رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۴۰۱

طاق دوبرار سرخس

لینک این مطلب کپی شد!

طاق دوبرار سرخس یکی از ابنیه های مهم جاده باستانی ابریشم بوده است. طاق ها همچون سایر ابنیه این راه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کمک بسیاری به کاروانیان برای تشخیص مسیر حرکت می کردند. متأسفانه در حال حاضر تنها نمونه باقی مانده از این نوع بنا در ایران طاق دوبرار است که از لحاظ معماری به معماری دوره سلجوقی نزدیک است و در نود کیلومتری شهر سرخس در مجاورت تونل دوم محور شماره دو مشهد-سرخس قرار دارد. این اثر در میان تپه ها و کوه های مزدوران یا مزداوند واقع گردیده و از ابتدای روستای چکودر تا طاق دوبرار حدود ده کیلومتر فاصله است.

-دوبرار-سرخس طاق دوبرار سرخس

قدمت طاق دوبرار سرخس

در روایات تاریخی در توصیف این بنا آمده است “راه از مزدوران به صورت مارپيچ در شيبی تند به سمت شمال شرق ادامه يافته و پس از طی گدارها به بالای گردنه مزدوران می رسيده و در همان جهت بعد از عبور از پستی و بلندی هايی در فاصله حدود شش كيلومتری شمال شرق مزدوران از گردنه دوبرار عبور می كرده است. در گردنه دو برار يك عارضه بسيار مهم متعلق به دوره سلجوقی وجود دارد كه بهترين نشانه راه است و آن بقايای يك « ساباط » يا طاقی بر ميانه راه می باشد.” با توجه به اهمیت راه کاروانرو توس به مرو در قرون اولیه اسلامی، منطقی به نظر می رسد که برای هدایت کاروان ها و مسافران در راه های اصلی و فرعی، تاسیساتی ایجاد شده باشد.

شهرستان سرخس که در ابتدای مسير جاده ابريشم و از مبادی ورودی كشورهای آسيای ميانه و از شهرهای توريستی خراسان به شمار می آيد از مکانهای باستانی ایران زمین بوده و دارای آثار تاریخی متعدد می باشد. یکی از این آثار طاق دوبرار است که در مسیر جاده ابریشم ساخته شده بود و برای کاروانیان اهمیت بسیار داشت.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *