جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) قم

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) در ۵۵ کیلومتری جاده تهران و قم با ۲۲۰ هکتار مساحت واقع شده است. شهرکی که بر اساس مستندهای تاریخی زمان زندگی پیامبر از شهر مکه و مدینه ساخته شده بود. شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) یا شهرک نور بزرگترین شهرک سینمایی ایران به وسعت ۲۰۰ هکتار است که در جاده تهران-قم احداث شده است. شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) اولین بار برای ساخت فیلم محمد رسول‌الله به کارگردانی مجید مجیدی، مورد استفاده قرار گرفت و با پایان ساخت این فیلم در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳ رسماً در حضور خبرنگاران گشایش یافت. در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) دکور شهر های مکه ، مدینه و کلیسای بحیرا در شهر بصرای شام در مقیاس یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌است.
برای رسیدن به شهرک پیامبر اعظم که در آن فیلمبرداری فیلم سینمایی «محمد رسول الله» انجام شد باید ۷۰ کیلومتر از اتوبان تهران قم را پشت سر گذاشت تا به یک خروجی خاکی رسید. با ورود به این جاده، باز هم باید ۵ کیلومتر را در داخل کوه‌های اطراف قم پیمود تا به کوه‌های بلند رسید که با پشت سر گذاشتن آن ساختمان‌های شهرک مشخص می‌شود.

شهرک سینمایی پیامبر اعظم ص 1 شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) قم

این شهرک دو بخش دارد. بخش شرقی آن که قسمت اصلی شهرک را در بر می‌گیرد به شهر مکه، شعب ابی‌طالب و کلیسا بصرا اختصاص داده شده است و در قسمت غربی نیز شهر مدینه و غار حرا قرار دارد، اما آنچه که هر بیننده‌ای را در ابتدا دیدن این شهرک شگفت‌زده می‌کند، شباهت زیاد مکه با آنچه که در واقعیت وجود دارد، است. این شباهت کامل نشان می‌دهد که مجیدی دقت بالایی برای پیدا کردن لوکیشن مد نظر خود‌، انجام داده است.
دروازه بزرگ شهر مکه و چشم اندازی از بیابانی گسترده با خانه های کاه‌گلی کوتاه قد و در ادامه نمایی از شکوه و عظمت کعبه خانه خدا زیباترین تصویری است که بدو ورود به شهرک پیامبر اعظم (ص) به چشم می خورد. در واقع زیبایی بازدید از لوکیشن فیلم «محمد رسول‌الله» این بود که تنها موقعیت جغرافیایی ۲ شهر مکه و مدینه را پیش رو قرار نمی داد بلکه پلان به پلان زندگی حضرت محمد (ص) و خاندان رسول خدا را با فضاسازی های مناسب مقابل دید همگان می گذاشت و این جذابیت به خصوص برای شخصی که هیچگاه به سفر حج نرفته، دوچندان بود چراکه بدون هیچ پیش فرض و با ذهنیت بکر و دست نخورده به قلب تاریخ فرو برده می شد.

محمد رسول‌الله فیلمی است در گونه تاریخی به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی محمد رسول‌الله (سده ۶ (میلادی)) را روایت می‌کند. این فیلم در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ برای اولین بار برای اهالی سینما اکران شد. اکران سراسری محمد رسول‌الله از روز ۵ شهریور ۱۳۹۴ (۲۷ اوت ۲۰۱۵) در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد.در ساخت این مجموعه همچون سایر فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر ایران نظیر ملک سلیمان از عوامل خارجی و در سطح سینمای روز جهان استفاده شده‌است. فیلم‌برداری این اثر بر عهده ویتوریو استورارو و موسیقی متن آن ساختهٔ ای. آر. رحمان است که هر دو از هنرمندان برنده جایزه اسکار به‌شمار می‌آیند.این فیلم پرهزینه‌ترین و بزرگترین پروژه فیلمسازی تاریخ سینمای ایران محسوب می‌گردد، البته بیشتر هزینه این فیلم صرف ساخت شهرک سینمایی شده‌است. بخش‌هایی از این فیلم (مربوط به واقعه جنگ اصحاب فیل) در کشور آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده‌است.

شهرک سینمایی پیامبر اعظم ص 2 شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) قم
شهرک سینمایی پیامبر اعظم ص 3 شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) قم

منابع:خبرگزاری مهر-ایکنا-ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد