رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اسفند ۱۴۰۱

سیری در کرمانشاه ، شکوه باختران

لینک این مطلب کپی شد!

همراه با سیری در کرمانشاه می خواهیم با این شهر که شکوه باختران لقب گرفته بیشتر آشنا شویم. شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد، از شمال باختری به طاق‌بستان و از جنوب به سفید کوه ختم می‌شود و یکی از شاهراه‌های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان است. شهر کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. در سده چهارم میلادی شهر کرمانشاه که در آن دوران روستای خوش آب و هوایی بود به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان برگزیده شد. در دوران ساسانیان باغ‌های بزرگی در این منطقه ساخته شد و تا مدت‌ها مکان خوش‌گذرانی شاهان ساسانی بوده‌است.

سیری در کرمانشاه

معرفی شهر کرمانشاه

کِرْمانْشاهْ نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه در ایران است که دارای جمعیتی بالغ بر ۹۴۷٬۰۰۰ نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵ و مساحت ۹۳٬۳۸۹٬۹۵۶ متر مربع است. شهر کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین و مهم‌ترین شهر در منطقهٔ مرکزی غرب ایران است.
کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود. دوران سلجوقیان در قرن یازدهم میلادی کرمانشاه به عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. قرون وسطی شهر کرمانشاه یا قرمسین در حکم یکی از نواحی چهارگانه عراق عجم شناخته می‌شد. در آن زمان اغلب اوقات ایالت جبال را عراق عجم می‌نامیده‌اند تا با عراق عرب اشتباه نشود که به‌طور تقریبی نیز با ناحیه ماد باستانی مطابقت داشت.
با گذشت یازده سده از حملهٔ اعراب به ایران، این شهر در دوران قاجار دوباره شکل شهرنشینی خود را بازیافت و به‌دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر در جنبش مشروطه سهمی به سزا داشت و در جنگ جهانی یکم و دوم به تصرف نیروهای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. همچنین این شهر در جنگ ایران و عراق، خسارت‌های زیادی دید.

سیری در کرمانشاه

 

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

طاق بستان

مهم‌ترین و مشهورترین بنای تاریخی کرمانشاه، «طاق‌بستان» است که از جاهای دیدنی کرمانشاه به‌حساب می‌آید. مجموعه‌ای عظیم و زیبا از شکارگاه شاهان ایرانی که از سنگ‌نوشته‌ها و حکاکی‌ها در دل سنگ مربوط به دوران ساسانی تشکیل شده است. در محوطه طاق بستان دریاچه کوچکی احداث شده است و راه ورود و دسترسی به این طاق برای نگهداری بیشتر از این بنا بسته شده است.
آدرس : استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان پدر، خیابان طاق بستان

سیری در کرمانشاه

بیستون

محوطه فرهادتراش یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه‌ی بیستون کرمانشاه است. بنا به روایت‌های قدیمی و محلی «خسرو پرویز» به فرهاد که عاشق «شیرین» بوده، دستور می‌دهد قسمتی از کوه را بتراشد. اما محققان باستان‌شناسی معتقدند این قسمت از دامنه کوه برای خلق اثر تاریخی دیگری تراشیده شده و متاسفانه نیمه‌کاره رها شده است.به جز سنگ نوشته‌ها و حجاری‌های کوه‌ها، دو کاروانسرای «شاه‌عباسی» و «ایلخانی» نیز از جمله آثار تاریخی این منطقه هستند که متاسفانه از کاروانسرای ایلخانی چیزی به جز خرابه باقی نمانده است.
آدرس : استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، شهر بیستون، محوطه تاریخی بیستون

سیری در کرمانشاه

هرکول اشکانی

در دامنه‌های کوه بیستون، چندین اثر باستانی قرار دارد که میراثی عظیم و ارزشمند قرار گرفته که فرهنگ و عظمت ایرانیان را به نمایش می‌گذارد. قدمت این مجموعه به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد اما در آن از تمامی ادوار باستانی ایران‌زمین اثری باقی مانده است. اولین اثری که در آن‌جا دیده می‌شود، نقش برجسته‌ی «هرکول» است؛ مردی عریان که در دست چپ خود قدح و سمت راست خود گرزی دارد. این نقش مربوط به دوران «اشکانیان» و «سلوکیان» است. در پشت این اثر، کتیبه‌ای به خط یونانی نوشته شده که احتمالا به دوره‌ی سلوکیان بازمی‌گردد.
کمی آن طرف‌تر نقش برجسته‌ی «مهرداد دوم» قرار دارد. این نقش تقریبا از بین رفته و صاف شده است. نقش برجسته‌ مهرداد دوم نیز مربوط به دوران اشکانیان است. در سمت راست آن، نقش برجسته «گودرز» قرار گرفته است که صحنه پیروزی گودرز دوم را نشان می‌دهد. این نقش برجسته به‌همراه کتیبه‌ «داریوش» که در دل کوه کنده‌کاری شده است، نخستین سال فرمانروایی داریوش را از زبانش شرح می‌دهد.
آدرس : استان کرمانشاه، ۲۰ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه

سیری در کرمانشاه

تکیه معاون الملک

از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه می‌توان به تکیه معاون‌الملک اشاره کرد که از باشکوه‌ترین مکان‌های فرهنگی دوره قاجار به شمار می‌رود. این تکیه به دست شخصی به نام حسین خان معین‌الرعایا، معروف به معاون الملک، ساخته شده است. تکیه زیبای معاون‌ الملک به جهت برگزاری مراسم‌های مذهبی، نوحه خوانی، سینه‌زنی و … ساخته شد. علاوه‌بر این‌ها، در تکیه معروف کرمانشاه به رفع اختلافات قومی و عشایری نیز پرداخته می‌شد. در دوره مشروطه، عده‌ای این تکیه را به توپ بسته و آتش زدند اما سال‌ها بعد تکیه معاون‌ الملک توسط حسن خان معاون الملک بازسازی و مرمت شد و امروزه یکی از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه است.
معماری این تکیه نیز بسیار دیدنی است و از حیث جذابیت، برجسته و زیباست.
آدرس : کرمانشاه، محله آبشوران قدیم، خیابان شهید حداد عادل.

سیری در کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی

این تکیه زیبا از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه است که در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار گرفته است.بنای تکیه به یادگار مانده از دوران قاجار است و به دست شخصی به نام عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شده است. تکیه زیبای کرمانشاه دور تا دور در حیاطی باصفا با گلکاری‌ها و درختکاری‌های بی‌نظیر بنا شده و یک طرف حیاط را ساختمانی با ایوان و دو ستون سنگی بزرگ فرا گرفته است.
درهای تکیه که رو به حیاط دیدنی این بنا قرار گرفته‌اند با شیشه‌های رنگی و ارسی‌های چشم‌نوار خودنمایی می‌کنند. معماری تکیه بیگلربیگی بسیار تماشایی است و نقاشی‌های روی سنگ بر دیواره‌های آن با هنرمندی خاصی حک شده است که چشم را به خودش خیره می‌کند. این تکیه تاریخی، علاوه‌بر ارزش هنری و فرهنگی، مکان دو موزه مهم خط و کتابت و پارینه نیز هست که جذاب‌ترین آثار قدیمی در آن نگهداری می‌شود.
آدرس : کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس.

سیری در کرمانشاه

پارک کوهستان

این پارک زیبا در شمال شهر کرمانشاه و در نزدیکی محوطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. این پارک از بزرگترین و زیباترین پارک‌های توریستی کرمانشاه است. نورپردازی زیبا و دو آبشار مصنوعی که در این پارک ساخته شده، زیبایی خاصی به این پارک بخشیده است. پارک کوهستان بام کرمانشاه بوده و از این پارک می‌توانید منظره‌ زیبای شهر را نظاره کنید. همچنین غار دو اشکفت نیز در این پارک قرار دارد.

سیری در کرمانشاه

غار پراو کرمانشاه

از عجایب استان کرمانشاه و دیدنی‌های بی‌نظیر این شهر، باید از غار پراو کرمانشاه نام برد. غاری شگفت‌انگیز و رازآلود که به عنوان بزرگترین غار عمودی دنیا شناخته می‌شود.این غار که در بلندترین نقطه کوه پراو قرار گرفته، برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها پیموده شد. ویژگی برجسته و منحصربه‌فرد غار زیبای پراو، دهانه این غار است که در ارتفاع ۳ هزار متری سطح زمین و در بالاترین سطح تمام غارهای دنیا قرار گرفته است. به همین دلیل، نام اورست غارهای جهان را بر روی آن گذاشته‌اند. در این غار جذاب ۲۶ حلقه چاه وجود دارد که عمق عمیق‌ترین چاه در میان آن‌ها ۴۹ متر است.
آدرس : کرمانشاه، ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، میان کوه‌های طاق بستان و بیستون، روستای چالابه.

سیری در کرمانشاه

سراب نیلوفر

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که جزو طبیعت بکر و دیدنی این شهر به شمار می‌رود، سراب نیلوفر نام دارد.سراب نیلوفر، دریاچه‌ای طبیعی و زیباست که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قراد گرفته و مملو از نیلوفرهای آبی زیباست‌. این دریاچه تماشایی با گل‌های نیلوفر آبی فراوانش شناخته می‌شود و منظره‌ای را پیش رویتان نمایان می‌کند که پیش از این شبیه به آن را ندیده‌اید. سراب نیلوفر آنقدر شاخص، دوست داشتنی و شگفت‌انگیز است که نام آن به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است. قایق سواری، پیک‌نیک و عکاسی تفریحات جذاب و متفاوتی است که در این دریاچه می‌توانید به آن مشغول شوید.
آدرس : ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر.
مسیر دسترسی: برای رفتن به این سراب زیبا، در شهر کرمانشاه به سمت بلوار دولت آباد پیش بروید و با استفاده از تابلوهای راهنما به این سراب دیدنی برسید.

سیری در کرمانشاه

تالاب هشیلان

این تالاب نیز از جاهای دیدنی کرمانشاه است که به زیبایی هر چه تمام‌تر در این شهر قرار دارد. این تالاب زیبا جزایر کوچک و بزرگی درون خود دارد و قدمت آن به دوره شگفت‌آور ژوراسیک باز می‌گردد.آب این تالاب از طریق آب باران و چشمه‌ای به نام چشمه سبزعلی تامین می‌شود و در زمستان‌ها به علت بارش باران، جزایر تالاب به زیر آب می‌روند. جاب است بدانید که هشیلان در زبان کردی به معنای لانه ماران است و در این تالاب انواع مارهای آبی، لاک‌‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت مهمیز زندگی می‌کنند.
برای رفتن به تالاب هشیلان بهترین راه این است که در جاده کرمانشاه به سمت روانسر، به سه راهی قزانچی شهرستان پاوه بروید. سپس مسیر امیرآباد را در پیش بگیرید و به سمت ملک تپه حرکت کنید. در نهایت در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و نزدیک به دهستان اللهیار خانی به تالاب هشیلان برسید.
آدرس : کرمانشاه، ۲۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، دهستان الهیار خانی.

سیری در کرمانشاه

موزه پوشاک و زیورآلات

این موزه کرمانشاه در تکیه معوان الملک، بخش عباسیه در ضلع جنوبی آن قرار دارد. این موزه شامل لباس‌های محلی و پوشاک مردم کرمانشاه می‌شود. لباس‌های محلی مردم پاوه، گیلان غرب، هرسین، لباس مردان و زنان قصر شیرین و سایر شهرستان‌ها این استان را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.
آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل

سیری در کرمانشاه

موزه مردم شناسی

این موزه در شهر کرمانشاه و در تالاری در ضلع جنوبی قسمت عباسیه (تکیه معاون الملک) قرار دارد. این موزه در ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۶۹ دایر شده است. در این موزه ۲۹ ویترین قرار دارد که شامل اشیای قدیمی، صنایع دستی، پوشاک و آثاری با مضامین فرهنگی و اجتماعی هستند. همچنین در این موزه می‌توانید وسایل قدیمی کشاورزی، دامپروری، شکار، بافت گیوه، وسایل نگارش و کتابت، وسایل روشنایی و نمونه‌هایی از نساجی را ببینید.

سیری در کرمانشاه

مسجد شافعی‌ها

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، مسجد شافعی‌ها نام دارد. این مسجد زیبا که از مساجد اهل سنت به شمار می‌رود، جزو شاهکارهای بی‌نظیر معماری اسلامی در ایران است که چشم بینندگان را به خودش خیره می‌کند. معماری این مسجد بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته‌های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می‌کنند.
نمای داخلی مسجد با گچبری‌های دیدنی و مزین به آیات قرآن پوشیده شده است. نقاشی‌های هنرمندانه داخل بنا، کتیبه‌هایی با خط طغرا، مناره‌های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی‌ها و … از جمله تماشایی‌ترین تزیینات این مکان مذهبی به شمار می‌رود.
آدرس : استان کرمانشاه، کرمانشاه، میدان جوانشیر (میدان توپخانه سابق).

سیری در کرمانشاه

مسجد عمادالدوله

در ایران مساجد تاریخی زیادی وجود دارد که هر یک از نظر اهمیت تاریخی و هنر معماری مثال زدنی‌اند. یکی از این مساجد بی‌نظیر در شهر کرمانشاه قرار گرفته که مسجد عمادالدوله نام دارد. قدمت این مسجد تاریخی دیدنی، به حدود ۱۵۰ سال گذشته باز می‌گردد و زیبایی‌های آن آنقدر دلنشین و چشم‌نواز است که با دیدن آن در حیرت فرو می‌روید.
مسجد قاجاری عمادالدوله، مسجدی چهار ایوانه به همراه یک مناره و بخش‌هایی همچون صحن، شبستان و ایوان است. حوض وسط حیاط روح زندگی را در دلتان زنده می‌کند و چنان جذابیتی را به محیط حیاط بخشیده که جدا شدن از آن سخت است. تزیینات، کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های مسجد عمادالدوله بسیار هنرمندانه ایجاد شده‌اند و زیبایی بی‌نظیری دارند که ساعت‌ها شما را به خود مبهوت می‌کنند.
در قسمت شمالی مسجد برج ساعت کوچک و جذابی قرار دارد که دیدن آن بسیار هیجان‌انگیز است.
آدرس : کرمانشاه، محله فیض آباد، بخش غربی خیابان مدرس، غرب بازار زرگرها.

سیری در کرمانشاه

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی کرمانشاه می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای کرمانشاه

روستای زیبای گره‌بان

روستای گره‌بان یکی از روستاهای تاریخی و با تمدن چندین هزارساله شهرکرمانشاه است. گره‌بان یک روستای خاص و با معماری خاص است. معماری این روستا برگرفته از معماری روسی است. زمانی که وارد این روستا می‌شوید یک سبک مدرن و سنتی را به چشم می‌بنید. گره‌بان دارای آب و هوای عالی است که دارای باغ های میوه، دام و دامداری و زمینهای کشاورزی است و دل هر شهر نشینی را می‌برد. معروف‌ترین سوغات گره‌بان گلاب و عرقیجات است. که به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه صادر می شود. مهم ترین ویژگی مذهبی این روستا بودن پیروان اهل حق است که مکان مقدس بزرگان دین به نام اجاق حضرت آقا وجود دارد. پیروان این حضرت هرروز سال بغیر از روز جمعه نذری های گوناگونی در بین افراد مختلف پخش می کنند.

سیری در کرمانشاه

روستای تاریخی دشه

روستای بسیار زیبای دشه در شمال غربی کرمانشاه و بخشی از شهرستان پاوه است. این روستا در دل کوه قرار گرفته است که این زیبای روستا را چندین برابر می کند. جنگل تپه‌ول مجاور این روستا است و یک چشم انداز عالی برای افرادی که در این روستا زندگی می‌کنند، دارد. طبیعت و سرسبزی روستا دلنواز است. رویای ترین مورد در این روستا بودن چشمه‌ی زلال سرتاویران است که مردم روستا برای نوشیدن آب استفاده می کنند. این روستا به دلیل داشتن قلعه‌های متعدد به دژگه معروف است یکی از این قلعه‌ها پاسکه که در شرق روستا قرار گرفته است.

سیری در کرمانشاه

روستای سراب هرسم

این روستا دارای یک تالاب شگفت انگیز و پوشیده از گل های نیلوفر است و به همن دلیل است سراب هرسم نامگذاری شده است. قصد عده‌ی گردشگرانی که وارد شهر کرمانشاه می‌شوند دیدن روستای زیبای سراب هرسم است. دورتادور سراب پوشیده از درختان ارجن و بلوط است. سراب هرسم یک روستای با کوه‌های باصفا و تپه‌های ماهور که سرشار از سکوت است و در تعطیلات نوروز برای پناه بردن به آرامش به این روستا بروید و انرژی مضاعف برای ادامه سال را بدست بیاورید.

سیری در کرمانشاه

روستای سفید برگ

روستای زیبای سفید برگ، یک روستای در دل کوه است. برای رسیدن به این روستای زیبا باید از پیچ و خم‌های یک جاده سرسبز بگذرید. این مسیر با وجود درختان و گل‌های زیبای که دارد، بسیار دل انگیز و رویایی است. پس از رسیدن به این روستا دشت های بسیار زیبا، چشم شما را خیره می کند. اطراف و داخل روستا پوشیده از جنگل، باغ‌ها و چشمه سارهای متعدد است. این روستا بسیار خیره کننده است و می‌تواند یک تکیه از بهشت روی زمین باشد. پیشنهاد می کنم در تعطیلات نوروز به این روستا سفر کنید و لذت کامل را ببرید.

سیری در کرمانشاه

روستای سیاه کمر

این روستا قدمتی بالای ۲۵۰ سال دارد در ابتدا مردمان این روستا در پایین کوه حدود صد سال زندگی کردند و پس از تغییرات اقلیمی که بوجود آمد به بالای کوه کوچ کردند. این روستا بسیار زیبا که دورتادور آنرا کوه و دشت های زیبا فراگرفته است زیبای آنرا چندین برابر می کند. آب و هوای روستا به دلیل کوهستانی بودن در فصل بهار بسیار خنک و دلچسب است که از این آب و هوا می توانید بسیار لذت ببرید. در دل کوه‌های این روستا چشم های آب و باغ های زیادی وجود دارد.از طبیعت این روستا برای استراحت روح و روان خود بهره کافی ببرید.

سیری در کرمانشاه

روستای گزنهله

استان کرمانشاه دارای روستاهای بسیار شگرفتی است که مسیرهای کوهستانی بسیار زیبا دارد و در این روستا از طبیعت و باغ های میوجات لذت کافی را ببرید. طبیعت بکر این روستا دل از هر کسی می برد و یک ثبت خاطره بسیار شگفتی در ذهن ایجاد می‌کند. سفرکردن به این روستا را پیشنهاد می کنم و شما می توانید از همین حالا بلیط هواپیمای تهران به کرمانشاه را رزرو کنید و یک سفرعالی را تجربه کنید.

سیری در کرمانشاه

روستای شمشیر

روستای شمشیر یکی از حیرت انگیز ترین روستاهای شهر کرمانشاه است. این روستا بصورت پلکانی است، بصورتی که پشت بام یک خانه حیاط همسایه است. اگر از صخره‌های کوهستانی بگذرید به یک منطقه مسکونی بسیار امن و همراه با آرامش خواهید رسید. آب و هوای این روستا در فصل تابستان و زمستان بسار متفاوت است. در فصل زمستان بسیار سرد و خشک و در فصل تابستان معتدل است. یک تفرجگاه عالی در سه کیلومتری روستا که یکی از زیباترین تفرجگاه های آن منطقه است.

سیری در کرمانشاه

روستای شالان

شالان یک روستای بسیار زیبا با طبیعت بسیار بکر است که رودخانه بسیار پرآب این روستا هرکسی را به خود جذب می‌کند. آب و هوای این روستا بسیار در بهار و تابستان بسیار خنک است. باغ میوجات و سرسبز بودن بیشتر از هرچیزی گردشگران را به خود جذب می‌کند.
دور شدن از شهر و پناه بردن به طبیعت می‌تواند انرژی بسیار زیادی به افراد بدهد تا برای ادامه کار و زندگی در طول یکسال انرژی مضاعفی بدست بیاورند. روستاهای زیبای شهرکرمانشاه آب و هوا بسیار عالی دارد و می توانید یک تعطیلات عالی در آنجا بگذرانید. در برنامه خود می توانید ۸ روستای زیبای کرمانشاه را در برنامه خود بگنجانید و از سفر خود در دل طبیعیت لذت ببرید. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با شهر کرمانشاه بیشتر آشنا شوید.

سیری در کرمانشاه

غذاهای محلی کرمانشاه

دنده کباب

غذاهای کرمانشاهی را با دنده کباب می‌شناسند. این کباب لذیذ در واقع همان شیشلیکی است که در نقاط دیگر ایران هم طبخ می‌شود. با این حال باید بدانید که پای تفاوت‌هایی هم به‌میان است. دنده‌کباب‌های کرمانشاهی از گوشت گوسفند درست می‌شود و در ترکیب با زعفران و ادویه‌ای که مخصوص همین شهر است، طعمی خوشایند پیدا می‌کنند.
اگر راهی کرمانشاه نیستید و در شهرهای دیگر ساکن هستید هم سعی کنید که خرید اینترنتی غذای محلی را امتحان کنید. با جست‌وجوی نام این کباب در اپلیکیشن‌های معروف سفارش غذا به‌دنبال رستورانی بگردید که دنده کباب کرمانشاهی سِرو می‌کند. اما مهم است که غذای محلی کرمانشاه را از جاهای معتبر تهیه کنید.

سیری در کرمانشاه

خورشت خلال بادام

این خورشت اصیل یا آن‌طور که مصطلح است خورش خلال هم از آن نام‌های معروفی است که از زبان کرمانشاهی‌ها زیاد شنیده می‌شود. حضور این خورشت خوشمزه در سفره پذیرایی از مهمان از واجبات در مهمان‌داری به‌سبک مردمان این شهر است.
اصرار کرمانشاهی‌ها برای پذیرایی با این خورش کاملا منطقی است. چرا؟ چون بسیار لذیذ است. خورشت خلال با گوشت گوسفندی، روغن کرمانشاهی، گلاب، خلال بادام، زرشک و رب گوجه‌فرنگی درست می‌شود. عطر برنج اصل آغشته به روغن کرمانشاهی در کنار این خورش هم ترکیب ایدئالی می‌سازد.

سیری در کرمانشاه

آش عباسعلی

آش عباسعلی هم از آش‌های معروف کرمانشاه است که برای روزهای سرد زمستانی انتخاب خوبی به ‌نظر می‌رسد. کرمانشاه شهر سردی است و وجود آش‌های معروفی مانند عباسعلی در منوی غذاهای معروفش دور از ذهن نیست.برای تهیه این آش از نخود، لوبیا، عدس و پوره گندم استفاده می‌کنند. ادویه‌های مخصوص، روغن کرمانشاهی و سبزیجات معطر هم که به ترکیب ضمیمه ‌شود، نتیجه‌اش آشی است خوش‌خوراک و محبوب که بیشتر سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد.

سیری در کرمانشاه

والک پلو

والک نوعی سبزی محلی است که کرمانشاهی‌ها از آن برای تهیه والک پلو استفاده می‌کنند. علاوه بر این سبزی که در زبان محلی به آن کول هم می‌گویند در والک پلو از زبان گوساله، برنج، روغن کرمانشاهی و ادویه‌های مخصوص هم استفاده می‌شود.بعضی‌ها والک پلو را با مرغ و ماهی یا گوشت گوسفند درست می‌کنند. اگر به زبان گوساله علاقه ندارید، انتخاب انواع دیگری از گوشت برای طبخ این غذا مانعی ندارد و روی طعمش اثر نمی‌گذارد. انتخاب با شما است.

سیری در کرمانشاه

کوفته شیرین کرمانشاهی

کوفته‌ها در ایران به سبک‌های مختلف و مواد غذایی گوناگونی درست می‌شوند. کرمانشاهی‌ها هم مانند خیلی از شهرهای ایران، کوفته مخصوص به خودشان را دارند. از مواد اولیه این غذا باید به شکر، نعنای خشک، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، سرکه و تخم‌مرغ اشاره کنیم.این غذا را با نان محلی و سبزی میل می‌کنند. اگر سری به کرمانشاه زدید، کوفته شیرین کرمانشاهی را هم به ‌خاطر بسپارید. طعم ملس و خوشمزه این غذا را دوست خواهید داشت.

سیری در کرمانشاه

آش سورانه

گیاهی بومی به نام سورون در کرمانشاه می‌روید که پایه اصلی درست‌کردن آش سورانه است. کرمانشاهی‌ها این آش را در فصل بهار می‌پزند و در آن گوشت چرخ‌کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز هم می‌ریزند. این آش طعم خوب و همه‌پسندی دارد و به‌عنوان عصرانه انتخاب بسیار خوبی در روزهای بهاری یا عصرهای پاییزی است.

سیری در کرمانشاه

ونوشک پلو

پسته کوهی یا ونوشک در کرمانشاه می‌روید. کرمانشاهی‌ها از آن برای درست‌کردن ونوشک پلو استفاده می‌کنند. علاوه بر ونوشک، در این غذای معروف از برنج، گوشت چرخ‌کرده، رب و زعفران هم استفاده می‌شود. این غذا درمیان کرمانشاهی‌ها بسیار محبوب است و برای پذیرایی از مهمان هم از آن استفاده می‌کنند.

سیری در کرمانشاه

از دیگر غذاهای محلی کرمانشاه می توان به جرگ وبز، کوکو پاغازه، آش ترخینه ، دست پیچ، سیب پلو و… اشاره کرد.

هتل های کرمانشاه

هتل پارسیان

هتلی پنج ستاره با نام پارسیان کرمانشاه بخشی از زنجیره هتل‌های پارسیان و یکی از بهترین هتل ها در کرمانشاه است که در بلوار شهید کشوری قرار دارد. این هتل با داشتن ۱۰۰ واحد اقامتی با بهترین امکانات، لقب باشکوه‌ترین هتل غرب کشور را از آن خود کرده است.پنج سالن برای برگزاری مراسم، رستوران و بوفه صبحانه، کافی شاپ و پارکینگ طبقاتی امکانات هتل را تکمیل کرده‌اند.
این هتل، در زمینی با وسعت بیشتر از ۳۰۰۰۰ مترمربع و در مرکز کسب و کار، خرید و تفریح شهر کرمانشاه قرار دارد. دسترسی به بسیاری از مناطق گردشگری و مهم شهر از جمله طاق بستان، فرودگاه و راه آهن از هتل بسیار آسان است.
فاصله هتل پارسیان در صورتی که مسیر ترافیک نباشد تا غار قوری قلعه یک ساعت ۳۵ دقیقه، تا طاق بستان ۱۱ دقیقه، تا سراب نیلوفر ۲۹ دقیقه، تا موزه مردم شناسی ۱۵ دقیقه، تا موزه پارینه سنگی زاگرس ۱۲ دقیقه، تا نقش برجسته هرکول ۳۰ دقیقه، تا کاروانسرای شاه عباسی بیستون ۲۵ دقیقه، تا تکیه معاون الملک ۱۴ دقیقه، تا تکیه بیگلر بیگی ۱۳ دقیقه، تا تالاب هشیلان ۴۷ دقیقه و تا مسجد شافعی ۱۳ دقیقه است.
آدرس :کرمانشاه، خیابان شهید کشوری، جنب پل ولایت

سیری در کرمانشاه

هتل لاله بیستون کرمانشاه

در مسیر قدیمی کرمانشاه به همدان و در دامنه کوه بیستون هتلی به نام هتل بیستون لاله قرار دارد. این هتل زیبا در واقع اثری تاریخی مربوط به دوران صفوی است که به شکل چهار ایوانی ساخته شده. ۲۰ واحد پذیرایی موجود در هتل می‌توانند پذیرای ۱۰۰ میهمان باشند.
هتل لاله بیستون کرمانشاه اثری تاریخی از دوران صفویبا وجود ظاهر سنتی هتل، جدیدترین امکانات از جمله کافی شاپ و رستوران سنتی با غذاهای ایرانی و فرنگی، لم کده، رستوران تابستانی، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، سالن همایش، نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی محلی، فروشگاه تجهیزات و لوازم صخره نوردی در این هتل وجود دارد.
از هتل لاله تا غار قوری قلعه دو ساعت سه دقیقه، تا طاق بستان ۳۶ دقیقه، تا سراب نیلوفر ۵۷ دقیقه، تا موزه مردم شناسی ۳۹ دقیقه، تا تکیه معاون الملک ۴۷ دقیقه، تا موزه پارینه سنگی زاگرس ۳۸ دقیقه، تا نقش برجسته هرکول ۱۳ دقیقه، تا تکیه بیگلر بیگی ۳۹ دقیقه، تا تالاب هشیلان یک ساعت و ۱۵ دقیقه و تا مسجد شافعی ۳۹ دقیقه راه است.
آدرس :کرمانشاه سایت جهانی بیستون (کاروانسرای عباسی)

سیری در کرمانشاه

هتل جمشید

اگر دنبال یکی از هتل های خوب کرمانشاه در بلوار طاق بستان هستید که هزینه اقامت در آن هم مناسب باشد، هتل جمشید بهترین انتخاب است. معماری خاص هتل که شبیه قلعه‌های قدیمی به رنگ سفید است نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند.
اتاق‌های هتل با فضایی دل باز و امکانات رفاهی مناسب، آرامش را به مهمانان هدیه می‌کنند. موقعیت هتل در کنار دریاچه، فضای سبز آن، وجود رستوران با ظرفیت ۲۰۰ نفر، آلاچیق، کافی شاپ و رستوران سنتی باعث شده گردشگران زیادی این هتل را برای اقامت در کرمانشاه انتخاب کنند.
هتل جمشید کرمانشاه از بهترین هتل های چهار ستاره کرمانشاههتل جمشید علاوه بر این که در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته، به بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه هم نزدیک است. طاق بستان، بیستون، شکارگاه خسروپرویز و غار شکارچیان را می‌توانید در فاصله کمی از هتل جمشید پیدا کنید.
از هتل جمشید تا غار قوری قلعه یک ساعت و ۳۸ دقیقه، تا طاق بستان ۷ دقیقه، تا سراب نیلوفر ۳۳ دقیقه، تا موزه مردم شناسی ۱۸ دقیقه، تا موزه پارینه سنگی زاگرس ۱۵ دقیقه، تا نقش برجسته هرکول ۳۰ دقیقه، تا کاروانسرای شاه عباسی بیستون ۳۷ دقیقه، تا تکیه معاون الملک ۱۷ دقیقه، تا تکیه بیگلر بیگی ۱۶ دقیقه، تا تالاب هشیلان ۵۰ دقیقه و تا مسجد شافعی ۱۶ دقیقه بدون ترافیک راه است.
آدرس:کرمانشاه، انتهای بلوار طاق بستان

سیری در کرمانشاه

هتل آزادگان

در صورتی که دوست داشته باشید به شکارگاه خسرو پرویز که تنها شکارگاه باقی مانده از دوران ساسانیان است، به راحتی دسترسی داشته باشید، هتل آزادگان کرمانشاه را برای اقامت انتخاب کنید. این هتل قدیمی یکی از بهترین هتل های کرمانشاه است که در سال ۱۳۶۷ احداث شد و در سال‌های اخیر در دست بازسازی قرار دارد.
هتل آزادگان ۱۱۱ اتاق با امکانات رفاهی کامل را در سه طبقه جای داده است. در رستوران هتل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی برای میهمانان سرو می‌شود. سالن کنفرانس و سالن جلسات هتل با امکاناتی مناسب، انتخاب خوبی برای مراسم‌ها و رویدادهای تشریفاتی و کاری در کرمانشاه است.هتل آزادگان فاصله کمی با فرودگاه دارد و با ماشین تنها در ده دقیقه می‌توانید از هتل به فرودگاه بروید.
فاصله هتل آزادگان در مسیر بدون ترافیک تا غار قوری قلعه یک ساعت ۳۶ دقیقه، تا طاق بستان هشت دقیقه، تا سراب نیلوفر ۳۱ دقیقه، تا موزه مردم شناسی ۱۵ دقیقه، تا موزه پارینه سنگی زاگرس ۱۲ دقیقه، تا نقش برجسته هرکول ۳۰ دقیقه، تا کاروانسرای شاه عباسی بیستون ۳۷ دقیقه، تا تکیه معاون الملک ۱۷ دقیقه، تا تکیه بیگلر بیگی ۱۳ دقیقه، تا تالاب هشیلان ۴۷ دقیقه و تا مسجد شافعی ۱۳ دقیقه است.
آدرس :ابتدای جاده سنندج، شهرک تعاونی

سیری در کرمانشاه

هتل آپارتمان کوروش

در یکی از بهترین مناطق شهر کرمانشاه یعنی بلوار گلریزان هتلی سه ستاره به نام هتل آپارتمان کوروش قرار دارد. این هتل در سال ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع احداث شد. ۲۸ اتاق، رستوران و استخر امکانات هتل کوروش هستند.هتل آپارتمان کوروش کرمانشاههتل آپارتمان کوروش با جاذبه‌های گردشگری شهر مثل طاق بستان، بیستون، موزه پارینه سنگی نهایت نیم ساعت فاصله دارد.
آدرس :کرمانشاه، خیابان ۲۲ بهمن، بلوار گلریزان، کوچه حسینی

سیری در کرمانشاه

هتل رسالت

این هتل یکی از بهترین هتل های سه ستاره کرمانشاه است که در میدان فردوسی این شهر قرار دارد. این هتل که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد دارای پنج طبقه میباشد.با داشتن ۶۰ واحد اقامتی مجهز و تمیز و فاصله کم با مناطق گردشگری و تفریحی کرمانشاه، هتل رسالت مورد استقبال گردشگران در سفر به کرمانشاه است. فاصله کم از فرودگاه، طاق بستان، کتیبه بیستون و مرکز شهر هم باعث متمایز شدن این هتل است.
آدرس:کرمانشاه، میدان فردوسی

سیری در کرمانشاه

سوغات کرمانشاه

روغن حیوانی

مهمترین سوغات کرمانشاه روغن حیوانی می باشد.با آن همه مراتع زیبا و هوای سالم و پاک بعید نیست که دام‌های کرمانشاه خوراک بهتری داشته باشند و شیرشان هم چرب‌تر و مقوی‌تر از سایر شیرها باشد. اگر تجربه خرید شیر یا ماست را داشته باشید، این موضوع را خوب درک می‌کنید که لبنیات کرمانشاه یک چیز دیگر است. کرمانشاهیان عزیز هم از همین ماست و کره‌ها برای تهیه روغن حیوانی معروف خود استفاده می‌کنند. روغن کرمانشاهی که در بین خود اهالی به رون دان معروف است، عطر خاصی دارد و قیمتی خاص‌تر. امیدوارم که شما مثل من به این بوی بهشتی حساسیت نداشته باشید و بتوانید روغن را نیز در سبد سوغات کرمانشاه قرار دهید.

سیری در کرمانشاه

نان برنجی

این شیرینی گرد و کوچک با طرح‌های دایره‌ای رویش و دانه‌های سیاه خرفه، یک اثر هنری زیبا خلق می‌‌کنند که عطر و بویش، هوش از سر هرکس می‌برد. عطر برنج وقتی با بوی هل و گلاب مخلوط می‌شود، یک ترکیب عالی می‌سازد که شما را چشم‌بسته تا اوج می‌برد. حال کافی است چند قطره زعفران و کمی روغن محلی هم به این شیرینی بیفزایند تا دلبری خاص خلق شود. می‌دانید که عطر روغن کرمانشاهی خاص است و حضورش در این شیرینی، معجونی دلبر می سازد. البته برای حمل این تحفه‌های خوشمزه باید خیلی مراقب باشید. آن‌ها بسیار ترد و ظریف هستند و هر آن ممکن است پودر شوند!

سیری در کرمانشاه

کاک

انصافاً این شیرینی اسم قشنگی دارد. ظاهرش هم زیباست. شاید این شیرینی را در لیست سوغات شیراز هم دیده باشید. البته اسم و مزه این دو شیرینی با هم فرق می‌کند. کرمانشاهی‌ها کاک صدایش می‌کنند و شیرازی‌ها شیرینی یوخه. می‌دانید که عشایر شیرازی نانی هم دارند که به نان یوخه معروف است. این نان چیزی شبیه خمیر یوفکا و حتی نازک‌تر از آن است. شیرینی کاک هم حاصل قرار گرفتن چند لایه خمیر بسیار نازک روی همدیگر است. اگر تا امروز کاک را از نزدیک ندیده‌اید، باید برایتان بگوییم که دو رنگ سفید و زعفرانی دارد و به شکل مستطیل‌های کوچک سرو می‌شود. راستی، کاک وزنی ندارد و بسیار سبک است و قیمتش هم مناسب.
موقع خوردن این شیرینی، حتماً یک بشقاب یا دستمال زیر دستتان بگیرید. این شیرینی بسیار ترد است و البته برای تزیینش هم از قدری پودر قند استفاده می‌کنند. اگر لباس پلوخوری یا تیره به تن دارید، همین پودر قندهای شیرین ممکن است اوقاتتان را تلخ کنند؛ پس علاج واقعه قبل از وقوع کنید و با هر وسیله‌ای که دم دست دارید، مانع از ریختن شیرینی روی لباستان شوبد. به شما قول می‌دهیم که با خرید و خوردن این اعجوبه لذیذ بتوانید روز خوشی برای خودتان بسازید.

سیری در کرمانشاه

نان خرمایی

مگر از خرما، ماده غذایی مفیدتر و ارزشمندی می‌توان سراغ گرفت؟ حالا فکرش را بکنید که این دانه شیرین خوشمزه و مقوی، در کنار آرد کامل، تخم مرغ و روغن کرمانشاهی قرار بگیرد. ترکیبش بی‌شک یک بمب انرژی بسیار سالم می‌شود که حتی می‌تواند در کنار یک لیوان شیر، جای شام خوشمزه شما را هم بگیرد.
اگر خواستید نان خرمایی را به‌عنوان سوغات کرمانشاه به شهرتان ببرید، حواستان به دمای محیط باشد. می‌دانید که هوای گرم، بلای جان خرماست و اگر غفلت کنید، ممکن است حشره‌ها بیایند و شیرینی شما را تصاحب کنند. برای همین حتماً آن را در جای خشک و خنک قرار بدهید. شاید نگهداشتن آن در یخچال باعث شود طعم اصلی خودش را از دست بدهد؛ پس بهتر است در محیط منزل، جایی که باد کولر می‌خورد یا کابینتی که می‌دانید خیلی گرم نیست، نگهش دارید. البته همه این‌ها به این شرط است که همان روزهای اول، کلک نان خرمایی‌ها را نکنده باشید!

سیری در کرمانشاه

شیرینی بژی

این شیرینی را باید داغ و تازه بخرید، در کنار کره و خامه و عسل صبحانه بگذارید و با چای داغ میل کنید. این شیرینی ظاهر ساده‌ای دارد؛ اما یک خوراکی مقوی است که روزتان را می‌سازد. شاید شبیه این شیرینی را در خراسان هم دیده باشید. ترکیب شیر، آرد کامل سبوس‌دار، روغن حیوانی، زیره و رازیانه، خمیر اصلی این نان را تشکیل می‌دهند. همراه‌بردن این نان به‌عنوان سوغات کرمانشاه شاید چندان جالب نباشد؛ مگر اینکه مقصدتان خیلی با این شهر فاصله نداشته باشد. این شیرینی را باید تازه‌به‌تازه میل کرد و از طعم خاصش لذت برد. برای خریدنش هم هرجایی نروید. به شیرینی‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا محصول روز را به شما بفروشند.

سیری در کرمانشاه

نان برساق

همه جا پای روغن حیوانی کرمانشاه در میان است! حتی در نان برساق هم می‌شود سراغ روغن کرمانشاهی را گرفت. عجیب نیست که کرمانشاهیان مردمانی قوی و نیرومند هستند. نان برساق یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که هم در ترکیباتش و هم برای سرخ کردنش از روغن حیوانی استفاده می‌شود. اگر لمس یک خوراکی چرب برایتان سخت نیست، در دستانتان بگیردش و از عطر و طعمش حظ ببرید. اینکه دوستان غایبتان را هم در این لذت شریک کنید یا نه، تصمیمش با خودتان است. اگر مقصدتان نزدیک است، این کار را بکنید؛ ولی اگر قرار است ساعت‌ها در جاده رانندگی کنید، ممکن است در مسیرتان طعم نان عوض شود و بعد محبوبیتش پیش آشنایان شما زیرسؤال برود.

سیری در کرمانشاه

نان شکری

به نظر می‌رسد که نان شکری پیشینه چندان طولانی نداشته باشد و در همین چند سال اخیر پایش به لیست سوغات کرمانشاه باز شده باشد. این نان هم ترکیبی از آرد و شکر و تخم مرغ است که اگر خوب عمل بیاید، بسیار لذیذ و عالی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی را در یک عصر خنک از یک شیرینی‌فروشی معروف و پرتردد مثل بازار نان برنجی بخرید و به یکی از پارک های اطراف بروید و با یک چای داغ تازه میلش کنید.

سیری در کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه

موج بافی

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی کرمانشاه موج بافی است. موج نوعی پارچه ی بافته شده از پشم است و بعنوان پتو، رویه ی کرسی، پرده، زیرانداز، سجاده، رختخواب پیچ استفاده میشود. موج بافی در زمان های گذشته رونق خوبی داشت امّا امروزه بیشتر براساس نیاز و به صورت سفارشی بافته می شوند. مسافرانی که این شهر و دیار می توانند با تهیه هنرهای دستی زیبا و خاص کرمانشاه همچون موج، رونق و انگیزه زیادی به بافندگانش بدهند. امّا هنوز در مناطق چون اورامانات استقبال می شود و موج های رنگین کمان این منطقه شهرت بسیاری دارد. در جوانرود کرمانشاه این هنر شکلی کارگاهی به خود گرفته است. مهمترین طرح هایی که بر روی موج ها نگاشته می شوند چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، شطرنجی و کشکولی است.

سیری در کرمانشاه

چیغ بافی

چیغ بر وزن جیغ، یکی از هنرهای منحصربه فرد اقوام کرد است که شاید نظیرش را نتوانید در سرتاسر دنیا پیدا کنید. این هنر به دست زنان عشایر کرمانشاه خلق می‌شود و گونه‌ای خاص است برای خودش. در یک تعریف ساده می‌شود گفت که این هنر چیزی شبیه بافت حصیر است، با این تفاوت که از پشم گوسفند هم برای ساختنش استفاده می‌شود.

سیری در کرمانشاه

قالی

قالی کرمانشاه هم مثل خود شهرش پر از نقش‌و‌نگارهای ظریف و زیباست. هرچند این روزها وضعیت اقتصادی مردم چندان مناسب نیست و نمی‌توان قالی را در زمره سوغات کرمانشاه دانست؛ اما اگر توان مالی خوبی دارید، خرید این قالی‌ها را از خود دریغ نکنید. قالی کرمانشاه با نقش بازوبندی خود، تافته‌ای جدابافته از سایر فرش‌های ایران است. این نقش را فقط می‌توانید در این شهر سراغ بگیرید. یک فرش زمینه سفید با طرح بازوبندی قرمز جان می‌دهد برای نشستن کنار یک مبل فندقی و یک میز چوبی گرد که چند تا کتاب از شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی رویش باشد.

سیری در کرمانشاه

گلیم و جاجیم

برای بافت گلیم از پشم خاص مثل زیرگلوی گوسفند استفاده می‌شود. شاید طرح‌های شبیه‌به‌هم این دو محصول شما را به اشتباه بیندازد؛ اما دقت کنید که جاجیم بافت نازک‌تری دارد و چیزی بین پارچه و گلیم است. از جاجیم برای رخت‌خواب‌پیچی یا رو‌انداز استفاده می‌شود. گلیم بافت ضخیم‌تری دارد و برای زیرانداز استفاده می‌شود. در هر صورت این دو اعجوبه با پیشینه تاریخی محکم، منتظر شما هستند تا گوشه‌ای از منزلتان جا بگیرند.

سیری در کرمانشاه

جاجیم بافی یکی دیگر از هنرهای مردم کرمانشاه است که محصولات متعددی از آن حاصل می شود از جمله زیرانداز دو رویه، زیرانداز، کفش و کیف و … که هرکدام به گونه ای خاص بافته می شود. در کرمانشاه جاجیم طرفداران زیادی دارد به خصوص در بین مردم عشایر و کوچ نشین آنها که از آن به عنوان رو اندازها و زیر اندازها استفاده می شود. جاجیم را از پارچه کلفت شبیه به پلاس (کمی از پلاس نازکتر) با دست می بافند. جاجیم از پشم، قالی بافی شبیه گلیم اما با چهار تخته بافته می شود و پس از بافت در اندازه های مشخص بهم وصل می شوند.

سیری در کرمانشاه

گیوه

گیوه یکی از صنایع دستی قدیمی کرمانشاه است که در زبان محلی به آن کلاش هم می گویند. در گذشته به علّت نرم بودن و مقاومت این نوع کفش در مناطق کوهستانی و صعب العبور بین مردم کرمانشاه پرکاربرد بوده است. گیوه از دو قسمت رویی و کف درست می شود. کف گیوه را از پوست گاومیش و رویه اش را از ابریشم یا نخ درست می کردند. امّا امروزه با پیشرفت علم و به روی کار آمدن صنعت لاستیک سازی، لایه ی کف گیوه را از لاستیک درست می کنند که کارگران و کشاورزان در کار از این مدل استفاده می کنند. مهمترین اشکال گیوه که در بازار کرمانشاه می توانید تهیه کنید گیوه ی عاج دار، گیوه به صورت دمپایی، پشت بسته، پاشنه بلند، قیصری، توری، ملکی و … است.

سیری در کرمانشاه

چرم کرمانشاه

چرم این استان شاید به‌اندازه چرم تبریز و مشهد شهرت نداشته باشد؛ اما دیرینه قوی دارد. سالیان سال است که مردم این خطه به تولیدات چرمی می‌پردازند. تنوع کارهای چرم در این شهر زیاد است و هر سلیقه‌ای را از خود راضی می‌کند. شما هم اگر به دنیال محصولی ماندگار و باکیفیت به‌عنوان سوغات کرمانشاه هستید، سری به مغازه‌های مخصوص فروش چرم بزنید. مطمئن باشید که دست خالی از مغازه برنمی‌گردید.

سیری در کرمانشاه

رستوران های کرمانشاه

رستوران بامگاه عمارت

این رستوران یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه است که در عین حال یک اقامت‌گاه بوم‌گردی تاریخی هم محسوب می‌شود.عمارت این اقامت‌گاه در دوران قاجار ساخته شده و ظرفیت ۲۶ میهمان را دارد. البته کافه و رستوران بامگاه عمارت هم آماده سرو غذا به این میهمانان، مسافران و شهروندان است. محیط این رستوران کاملا تاریخی است. حتی می‌توان گفت بامگاه عمارت همان حال‌وهوای قجری خود را حفظ کرده است.
غذاهایی که در بامگاه عمارت سرو می‌شوند، همگی غذاهای ایرانی هستند. انواع کباب‌ها و البته دنده کباب از پرطرفدارترین غذاهای این رستوران بوده اما کنار آن زرشک پلو و خورشت خلال هم مشتریان خاص خود را دارد. بعد از غذا هم می‌توانید در کنار سماور قدیمی بنشینید و چای خوشمزه ذغالی نوش جان کنید. چه از این بهتر؟
آدرس : کرمانشاه جلوخان، روبه‌روی مسجد جامع، کوچه شهید انتظاری، پلاک ۵۲

سیری در کرمانشاه

رستوران عالیجناب

این رستوران دو کاربرد را با هم به خوبی ترکیب کرده است. این مکان به این دلیل یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه است که هم رستوران است و هم سالن مجالس. در واقع دکوراسیون شیک و سالن بزرگ این رستوران این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که با جمع بزرگی از دوستان و خانواده برای برگزاری جشن تولد یا عقد خود عالیجناب را انتخاب کنید.
در باره منوی رستوران عالیجناب کرمانشاه به هیچ عنوان شک نکنید که یکی از بهترین منوهای شهر است. آشپز خوش سلیقه این رستوران انواع خلاقانه‌ای از کباب را سرو می‌کند که احتمالا تا به حال نچشیده‌اید. برای مثال کباب مصری رستوران عالیجناب کرمانشاه یک لایه برنج زعفرانی دارد که به صورت مستطیل غالب گرفته، یک لایه کباب گوشت قرمز رول شده، و یک لایه هم خلال بادام کباب شده دارد. ترکیبی که اگر امتحان کنید احتمالا به این زودی‌ها طعم آن را از خاطر نخواهید برد.
آدرس: خیابان شریعتی،جنب بانک صادرات

سیری در کرمانشاه

رستوران سنتی ئه شکه وت

ئه شکه وت یعنی چه؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید از شهر کرمانشاه خارج شوید و خود را به جاده روانسر- پاوه برسانید. آنجا هم یکی از بزرگ‌ترین غارهای خاورمیانه منتظار شماست و هم یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه. بله، ئه شکه وت به زبان شیرین کردی یعنی غار و این کافه رستوران سنتی زیبا در ۳۰۰ متری غار قوری قلعه قرار دارد.
مسلما کباب‌های این رستوران مثال زدنی هستند و نظیر آنها را کمتر جایی پیدا خواهید کرد. اما چیزی که ئه شکه وت را منحصر به فرد می‌کند، کلانه و نان ساجی است. کلانه نان سنتی کرمانشاه و سنندج است که برای پخت آن بین دولایه خمیر نان سبزی محلی می‌گذارند. بعد آن را روی «ساج» و آتش پخته و با روغن محلی کرمانشاهی میل می‌کنند. نان ساجی هم نان سنتی کرمانشاهی‌هاست که از بافت و طعم جالبی برخوردار است. پس برای امتحان این خوراکی‌های سنتی و دیدن غار قوری قلعه هم که شده سری به ئه شکه وت بزنید.
آدرس : استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، مجاور روستای قوری قلعه، در دامنه کوه شاهو

سیری در کرمانشاه

رستوران طربستان

این رستوران از آن جاهایی است که همیشه نوای گوش‌نواز موسیقی زنده کردی در آن شنیده می‌شود. محیط رستوران حال‌وهوای قدیمی دارد و صندلی‌های آبی آسمانی شما را به یاد خانه مادربزرگ می‌اندازد. البته در جای‌جای رستوران تخت‌هایی هم تعبیه شده‌اند که اگر دیزی سفارش دادید، از آنها استفاده کنید و تصویر یک فضای سنتی را کامل کنید. واقعا دیزی سنتی را به همراه سبزی تازه و نان سنگک گرم به هیچ عنوان نمی‌شود روی میز و صندلی صرف کرد. اصلا برای همین هم هست که می‌گویند رستوران طربستان از بهترین رستوران های کرمانشاه است.

اگر برای ناهار به رستوران طربستان می‌روید حتما دیزی سنگی مخصوص طبرستان را سفارش دهید. برای شام هم انواع کباب، سالاد و دسر در انتظار شما هستند. به طور کلی یکی از نکات خوب این رستوران این است که برای انواع سلیقه‌ها غذا دارد. اگر شب‌ها شام نمی‌خورید، می‌توانید انواع غذاهای نانی و سالاد را سفارش دهید. اگر هم برنج دوست دارید، انواع چلوخورشت و کباب در اختیار شما هستند.
آدرس: کرمانشاه ،بلوار شهید کشوری روبروی استانداری، هتل بین المللی پارسیان واقع در نیم طبقه (مزونین)

سیری در کرمانشاه

باغ رستوران کامبادن

این باغ رستوران یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه است که در آن می‌توانید صبحانه، ناهار، و شام خوشمزه‌ای میل کنید.باغ رستوران زیبای کامبادن در پارک غربی محوطه تاریخی طاق‌بستان واقع شده است. برای همین به راحتی می توانید به پارک کوهستان و محوطه تاریخی دسترسی داشته باشید. در جای جای محوطه زیبا و سبز رستوران آلاچیق‌هایی تعبیه شده که می‌توانید به همراه خانواده و دوستان از آنها استفاده کنید.
یکی از غذاهایی که می توانید در باغ رستوران کامبادن صرف کنید دیزی با گوشت گوسفندی است که به همراه دوغ تازه و سبزی خوردن سرو می‌شود. علاوه‌برآن ماهی و مرغ شکم‌پر برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه قابل سفارش هستند؛ اما به خاطر داشته باشید که برای سفارش این غذاها باید از قبل تماس گرفته و رزرو داشته باشید.
نهایتا از غذاهای پرطرفدار باغ رستوران کامبادن می‌توان به سیخ‌های بلند و باریک کباب دل و جگر اشاره کرد که آخر هفته‌ها سرو می‌شود.
آدرس: پارک غربی-بریدگی دوم سمت راست

سیری در کرمانشاه

رستوران هتل جمشید

این هتل در نزدیکی محوطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. این یعنی هم به راحتی می‌توانید از آثار باستانی دیدن کنید و هم منظره زیبای کوهستان و هوای عالی را از پنجره اتاق خود تجربه کنید. از همه این‌ها مهم‌تر اینکه یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه هم طبقه پایین هتل است. در واقع هر چه را بخواهید، در اختیار دارید.
رستوران هتل جمشید صبحانه، ناهار، و شام را برای میهمانان هتل و سایر افراد سرو می‌کند. از غذاهای معروف این رستوران دنده کباب آن است که حتما یک بار باید آن را سفارش دهید. البته انواع دیگر کباب را هم به همراه پلو یا نان می‌توانید سفارش دهید. به طور کلی غذاهای ایرانی که در این رستوران سرو می‌شوند آوازه خاص و عام هستند.
آدرس: کرمانشاه، میدان طاق بستان

سیری در کرمانشاه

رستوران سوری

این رستوران هم یکی دیگر از بهترین رستوران های کرمانشاه است که هر شب موسیقی زنده دارد. این رستوران در یکی از خانه‌های تاریخی شهر بنا شده که به دوران قجری باز می‌گردد. فضای بیرونی رستوران در شب‌های خنک بهار و تابستان فضای شاد و دلپذیری را برای میهمانان فراهم می‌آورد. به علاوه ظرفیت این رستوران حدود ۱۵۰ نفر است. این یعنی اگر تصمیم دارید جشن‌های کوچک‌ خود را در یک رستوران برگزاری کنید، رستوران سوری بهترین گزینه برای شماست.
در میان آیتم‌های منوی رستوران سوری چلو ماهیچه آن از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. طرفداران این غذا می‌گویند گوشت ماهیچه در دهان‌تان آب می‌شود و پلوی با کیفیت و خوش عطر با روغن کرمانشاهی طبخ شده. از چلو ماهیچه که بگذریم، شیشلیک و جوجه سوری هم طرفداران زیادی دارند. به علاوه عاشقان ماهی همگی اعتقاد دارند ماهی سوری یکی از بهترین ماهی‌هایی است که در زندگی خود خورده‌اند. پس اگر به دنبال یک شب شاد و هیجان انگیز به همراه غذاهای خوشمزه هستید حتما سری به رستوران سوری بزنید.
آدرس: کرمانشاه، خیابان گمرک، جنب سرباز خانه شهری، کوچه فصیحی، پلاک ۱۲۷

سیری در کرمانشاه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

کرمانشاه شهری با آب و هوای کوهستانی است و فصل تابستان یکی از بهترین گزینه های سفر محسوب می شود. اگر خواستید در زمستان به سمت کرمانشاه سفر کنید، باید توجه داشته باشید که این شهر دارای زمستان های بسیار سختی است. بدین جهت بهتر است لوازم مناسب یک سفر را به همراه داشته باشید. متوسط دمای کرمانشاه در تابستان از ۲۴ تا ۳۵ درجه سانتی گراد متغیر است.
میزان متوسط حداقل دمای کرمانشاه نیز تقریبا بین ۱۰- تا ۷ درجه سانتی‌ گراد است. شلوغ ترین زمان از لحاظ آب و هوایی اواخر بهار و تابستان است. در این زمان کرمانشاه هوای بی نظیری دارد و در مقابل هزینه های سفر نیز در این ماه ها افزایش می یابد. اما خلوت ترین و ارزان ترین فصل سفر به کرمانشاه زمستان است. زیرا هوا سرد و برفی شده تا حدی که یخبندان‌ های سبک و سنگین ایجاد می شود.

روش های سفر به کرمانشاه

سفر به کرمانشاه با خودروی شخصی یا اتوبوس

کرمانشاه در فاصله ۵۳۰ کیلومتری از پایتخت کشور قرار دارد و فاصله آن تا مرز عراق ۲۰۰ کیلومتر است. هم‌چنین در مسیر عتبات عالیات و راه ترانزیتی بندر امام خمینی به تبریز قرار دارد که این عامل باعث شده از دیرباز شهری میان‌ راهی باشد و بافتی چند فرهنگی را تجربه کند. مهم‌ترین و آسان‌ترین مسیر دسترسی به کرمانشاه، بزرگراه ۴۸ است که تهران را از مسیر ساوه و همدان به کرمانشاه متصل می‌کند. این مسیر را می‌توانید با اتوبوس کرمانشاه یا با ماشین شخصی خود بپیمایید.

سفر به کرمانشاه با قطار

اخیراً راه ‌آهن به کرمانشاه رسید و مردم می‌توانند از کلان‌شهرها اقدام به خرید بلیط قطار کرمانشاه کنند. به این ترتیب مردم کرمانشاه شاهد برآورده‌شدن آرزوی چندین ساله‌شان شدند.

سفر به کرمانشاه با هواپیما

فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه از پرترددترین فرودگاه‌های کشور است که هر هفته پروازهای مختلفی را به شهرهای پرجمعیت کشور انجام می‌دهد. علاوه بر آن به‌تازگی پروازهایی به سمت عربستان عراق و ترکیه نیز در برنامه دارد.

محبوبیت گردشگری کرمانشاه در چیست؟

طاق بستان و بیستون ، پرجمعیت ترین شهر کردنشین ایران

بهترین زمان سفر به کرمانشاه چه موقع است؟

اوایل بهار و اوایل پاییز، از نظر میانگین دما، بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه هستند.

جاذبه های تاریخی بیستون کدامند؟

سنگ‌نگاره بیستون، مجسمه هرکول، فرهاد تراش، و کاروانسرای بیستون

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

  • محسن کورد

    هر بژی کورد . کرمانشانگم شاری شیرینم👑💞

    ۱۳ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • مهلا

    شهری بسیار زیبا با جاذبه های طبیعی فراوان و مردم خونگرم کُرد..
    پیشنهاد میکنم حتما برید.

    ۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *