تاریخچه‌ای عمیق و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و به همین علت، در در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. قهوه عربی از قهوه عربیکا (Arabica) تهیه می‌شود. عربیکا و روبوستا (Robusta)، نام دانه‌های قهوه مشهور در جهان هستند. عربیکا، بیش از ۸۰ درصد قهوه جهان را تشکیل می‌دهد و در ارتفاع خاصی کشت می‌شود. جالب است بدانید که تمامی مزارع قهوه عربیکا در ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری قرار دارند. سرو قهوه عربی در بیشتر کشورهای خاورمیانه به‌عنوان بخش مهمی از مهمان‌‌نوازی و رسوم سنتی و صمیمانه بومیان منطقه به شمار می‌آید.

جهت آماده‌سازی قهوه از دو نوع ظرف خاص استفاده می‌شود. گمگم یا «قمقم»، ظرف بزرگ‌تری است که جهت آماده‌سازی اولیه قهوه و جوشاندن قهوه از آن استفاده می‌شود. دله در واقع، قهوه‌جوش کوچک‌تری است که برای سرو قهوه در مراسم‌های عربی به کار می‌رود.
دله یا قهوه‌جوش عربی، یک ظرف کوچک مسی غالبا طلایی‌رنگ است. از دله قهوه به عنوان نماد فرهنگی مردم عرب و یک وسیله پذیرایی در مراسم‌های رسمی کشورهای عربی، بین‌المللی و هیئت‌های دولت در خوزستان استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مجسمه ظرف دله قهوه را به صورت یک نماد فرهنگی در کشورهای عربی و همچنین در دو نقطه از شهرهای اهواز، آبادان و دیگر شهرهای جنوبی، در ابعاد بزرگ، در میدان شهر نصب کرده‌اند. مراسم قهوه‌نوشی نیز، یکی از آداب و رسوم اعراب اهواز است که هر سال در این شهر برگزار می‌شود و دله از جایگاه ویژه‌ای در این مراسم برخوردار است.

مواد لازم برای ۱ نفر

آب : ۱ فنجان آب
پودر قهوه: ۱ یا ۲ قاشق چایخوری
هل آسیاب‌شده: ۱ عدد
۱ عدد میخک آسیاب‌نشده
زنجبیل (اختیاری):نصف قاشق مرباخوری
چند عدد زعفران (اختیاری)
خرما، انجیر یا شیرینی‌های دیگر برای سرو

طرز تهیه

یک فنجان آب را داخل دله بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی آب یکی دو غل خورد، دله را به مدت ۳۰ ثانیه از روی گاز بردارید تا دمای آب، کمی پایین‌تر از نقطه جوش بیاید. این دمای ایدئال برای اضافه کردن پودر قهوه است.۱ تا ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه را به آب با دمای ایده ال اضافه کنید و هم بزنید. سپس دله را روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
اجازه دهید تا قهوه به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد. نشانه دم‌کشیدن قهوه، ایجادشدن تدریجی کف یا فوم قهوه روی دله و بالا آمدن پودر قهوه به روی سطح است. پس از دم کشیدن قهوه، آن را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید حدود ۱ دقیقه استراحت کند و در جایی ساکن بماند. سپس میخک، زعفران و ادویه دلخواهتان را به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید. اگر از هل استفاده می‌کنید، آن را با پشت قاشق یا هاون له کرده و سپس آسیاب کنید.
پس از افزودن ادویه، دله را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم گاز بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود. دله را از روی گاز بردارید و به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا پودر قهوه ته‌نشین شود. قهوه را در فنجان مخصوص قهوه عربی بریزید و سعی کنید که آنها را تا کمتر از نیمه پر کنید.قهوه عربی را همراه با خرما، انجیر یا شیرینی‌های دیگر سرو کنید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *